• Carolina7002

erfarenhet av 2-språkiga barn?

Oj, vad det var svårt att hitta rätt ställe för min fråga. Mitt problem har flera olika dimensioner, men jag börjar med det viktigaste. Min föredetta man och hans nya kvinna vill skicka min son till logoped. Hon är barnläkare, en person som anser sig vara expert på barn på flera sätt. Hon har utvecklat ett starkt engagemang i honom och tar nu upp min sons språkutveckling som ett problem. När jag söker på nätet (är inte expert på något sådant själv) så ser jag inte riktigt att det finns ett problem, men de (nu både pappa och bonusmamma) envisas med att han behöver besöka en logoped. Jag anser dock inte att det finns ett problem, men jag känner om man ser något som ett problem, så blir det rätt så snabbt ett problem. Nu tänker jag finns det något stöd här jag kan få, av personer som har lite/mycket erfaranhet av små tvåspråkiga barn. Låter det som att min son har ett problem? Han pratar svenska helst, men blandar ibland ord från det andras språket. De ord som han använder från det andra språket uttalar han väl, jag märker inget fel där. Däremot så har han svårt för vissa ord som t.ex. flygplan. Syplo säger han istället. Ibland använder ha fel ordföjd i meningar, men han pratar mer och mer nu varje dag. Han är 3 och ett halvt år, och började ganska sent, när han var 3, men så var det även för min dotter, som är också tvåspråkig. Missförstå mig inte, finns det ett problem så vill jag ta tag i det, men jag tycker det är för tidigt att börja oroa sig för det. Han har inte haft särskilt lång tid på sig, samtidigt som vi hann att separera oss och skilsmässan blev färdig.

• Svar på tråden erfarenhet av 2-språkiga barn?
  • Lili78

Gå han på förskolan ?? vad säger förskolepersonalen?? Har du pratat med dem??
    Jag ser inga problem att ditt barn går hos en logoped , det är en hel del barn som gör det. bättre att han får hjälp så tidigt som möjligt om han skulle behöva det.

Jag har tvåspråkiga barn, och jag tycker inte att det har påverkat hur de pratar. min yngsta hade svårt för S tills hon var ungefär fyra , och det bara på svenska . det andra språket har inte så mycket betoning på just S , så det märktes inte av.  Trots det så var jag på BVC , men de tyckte att jag skulle vänta tills hon hade fyltt 4. Hade de rekomenderat logoped så skulle jag gått med det också.

• Lilia

Jag tycker det låter helt normalt. Då han inte kan ett ord på det ena språket så fyller han förmodligen i med det andra språket. Sedan tar det ofta lite längre tid i början för tvåspråkiga, de ska ju lära sig dubbelt så många ord!

• Carolina7002
    Lili78 skrev 2012-11-07 12:49:53 följande:
    Gå han på förskolan ?? vad säger förskolepersonalen?? Har du pratat med dem??Jag ser inga problem att ditt barn går hos en logoped , det är en hel del barn som gör det. bättre att han får hjälp så tidigt som möjligt om han skulle behöva det.Jag har tvåspråkiga barn, och jag tycker inte att det har påverkat hur de pratar. min yngsta hade svårt för S tills hon var ungefär fyra , och det bara på svenska . det andra språket har inte så mycket betoning på just S , så det märktes inte av.  Trots det så var jag på BVC , men de tyckte att jag skulle vänta tills hon hade fyltt 4. Hade de rekomenderat logoped så skulle jag gått med det också.

Jag ska prata med förskolan. Hittills har jag inte fått några indikationer därifrån om att det finns ett problem. Men jag ska kolla självklart! Tack för rådet!
  • Pape

Hej! Jag har en dotter( som nu snart fyller 7 ar) som stammer precis in med hur du beskriver din son. Altsa nar hon var 3, 4 ar. Just flygplan med, "plyplan".. Och det kvittade hur man an forsokte ratta det for det gick liksom inte..  Vi ar ocksa flersprakiga (Svenska, engelska och italienska) och trodde att det berodde pa det. Men nar hon var runt 4 sa fixade BVC en remiss for horsel test och logopedbesok. Horseltestet var aldeles utmarkt sa inga anmarkningar dar. Motet hos logopeden var jatte nyttigt(vi fick komma 1 gang i manaden efter det i ca 6 manader) dar logopeden redde ut vad som var svart for min dotter osv.. Min dotter saknade ocksa en massa ord som "ovanpa, under, sidan om etc.. Jag fragade ocksa logopeden vad jag gjort for fel, eftersom jag inte vill upprepa problemet med min son som da var nyfodd. Hon sa da att det var inget jag hade gjort fel, utan bara min dotter som var lite sen men att det slapper senare. Nar vi var dar sa lekte min dotter med logopeden och pratade en hel del om bilder i bocker och sa. Och mellan motena sa fick jag tips om hur jag skulle kunna aktivera henne mera i talet och forstaelsen.
     min dotter har faktiskt fortfarande lite svart for pratet ibland.. 

• Carolina7002

Tack Pape! Nu sa jag iof till pappan att han får ta med sig sonen till logoped om han känner sig orolig, och jag kommer att ha ett utvecklingssamtal med dagis om någon vecka och då kommer jag att ta upp frågan. Men helt ärligt så är inte jag jätteorolig, jag tror att det löser sig, han pratar mer och mer nu och det går snabbare och snabbare. Jag kan inte heller upptäcka något återkommande fel, annat än att han stammar till ibland när orden inte kommer i samma hastighet som tankarna. Det finns en viss drag av hypohondria/sjukdom- och problemfokusering i den familjen. Något som jag absolut inte vill att det ska smitta av sig på min son.

Svar på tråden erfarenhet av 2-språkiga barn?