på vilket vis mår man så bra av LCHF??
typ alla som äter LCHF säger att de mår så bra.
På vilket vis?! Är det bara magen som funkar bättre??
typ alla som äter LCHF säger att de mår så bra.
På vilket vis?! Är det bara magen som funkar bättre??
Har hört fler som har mer ork och bättre hy tex. Jag däremot blir sängliggandes och jättedålig av LCHF
Jag blir pigg. Magen mår superbra. Inga gaser eller lägen ifrån magen. När jag ätit känner jag mig ordentligt mätt och behåller mättnadskänslan längre än om jag ätit massa kolisar, dessutom blir jag inte så dåsig och gäspig av maten som jag lätt blir av kolhydratrik kost.Känner mig betydligt mer klartänkt än annars också. Ber om ursäkt om texten ser konstig ut, skriver från min telefon som verkar ha problem med fl jämt...
ok. Tycker det verkar så krångligt allt det där. Dels så säger alla olika vad man kan äta och inte..
En del äter lök, andra inte.. en del dricker mjölk, andra inte osv.. Vet ju inte vad man ska lyssna på :)
Känner mig inte lika svullen längre,jag mår mycket bättre och håller mig mätt mycket längre om jag håller mig borta från kolhydrater och sött :) plus att jag rasar ner i vikt ;)
kan ni någongång fuska eller känner ni inget sug alls? hur lång tid tog det innan ni kände av den positiva effekten?
Jag har inte haft några problem med magen innan så det har inte varit något som varit "extra positivt" för mig med LCHF. Utan det jag är mest tacksam för och som är orsaken till att jag ens började med LCHF var att sötsuget försvann. Och det tog bara 4-5 dagar så den effekten kom snabbt.
Jag har diabetes i släkten så att hålla blodsockret jämt, inte få sötsug eller hamna i "koma" nån timme efter maten var också viktigt för mig. Helt enkelt att äta mat som ger energi under en längre tid, inte bara mättnad för stunden. Och ur den aspekten är protein och fett bättre än kolhydrater.
Det bästa om du är seriöst intresserad av att testa LCHF är att läsa någon bra bok. Tex av Skaldeman eller Matrevolutionen av Andreas Eenfelt. Då lär du dig dels bakgrunden, vad som är själva tanken med att få i sig mer energi från fett och minska på kolhydaterna, dels finns en del grundrecept.
Katrin Zytomierskas bok är också bra, om man gillar hennes ton.
Vanlig mjölk väljer många bort i och med att 1dl innehåller ca 5g kolhydrat, och äter man strikt LCHF ska man helst ligga kring 20g kolhydrat per dag. Ett glas mjölk på 2dl ger alltså hälften av alla kolhydrater du ska få i dig på hela dagen. Därför slutar vissa helt med mjölk medan andra byter ut vanlig mjölk mot tex. laktosfri mjölk eller soyamjölk som innehåller mindre kolhydrater.
Grönsaker som växer under jord rekommenderas helst inte att man äter i och med att de innehåller mer kolhydrater än de som växer ovan jord (generellt). Men om man tar lök som exempel så äter man ju inga stora mängder. Det är samma sak med vissa kryddor och andra tillbehör man använder i matlagning (tomatpuré, vitlök) att de egentligen ligger över gränsen men man använder så pass lite av dem att det inte gör något på det stora hela.
Min sambo äter det för att hans mage fungerar mycket bättre.
Jag äter det just nu inte då jag är glad för allt jag kan få i mig, men annars funkar min mage också bättre utan kolhydrater. Har dessutom mindre sug för sötsaker och blodsockret hålls jämnare.