• Kajsa81

Bilbarnstolen Maxi-Cosi Mobi, är det nån som har erfarenhet av den?

Som rubriken anger, vi vill gärna veta om det är nån här som har erfarenhet av den, både positiva och negativa. Så att vi kan ta ett beslut, om vi ska köpa den eller en annan bilbarnstol som vi också funderar på.. tacksam för alla kommentar!!  :)

• Svar på tråden Bilbarnstolen Maxi-Cosi Mobi, är det nån som har erfarenhet av den?
  • WiMe06

Vi har en maxi cosi mobi och jag måste säga att jag är nöjd med den. Den är lätt att montera och barnet har gott om plats i stolen, även framför stolen för benen om den monteras rätt. Positivt är också att den är ganska smal baktill i ryggen så den är bra att sätta i mitten bak för den går in bra mellan framsätena, det gör att man kan skjuta bak för och passargerarsäte en aning mer om det behövs. Bra lutningsläge och lätt att ändra lutningsläge. Positivt är ju också att den är upp till 25kg. Några nackdelar är att den är rätt tung och det krävs ganska mycket plats för att man ska kunna montera den riktigt rätt. Har haft våran i en Volvo V70 och där passade den väldigt bra för oss, dock passar den mindre bra i vår nuvarande bil en BMW 320. Så kan ni prova den i bilen innan så GÖR det. Annars tycker jag att det är en riktigt bra stol och våra barn har suttit väldigt bra i den. Monteringen gör ju också att den är lätt att flytta mellan två bilar men den är ju rätt tung som sagt. Rätt dyr också men värt det för oss. Kan tänka mig att det kan bli trångt i framsäte för ngn som är lång beroende på vad man har för bil. Men jag kan verkligen rekommendera den. Den känns trygg och säker

• Kajsa81
    WiMe06 skrev 2012-11-13 22:42:11 följande:
    Vi har en maxi cosi mobi och jag måste säga att jag är nöjd med den. Den är lätt att montera och barnet har gott om plats i stolen, även framför stolen för benen om den monteras rätt. Positivt är också att den är ganska smal baktill i ryggen så den är bra att sätta i mitten bak för den går in bra mellan framsätena, det gör att man kan skjuta bak för och passargerarsäte en aning mer om det behövs. Bra lutningsläge och lätt att ändra lutningsläge. Positivt är ju också att den är upp till 25kg. Några nackdelar är att den är rätt tung och det krävs ganska mycket plats för att man ska kunna montera den riktigt rätt. Har haft våran i en Volvo V70 och där passade den väldigt bra för oss, dock passar den mindre bra i vår nuvarande bil en BMW 320. Så kan ni prova den i bilen innan så GÖR det. Annars tycker jag att det är en riktigt bra stol och våra barn har suttit väldigt bra i den. Monteringen gör ju också att den är lätt att flytta mellan två bilar men den är ju rätt tung som sagt. Rätt dyr också men värt det för oss. Kan tänka mig att det kan bli trångt i framsäte för ngn som är lång beroende på vad man har för bil. Men jag kan verkligen rekommendera den. Den känns trygg och säker

Tusen tack för din kommentar!! Det är just det med benutrymmet som vi funderar mest över. Våran äldsta dotter har just nu en Akta Graco Cosmic Comfort S och vi har varit så nöjda med den men nu börjar den kännas trång för henne och vi har fått höra att Akta har sämre benutrymme så vi har funderat att låta vår yngsta dotter ärva Aktastolen o så får vi köpa en ny åt äldsta istället då hon har ett större behov av större benutrymme.. Vi har en Volvo V70 så det är ju perfekt det du skriver..
  • Sisisisi

Jag har den inte själv men sonen har provat den flera gånger. Det som jag lagt märke till är att den är väldigt smal och trång vid axlarna, ryggen är kort den blir urvuxen tidigt.

Han har en britax multitech och den är väldigt mycket rymligare.

• zbaby

Håller med Sisisisi, otrolig skillnad på komfort på dessa båda. Fick köpa ny stol när vi bytte bort Volvon och köpte då Multitech, vilken skillnad på stöd och rymlighet för vår dotter. Vi hade vår gamla bil med Acta Graco ett dygn för ett tag sedan och hon fick knappt plats i stolen! Den kändes stum och oskön samt trång! Känns som en billig kopia av ngt bra.. Röstar stenhårt på Multitech! Stödet för nacken när de ska sova överväger vida den lilla lutning man får på Graco.. Knappt skönjbar lutning!

• zbaby

Ha ha, förlät! Menar ju förståss Maxi-Cosi och inte Graco! Tänkte på annat..

• Miami

Vår son är 1 och har mcm. Älskar framför allt att man kan fälla den eller ha den upprätt beroende på om han är pigg eller trött! Har inte märkt att det är dåligt utrymme men som sagt är han bara 1... Men det krävs en ganskastor bil så prova först.

• Palma

Har haft mobi till min son sedan han var 8mån. Nu är han 4år och sitter fortfarande hur bra som helst! Vi gillar verkligen den stolen. Barnet sitter ju lite högre och ser bra ut, sedan gillar vi att den går att luta. Han sover fortfarande gott vid längre turer.

• VärldensbästaH

Vi har haft den i en Skoda Octavia, supernöjda! Sonen har suttit i den tills i somras, han blev då 4 år men är lång som en 5 åring.
    Vi använde funktionen att luta den under färden mycket eftersom sonen ville sitta mer upprätt när han var vaken och sen när han somnade lutade vi ner den.

Svar på tråden Bilbarnstolen Maxi-Cosi Mobi, är det nån som har erfarenhet av den?