• scrapparlotta

Boktips till tjej på 8 år?

Jag vill ha tips på bra böcker till en tjej på åtta år. Hon läser bra så hon behöver inte ha dom allra lättaste böckerna att läsa, men hon kan kanske inte heller lästa allt för små bokstäver heller. Nåt mitt i mellan. Hon har många böcker i serien klass 1B och dom gillar hon. Så nåt i den stilen. Gärna häst eller djurböcker. Kom gärna med tips....

Nån som har boken "Heddas bok" Den verkar bra, men den kanske är för sorglig för ett barn som vill läsa sina böcker själv. Hon gillar att ligga själv och läsa en stund innan hon ska somna..... 

• Svar på tråden Boktips till tjej på 8 år?
  • Mariohn

Böckerna om femgänget läste jag på lågstadiet och älskade. Dagens Harri av Susanna Alakoski (som skrev svinalängorna) är vansinnigt poppis. Den påminner lite om Berts Dagbok fast skriven av en tjej i samma ålder. Väldigt fyndig och behandlar hur det är att gå i skolan, relationer med kompisar osv. De läste den i min trea och alla tyckte att den var rolig och lagom svår. 

• Lola23

Harry Potter! Om hon inte har läst dem alltså! Var (är) bokmal som liten och älskade dem, läste dem hela tiden i 8-9 årsåldern! Har inte för små bokstäver heller! Annars Klara serien om Klara och hästen Star! :) Själv säger jag Harry potter, gav mig en underbar uppväxt! :D

• scrapparlotta

Tack för tipsen!
    Dagens Harri, den ska jag kolla upp
    Harry Potter, trodde det var för barn som var lite äldre....men det är dom kanske inte.?  

• 3bairns

Roal Dahl böcker, Enid Blython böcker (Wishing chair och faraway tree vad de nu heter på svenska). Alla älva böckerna är ju lätta att plöja men de är ju ganska dåliga egentligen. Men de är lättlästa och allt som stimulerar läsning är ju bra

• Mariohn
    3bairns skrev 2012-11-08 22:27:16 följande:
    Roal Dahl böcker, Enid Blython böcker (Wishing chair och faraway tree vad de nu heter på svenska). Alla älva böckerna är ju lätta att plöja men de är ju ganska dåliga egentligen. Men de är lättlästa och allt som stimulerar läsning är ju bra
    Roald Dahl är ett måste
  • Ramborg

Huset där humlorna bor

Narnia-böckerna

Hobbiten

När jag var barn var det Svarta Hingsten - serien och Windy-serien som var hästböckerna som gällde.

42.
  • Chridhe

Lin Hallbergs böcker om hästarna Sam & Sigge (och flickan Elina) gillar min dotter. Jag hade väntat lite med Harry Potterböckerna.. När jag var åtta läste jag Lottaböckerna av Merri Vik. Och Kvartettenböckerna av Enid Blyton.

• Lola23
    scrapparlotta skrev 2012-11-08 22:17:07 följande:
    Tack för tipsen!
    Dagens Harri, den ska jag kolla upp
    Harry Potter, trodde det var för barn som var lite äldre....men det är dom kanske inte.?  
    Beror nog helt på barnet men om hon tycker om att läsa och är bra på det passar det nog perfekt!! Om du är orolig om vissa scener är för läskiga kan du alltid be henne berätta om dem och diskutera runt dem med henne. I min mening var de inte för läskiga (började läsa dem som 6-åring med mamma och läste sedan själv själv som sjuåring) spänningen i böckerna ger en motivationen och intresset att fortsätta, iaf var det så för mig :)
  • tjej87

Pia Hagmars hästböcker, både Flisan-serien som passar för 7-8 åringar och Klaraböckerna som kanske för nått år äldre barn. Flisan har jag inte läst själv men Klaraböckerna läste jag flera när dom kom (trots att jag var lite för gammal men älskade hästböcker).

• tjej87

Sen finns det ju även en massa olika häst och djurbäcker bland B Wahlstöms böcker. Lucy Daniels Jennys djurstall är också lättlästa böcker om djur som jag gillade när jag gick i låg/mellanstadiet.

• scrapparlotta

Tack för alla tips Jättebra, men jag tar gärna emot fler. Hon läser mycket just nu så det går åt böcker .....

• fortsätt paddla

Sigge böckerna är lättlästa men väldigt bra enligt min flicka. Tipsar också om dom.
    Nu håller min tös på med Mustang Mountain, också en hästserie.

• Cymbelina

LasseMaja-böckerna är populära här hemma. Lagom svåra när man vill gå vidare efter 1b. :)

• llotta

Viveca Lärns Mimmi-böcker och även de om Eddie. Sune-böckerna. Astrid Lindgrens kapitelböcker. Nalle Puh. Tzatzik-böckerna.

• lotten77

Kulla Gulla serien har jag nog läst en sådär 10 gr så den kan jag väll rekomendera
    Sen gillade jag allt av Enid Blython speciellt Mysterieböckerna som jag gillade bättre än Femböckerna.
    Olov Svedelids böcker som är byggda på historiska händelser men som flätar in barn i dem är jättebra men jag kommer inte ihåg om jag var lite äldre än 8 när jag läste dem.

• lotten77

Och den där serien med en bok som heter Vad händer om man vänder på Paris? kom jag ihåg att jag gillade. Nån som vet vad de heter?

Svar på tråden Boktips till tjej på 8 år?