• Anonym

När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?

Dum i huvudet som jag är har jag brukat THC dagligen i närmare ett år bortsett från två uppehåll på drygt en vecka styck. Jag är idag inne på dag 10 utan röka och kan inte känna någon förbättring än. 

Att tvinga i sig maten leder bara till att jag spyr upp. Klarar kanske av att äta en 1/4 normalportion åt gången utan att spy eller vara nära på att spy. Enda sättet för mig att få i mig normalmängd kalorier på en dag är att äta lite typ varannan timme. Men det är inte så praktiskt direkt när man jobbar. Andra alternativet är träningsdrycker, men det känns inte som en långsiktig lösning och tror inte det är så bra för magen. 

Detta är ett stort problem för mig. Anledningen till att jag inte tagit uppehåll tidigare (ja, jag är dum i huvudet) är för att jag knappt klarat av att äta de senaste månaderna om jag inte rökt innan. Väger nu 47 kg till mina 174 cm. Har alltid varit smal men brukar ändå ligga på ca 53 kg.

Så fort jag äter så känns det som att jag har magsyra upp i halsen i flera timmar efteråt. Måste vara jätteförsiktig med hur jag rör mig efter jag ätit, blir det en för hastig rörelse så är det lätt hänt att jag spyr. 

Mängderna som jag brukat är väl kanske 4 joints (ca 1/3 grönt och 2/3 tobak) på lediga dagar och kanske 1-2 joints på vardagskvällar. Vet inte riktigt hur mycket det blir i gram. 

Vad jag vet känner jag inte av några andra abstinens. Tog theralen 5 mg de två första nätterna för att inte riskera att vara helt död på jobbet och tredje natten var en fredag så då hoppade jag det och hade inga som helst problem med sömnen. Har väl dock svettats lite mer när jag sovit och drömt skumma drömmar. Själva suget i sig har inte funnits. Eller har ju haft sug vissa dagar när man knappt fått i sig nån mat bara för att kunna äta ordentligt. Men då hamnar man ju på ruta ett igen så förstår att det är en idiotisk idé. 

Någon som varit med om detta och vet hur länge detta kan sitta i? Eller någon som bara är insatt? Finns det något man kan göra för att påskynda processen? Pallar inte med denna näringsbrist längre :'(

• Svar på tråden När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?
  • Du MÅSTE ange en signatur
    Anonym skrev 2012-11-28 15:22:04 följande:

Hej J

Det går bättre tog nästan 3 veckor innan det vände. Helt underbart J Har lyckats gå upp ca 3 kg nu. Kompletterar även med näringsdrycker ibland för att få en snabbare viktuppgång.

Helt sjukt att man nu kan boka en lunchträff med folk :-S Har ju inte kunnat äta utan att vara hög sedan juni ungefär. Det är helt fantastiskt att äntligen ha aptit igen. 

Sweet! Skönt att höra. Konsumerar du cannabis för tillfället eller är du fortfarande rökfri?
  • N4L

Rökte lite i helgen dvs ca en vecka efter att aptiten kommit tillbaka. Och aptiten försvann inte för det. Däremot vart man ju mer sugen att röka nu i veckan för att det var hundra gånger roligare när man inte var helt Immun längre. Men det gäller att stå emot. Är ju fortfarande lite rädd för att hamna i den onda cirkeln. Nä aldrig mer daglig rökare! Finns inga fördelar med det!

N4L skrev 2012-11-30 08:33:17 följande:
    Rökte lite i helgen dvs ca en vecka efter att aptiten kommit tillbaka. Och aptiten försvann inte för det. Däremot vart man ju mer sugen att röka nu i veckan för att det var hundra gånger roligare när man inte var helt Immun längre. Men det gäller att stå emot. Är ju fortfarande lite rädd för att hamna i den onda cirkeln. Nä aldrig mer daglig rökare! Finns inga fördelar med det!
    Njaeee... Daglig rökning kan vi nog tvista om till döddagar. Jag vill nog påstå att det är skillnad mellan att röka hela dagen och dagligen. Själv är jag daglig-rökare, men väntar tills åtta-snåret på kvällen när jag varit ute med hunden och är klar med dagens jobb. Plikten först, sen kan man koppla av.

Nåväl, extra roligt att höra att både magen funkar och att du har kunnat röka lite. Om jag får lov att fråga; har du någon strategi för hur du ska handskas med cannabis i framtiden? Alltså, hur planerar du att hålla det på en nivå som du känner är OK?

Bara nyfiken på hur andra resonerar. 
  • N4L

Det är definitivt skillnad på att röka hela dagen och nån gång per dag.

