mammalovis skrev 2012-11-07 19:54:16 följande:
Jag har tidigare jobbat som lärare och kan väl säga att det är inte alltid helt enkelt att hitta exakt rätt nivå till varje barn. Hur läsläxorna är upplagda varierar i olika klasser och lite beroende av vad för läsmaterial man använder. Att barnen kan sina läxor utantill är ju ganska vanligt. Prata med läraren så får ni försöka hitta en gemensam nivå som fungerar. Det finns ju de som läser som en normal 3 redan i ettan och de som knappt känner till bokstäverna och ljuden, så utgångspunkten är väldigt olika.
Sedan handlar läsningen ju inte bara om att kunna läsa utan mycket om att kunna läsa frågor och utrop olika, läsa olika personer med olika röster. dvs att läsa med inlevelse. Sedan kan ni föräldrar på eget initiativ be barnet att läsa några sidor ur den självvalda boken och diskutera den. Det är ju jättebra att ni uppmuntrar läsingen för nöjes skull genom att låna böcker på biblioteket.
Mrs Green: Jag tycker du ska se det som positivt att hon kunde komma på små bokstäver. Oftast är barnen ganska omedvetna om vad de har lärt sig om det inte är något man pratar om varje vecka åtminstone. Du kan ju testa själv att komma på något du hart lärt dig varje dag - det är inte alldeles självklart, även om vi har ett livslångt lärande. Sedan ska ju de första läxorna kännas lätta och roliga, då de ska grundlägga goda vanor, tids nog blir ju skolarbetet mer omfattande, men en dialog med läraren är ju alltid av godo.
Förr i trean läste man oftast Pojken och Tigern och jobbade med landskapen samtidigt med både läsförståelse, ordkunskap och geografi samtidigt.
jamen frågan är väl: hur kan det komma sig att det finns 7-åringar som inte kan ljuda alla bokstäver? vad gör man på förSKOLAN?
Detta är ganska oacceptabelt för alla de barn som faktiskt hunnit lära sig en del under de 7 första åren av sina liv.
Sedan förstår jag inte hur man ska kunna en läsläxa utan till, förutom om man använder sig "whole language" metoden istf avkodning. Man vet hur många miljoner dyslektiker whole languae metoden har skapat ju. Man tror att barnen läser när de egentligen bara säger en text utan till.
För att lära sig läsa ska man läsa en text en enda gång. Sen gå till nästa text.
Finns mycket forskning om detta, rekommenderar Colette Ouzilou, fransk logoped som forskat om den falska dyslexi epidemin.