• Ellan92

Bra Ellan, du för över din fobi på din son

Japp.

Jag har spindelfobi, gånger 1000.
    Nu har jag inte haft problem med spindlar sen jag bodde i hus med mina föräldrar för flera år sedan, bor i lägenhet just nu.
    Men i år så har det börjat komma spindlar från avloppen i badrummet, oftast håller dom till där också, i duschen, i tvätten, i handfatet..

Och jag kan verkligen inte hejda mig, jag skriker i högan sky när jag ser ett av dom där små kräken, jag kan knappt sätta mig på toaletten utan att kolla ordentligt efter en spindel där..

Men oftast ploppar dom fram när man står i duschen eller ur tvättkorgen.

Inte nog med att jag skriker, jag springer iväg och vrålar till min man att han måste ta ut bestarna, eller göra vadfan som helst med dom egentligen.

Min son är 5 år, men jag har lyckats få honom rädd för spindlarna med min hysteri som jag inte kan stå emot.
    ( well done, årets pris i bästa föräldrar går till..damdamdamdam Ellan )
    Så nu skriker även han vid synen av spindlarna..och andra insekter.

Inte nog med att jag gett honom det, jag måste även förklara varför jag när sambon inte är hemma stänger in dom i burkar och glas trots att man inte får, för det är plågeri minsann.

Vad ska jag göra åt det här?
    Jag måste ju först bli av med min egna fobi ??? Obestämd 

• Svar på tråden Bra Ellan, du för över din fobi på din son
  • t0va

Ja KBT kan funka. Tycker du ska ta och se om du inte kan få hjälp med din fobi. Själv har jag sprutfobi var så jag fick ångest och drömde madrömmar om att bli tvingad till blodprov när jag gick in på vårdcentralen. Sökte och fick hjälp, gick jättebra för mig och det blev goda resultat. Det känns kanon att kunna hantera det även om det fortfarande är jobbigt så kan jag möta ångesten och rädslan, det går också att överföra till andra saker bara man har lärt sig tänket. 

Jag har en son som är multiallergisk så de har tagit prover som innebär nålar och det är skönt att jag inte får panik av det utan kan stötta sonen.

Så jag tycker du ska se om du inte kan få hjälp med den biten.  

• TessaLove

Åh, jag är orolig att smitta av mig med min spindelfobi när vi flyttar till hus i vår. Det var förfärligt många och stoooora spindlar i mina föräldrars hus under min uppväxt, inte konstigt man blivit rädd!!!
    Dottern härmar ju allt man säger och gör. Har seriöst tänk gå och bli av med fobin. Det funkar ju inte annars när man ska ner till tvättstugan i huset. Redan så orolig för detta!!!

• Vinterankan

Se till att börja på kbt med en gång. Jag tycker inte det är ok att föra över sina rädslor på sina barn. Har själv gått på kbt mot fobi med bra resultat.

Svar på tråden Bra Ellan, du för över din fobi på din son