Nää jag har googlat ganska mycket på det där med aptitlöshet/cannabis. Och de flesta verkar inte ha så mycket problem som jag. Men när man söker lite på engelska så hittar man ju en del fall där folk varit av med aptiten under ca en månad efter att det slutat. Min sambo har ju rökt i samma utsträckning som mig och han har knappt haft några problem med maten. Däremot har han haft stora problem med att sova. Och de problemen har ju inte jag haft. Så alla är vi unika

Nämen planen är väl att kunna ha rökfria dagar utan att helvetet brakar loss. Jag jobbar ju heltid så är ju nästan omöjligt att röka innan kl 18 om man inte flexar ut. Vill inte att det går flera veckor utan att man haft en rökfri dag. Vill känna att jag kan äta en måltid utan att vara hög. Så så fort jag börjar känna av aptitlösheten när jag är nykter så kommer jag ta ett uppehåll tills aptiten är tillbaka. Förhoppningsvis kommer det inte gå så långt. Det kom ju inte över en natt sist heller, så direkt om man märker nån tendens så tror jag det räcker med ett par rökfria dagar. Men väntar man i flera månader så behöver man nog ett väldigt långt uppehåll. Eller jag iaf. Inte min sambo, du och de flesta andra

Dock tror jag att jag kommer börja försöka skaffa barn inom några månader och då blir det ju ett uppehåll på 1,5 år eller något under graviditet och amning. Däremot så kan jag absolut tänka mig att röka ibland även fast jag får barn. Men det kommer nog inte bli många gånger per år. Jag tycker inte det är alls värre än att lämna bort sina barn för att gå på krogen och supa. Alkohol däremot använder jag aldrig, då jag  mest blir ledsen och destruktiv. 

Mannen har vart bortrest denna vecka och ikväll kommer han hem så då blir det nog till att tända en  

• Anonym
    N4L skrev 2012-11-30 14:42:48 följande:

Det är definitivt skillnad på att röka hela dagen och nån gång per dag.

Nää jag har googlat ganska mycket på det där med aptitlöshet/cannabis. Och de flesta verkar inte ha så mycket problem som jag. Men när man söker lite på engelska så hittar man ju en del fall där folk varit av med aptiten under ca en månad efter att det slutat. Min sambo har ju rökt i samma utsträckning som mig och han har knappt haft några problem med maten. Däremot har han haft stora problem med att sova. Och de problemen har ju inte jag haft. Så alla är vi unika

Nämen planen är väl att kunna ha rökfria dagar utan att helvetet brakar loss. Jag jobbar ju heltid så är ju nästan omöjligt att röka innan kl 18 om man inte flexar ut. Vill inte att det går flera veckor utan att man haft en rökfri dag. Vill känna att jag kan äta en måltid utan att vara hög. Så så fort jag börjar känna av aptitlösheten när jag är nykter så kommer jag ta ett uppehåll tills aptiten är tillbaka. Förhoppningsvis kommer det inte gå så långt. Det kom ju inte över en natt sist heller, så direkt om man märker nån tendens så tror jag det räcker med ett par rökfria dagar. Men väntar man i flera månader så behöver man nog ett väldigt långt uppehåll. Eller jag iaf. Inte min sambo, du och de flesta andra

Dock tror jag att jag kommer börja försöka skaffa barn inom några månader och då blir det ju ett uppehåll på 1,5 år eller något under graviditet och amning. Däremot så kan jag absolut tänka mig att röka ibland även fast jag får barn. Men det kommer nog inte bli många gånger per år. Jag tycker inte det är alls värre än att lämna bort sina barn för att gå på krogen och supa. Alkohol däremot använder jag aldrig, då jag  mest blir ledsen och destruktiv. 

Mannen har vart bortrest denna vecka och ikväll kommer han hem så då blir det nog till att tända en  

Så du skyller dina problem på cannabis, okey, förstår att man vill kunna peka finger och få ett svar men med tanke på vad du har beskrivit så skulle jag ändå kolla upp det.
    En sak att inte vilja äta maten i och med den smakar 100 gånger sämre mot när man är rökt men det är nått helt annat att inte alls kunna äta, spy och tappa vikt tills man är på gränsen till kollaps.

Jag antar att du inte vill röka under graviditet och amning för du har fått för dig att det går vidare till fostret/barnet, kan rekommendera dig att läsa på lite om den saken

• N4L

Tror inte det är så skadligt, eller inte lika skadligt som att äta lite halv onyttigt, men varför chansa? Och om man hade fått ett handikappat barn så vet jag att jag hade klandrar mig själv om man hade gjort nåt man inte bör.
    Sen är det svårt att hitta forskning som är vettig då de flesta som brukat cannabis även brukat nikotin.

