erfarenhet av 2-språkiga barn?
Oj, vad det var svårt att hitta rätt ställe för min fråga. Mitt problem har flera olika dimensioner, men jag börjar med det viktigaste. Min föredetta man och hans nya kvinna vill skicka min son till logoped. Hon är barnläkare, en person som anser sig vara expert på barn på flera sätt. Hon har utvecklat ett starkt engagemang i honom och tar nu upp min sons språkutveckling som ett problem. När jag söker på nätet (är inte expert på något sådant själv) så ser jag inte riktigt att det finns ett problem, men de (nu både pappa och bonusmamma) envisas med att han behöver besöka en logoped. Jag anser dock inte att det finns ett problem, men jag känner om man ser något som ett problem, så blir det rätt så snabbt ett problem. Nu tänker jag finns det något stöd här jag kan få, av personer som har lite/mycket erfaranhet av små tvåspråkiga barn. Låter det som att min son har ett problem? Han pratar svenska helst, men blandar ibland ord från det andras språket. De ord som han använder från det andra språket uttalar han väl, jag märker inget fel där. Däremot så har han svårt för vissa ord som t.ex. flygplan. Syplo säger han istället. Ibland använder ha fel ordföjd i meningar, men han pratar mer och mer nu varje dag. Han är 3 och ett halvt år, och började ganska sent, när han var 3, men så var det även för min dotter, som är också tvåspråkig. Missförstå mig inte, finns det ett problem så vill jag ta tag i det, men jag tycker det är för tidigt att börja oroa sig för det. Han har inte haft särskilt lång tid på sig, samtidigt som vi hann att separera oss och skilsmässan blev färdig.