• SunnivaW

Känner mig låg och ledsen av att sluta amma, normalt?

Håller på att dra ner på amningen för vår 6-månaders sedan ett par veckor tillbaka. Nu ammar jag endast inför nattningen. Har den senaste tiden kännt mig låg, ledsen, trött etc, kan det vara någon typ av hormonchock eller liknande? Någon annan som har haft det såhär när ni slutade att amma? Går det över?

Känns så sorgligt att dra ner/sluta amma, trots att jag haft det som mål sedan vi började och har längtat till den dagen jag kan sluta amma med "gott samvete". Lång historia kort; sonen föddes med för kort tungband och kunde inte ta bröstet rätt. Då det  fortfarande gör ont vid varje amningstillfälle, borde jag känna mig överlycklig över att denna jobbiga period nu snart är över, men ändå känner jag mig så jäkla ledsen:(

• Svar på tråden Känner mig låg och ledsen av att sluta amma, normalt?
  • llotta

Trots relativt långsam nedtrappning så blev hormonförändringarna (för det blir det ju när kroppen inte ska producera mjölk mer) högst påtagliga för mig när dottern slutade (hon var då drygt 8 månader). Lite ledsen, som man lätt blir utan hormoner när man lägger en tid som varit bakom sig, och tänkte mycket på att hon inte behövde mig på samma sätt längre. Framförallt blev jag dock galet trött, hormonerna hade ju hjälpt till att hålla igång trots nattvak och korta pass av sammanhängande sömn. Maken fick ta allt på nätterna för jag var helt färdig (han var dessutom föräldraledig), efter ett par veckor hade kroppen dock vant sig vid de nya omständigheterna och jag blev piggare!

• SunnivaW

Förväntanstid: håller med om vemodet. Känns ledsamt att denna period nu snart är över. Kan tänka mig att det är ännu värre att sluta amma om allt har fungerat bra. Finns mindre anledning att sluta då, känns det som.

• SunnivaW

Ilotta: är också galet trött. En helt ny nivå av trötthet.. Gäsp!

• SunnivaW

Ilotta: får hoppas att min kropp också mår lite bättre efter ett par veckor

• leiapp

Det är inte PMS då? Jag fick tillbaka min mens ens innan jag dragit ner på amningen och PMS:en kommer ju som ett brev på posten.

Men jag känner även igen att det inte var helt utan vemod att påbörja processen att minska amningen .

• SunnivaW

Nä det tror jag inte? Har ätit cerazette några månader

• Beciz

Har börjat att dra ner på amningen oxå då min lilla tjej på 7,5 mån har börjat äta mer. Känner mig och väldigt nedstämt och olustig måste ha något mer hormonerna att göra känns det som.

• SunnivaW

Jag känner mig lite mer stabil nu:) Det har gått en vecka sedan jag drog ner till att amma bara 1 gång/dag. Sedan igår har jag inte ammat alls, ska se om jag är helt färdigammad nu:)

• Nattugglan

Skönt att höra att du känner dig bättre, TS, hoppas det går fortsatt bra! Det är ganska vanligt att bli nedstämd av att sluta amma, i värsta fall kan mamman bli deprimerad (och då menar jag alltså inte "lite deppad" utan allvarligt sjuk). Läs mer om det t.ex. här www.huffingtonpost.com/2012/02/26/weaning-depression-link-breastfeeding-postpartum-depression_n_1301233.html

Men som så ofta med "kvinnoproblem" så har det inte forskats särskilt mycket i ämnet och det tycks inte vara något som är allmänt känt ens bland läkare och vårdpersonal. Det borde pratas om det mer så att

1. mammor är förberedda och kan förebygga depression (enkla knep som ökad motion, omega 3-tillskott och aktivt socialt liv hjälper att förebygga och t.o.m. bota mild depression)
    2. mammor inte känner sig ensamma och isolerade: vet man att det är normalt och vad det beror på är det lättare att hantera, samt att det är lägre tröskel att söka hjälp om symptomen förvärras.

• SunnivaW

Tack Nattugglan! Nu har det gått 2 veckor och jag känner mig "normal" igen:) Men fy satan vad deppigt det var där ett tag..!

• JuliusOchJag

Intressant! Jag gick in i en djup depression när jag slutade amma mitt första barn kring året. Har funderar över detta och har haft mycket tankar kring anknytning Lennon psykolog sa att man ute ska förringa hormonpmställningen vid amningsavslut.

Svar på tråden Känner mig låg och ledsen av att sluta amma, normalt?