Jag gjorde ju en gastroskopi precis innan jag slutade röka och allt såg fint ut och nu efter rökupoehållet så funkar ju magen bra så jag vet inte riktigt vad man ska säga till farbror doktorn :-S

• Anonym
    N4L skrev 2012-11-30 16:33:46 följande:
    Tror inte det är så skadligt, eller inte lika skadligt som att äta lite halv onyttigt, men varför chansa? Och om man hade fått ett handikappat barn så vet jag att jag hade klandrar mig själv om man hade gjort nåt man inte bör.
    Sen är det svårt att hitta forskning som är vettig då de flesta som brukat cannabis även brukat nikotin.

Jag gjorde ju en gastroskopi precis innan jag slutade röka och allt såg fint ut och nu efter rökupoehållet så funkar ju magen bra så jag vet inte riktigt vad man ska säga till farbror doktorn :-S
    Det är precis så, det mesta av forskningen här handlar om att skylla tobakens baksidor på cannabis och försöka skrämma folk med det.
    Det finns dock studier som behandlar cannabis endast och resultaten skiljer sig avsevärt mot det vad vi hör här.
    Barn till rökande mammor visade sig vara större än normen och välmående.
    Så att begränsa sig själv med "varför chansa" låter lite långsökt med tanke på att man inte tar nån.

Jo du skrev det, dock kan det omöjligt skyllas på cannabis det vad du har gått genom.

• Anonym

Hej!

Har liknande besvär som du, en känslig mage som efter år av rökande knasat ihop. Äter mycket yoghurt med acidophilus och bifilus, det hjälper. Proviva ect. Undviker kaffe, stekt mat, sur mat, stark mat. Tillbaka till barnmat, ungefär.

IBS har läkarna sagt, då har jag aldrig nämnt rökandet. Bara cigaretter, vilket också kan förstöra magen.

Anonym skrev 2012-12-02 19:24:47 följande:
    Hej!

Har liknande besvär som du, en känslig mage som efter år av rökande knasat ihop. Äter mycket yoghurt med acidophilus och bifilus, det hjälper. Proviva ect. Undviker kaffe, stekt mat, sur mat, stark mat. Tillbaka till barnmat, ungefär.

IBS har läkarna sagt, då har jag aldrig nämnt rökandet. Bara cigaretter, vilket också kan förstöra magen.
    Vilket i sig är helt sjukt bizzart eftersom när man har sina IBS-skov så är nikotin det enda som hjälper. :) När det är riktigt illa, som idag, så bryter jag av filtret och kedjeröker 2-3 stycken inne på toaletten. Det hjälper bra mot kramperna, men man känner sig så lagom fräsch. Tradeoffs, tradeoffs, tradeoffs...
  • Anonym (chs)

Du måste ange en signatur: Så allt detta är bara påhittat också? För att skydda våra små barn från att börja missbruka eller? Finns ju tom ett namn på åkomman... Dock drabbar de inte dem flesta. Bara för att du inte upplever något betyder det inte att inte andra kan göra det. 

en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid_hyperemesis_syndrome

www.thepoisonreview.com/2012/02/22/cannabinoid-hyperemesis-syndrome-largest-case-series-to-date/

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2658859/ 

Anonym (chs) skrev 2013-01-17 11:45:44 följande:
    Du måste ange en signatur: Så allt detta är bara påhittat också? För att skydda våra små barn från att börja missbruka eller? Finns ju tom ett namn på åkomman... Dock drabbar de inte dem flesta. Bara för att du inte upplever något betyder det inte att inte andra kan göra det. 

en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid_hyperemesis...

www.thepoisonreview.com/2012/02/22/cannabinoi.../

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2658859
    Såvida jag kan se har jag väl inte påstått annat heller? Men visst, jag ska försöka vara mer tydlig med att påpeka att mina inlägg bara gäller mig, och inte kan eller ska appliceras på alla.

Om  du hade svarat detta till inlägg #17 så hade jag fattat, men jag har väl inte påstått något som helst i den riktningen. Jag är fullt medveten om att det finns risker, och vill absolut inte romantisera.

Hur mår magen förresten?
  • Anonym
    Anonym (chs) skrev 2013-01-17 11:45:44 följande:

en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid_hyperemesis...

www.thepoisonreview.com/2012/02/22/cannabinoi.../

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2658859
    Miljarder användare genom tusentals år och endast dom senaste åren har man hittat isolerade enstaka fall?
    Nej, låter inte sannolikt överhuvudtaget, låter mer som nån läkare misstolkar symptomen från befintliga sjukdomar och klistrar fast dom på cannabis.

