kille med dåliga prioriteringar
Jag behöver råd. Situationen är:
kille 17 år, röker på ibland, ska göra drogtest varje vecka men hoppar över då och då (naturligtvis för att han rökt på och vill dölja det) och har alltid en avancerad ursäkt. kommer för sent till skolan flera gånger i veckan, kommer hem ibland inpå småtimmarna, svarar inte i telefon ibland när man ringer, "kommer hem om en timme" och sen dyker han inte upp, ibland borta från fredag efter skolan till söndag kväll, svarar inte i telefon, svarar ibland på sms. när man väl pratar öga mot öga är han fantastiskt gullig och trevlig, "jag vet, förlåt" när man tar upp saker han missköter, lovar bättring. men så oansvarig. ord men ingen förändring, två dagar senare samma visa. vad ska jag göra med killen... prata funkar uppenbarligen inte. inte indragna pengar heller. klarar sig utmärkt utan en spänn, humöret lika gott som alltid. killen är inte vår egen men har hamnat hos oss ändå, ännu inte formellt placerad och kanske inte heller kommer att bli med tanke på rökandet. men jag vill så gärna hjälpa honom rätt. hans föräldrar finns inte i landet och har ingen kontakt.
ge mig råd...