Det är inte sällan cannabis behandlas på det sättet, en annan nisch där cannabis blir till en syndabock är graviditet.
    Cannabis i sig ger inga skador på foster men nikotin som den i regel konsumeras med gör.
    Cannabis får i det fallet skulden för skador nikotin orsakar.

• Anonym

Haha. Ok, jag förstår att man inte vill svärta ner cannabis. Det är en relativt harmlös och trevlig drog.

Men kom igen, att påstå att det inte finns en enda nackdel med det är att glorifiera. Jag har mina magbesvär för att jag röker. Pausar jag blir det bättre fason på magen. Det är vad det är. Har man känslig mage kan det väl inte vara heeelt otroligt att det blir värre av rökning??

• Anonym

Dessutom finns det fler rapporterade fall av magsår från receptfria värktabletter.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-19 14:06:51 följande:
    Haha. Ok, jag förstår att man inte vill svärta ner cannabis. Det är en relativt harmlös och trevlig drog.

Men kom igen, att påstå att det inte finns en enda nackdel med det är att glorifiera. Jag har mina magbesvär för att jag röker. Pausar jag blir det bättre fason på magen. Det är vad det är. Har man känslig mage kan det väl inte vara heeelt otroligt att det blir värre av rökning??
    Jag påstår inte att droger är helt harmlös och utan biverkningar, den här tråden däremot beskriver inte cannabisens negativa sidor.

Röker du med eller utan tobak?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-19 14:53:42 följande:
    Jag påstår inte att droger är helt harmlös och utan biverkningar, den här tråden däremot beskriver inte cannabisens negativa sidor.

Röker du med eller utan tobak?

Jag röker med tobak. Röker cigg om dan också, 10-15. De stör också magen. Kan vara det som är boven i magen. Eller en kombination av båda. Konstigt nog kan en joint förvärra magen mer än dessa cigaretter gör tillsammans. Är det bara för att jag har mindre filtrering i jointen i så fall?

Enda sättet att veta för mig borde vara att låna syrrans vapourizer.
  • ensamt

Har själv rökt i flera år, dagligen. De 2 sista månaderna bara ett par gånger. Kämpar med aptiten hela tiden. Nu har jag dessutom slutat röka cigg, inne på andra dagen. Trodde kanske att stoppet med cigg skulle hjälpa till med aptiten.

• The sea refuses no river

Intressant att röka skulle påverka aptiten, detta känner jag inte till.

Jag säger inte att det omöjligen är rökat men jag har två "teorier".

1.
    Rökat leder till att ni ätit mer oregelbundet dvs. mest när det fallit er in.

2.
    Spliffen innan maten = positiv association. Utan den uppstår inte samma känsla, ett vaneproblem alltså.

Mitt råd är i varje fall att försöka ta en promenad eller joggingtur innan matintag. Dels för att mår så jävla bra av att motionera dagligen och för att man får sjukt mycket bättre sömn och aptiten går upp.

Angående diskussionen dagligrökande vs. mer sporadiskt bruk:

Jag rökte själv dagligen under typ 1-2 år med korta uppehåll. Numera röker jag mellan 1-2 ggr i veckan. Själv trivs jag bättre med det men inser också hur drogen påverkar mig helt annorlunda vid den här typen av bruk. Behöver så sjukt lite för att nå nivån jag är ute efter (typ 0.05-0.01g standard) och "trippar" nästan när jag röker mer.

• Anonym (Jobbigt)

usch vad jobbigt! Vet hur det är... Min mage funkar inte överhuvudtaget om inte jag medicinerar. Med röka... och min sambo har exakt samma problem, inga hungerkänslor och illamående vid matintag.

Jag börjar dagen med en stor kopp pepparmyntsté (friggs), det lugnar magen och stimulerar hungerkänslan. Äter kanske en lätt frukost efter 2-3 timmar efter jag gått upp, ibland går det ända upp till 4-5 timmar... Kanske inte det bästa, men vad ska man göra? När jag väl fått i mig första  målet för dagen, och jag är igång (jobbar, rör på mig...) så blir jag oftast lite hungrig efter ett par timmar igen. Äter små portioner, och dricker mycket vatten. Dricker gärna pepparmyntsté, eller något annat örtté på kvällen. Kamomill är bra för sömnen också, som ofta kan blir ett problem när man slutar.

{#emotions_dlg.flower} 

• sebbe02
    hej jag har rökt i 2-3 år med några uppehåll och har rökt med max 3 dagar mellanrum och har varit rök fri nu i några veckor men enda sen jag slutade röka har jag haft problem med min mage och lite ont under revbennen på vänster sida har det hänt nån av er? :P eller är det dags att gå till ett sjukhus? :/

Svar på tråden När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?