• Noran

Läsläxa för barn som kan läsa?

När slutar barnen få läsläxa? Mitt barn kan läsa och har därför tidigare inte haft läsläxor utan i stället skrivläxor där han tränar handstil, stavning osv. Nu har han börjat få läsförståelse läxor i stället. En enkel text med 6 enkla alternativfrågor till. Tar Max 2 min att göra. Ser inte att han kan lära sig nåt på det. Brukar det vara så? Vad har era barn som kan läsa för svenskaläxor?

• Svar på tråden Läsläxa för barn som kan läsa?
  • Noran

Ok, så ditt barn går också i ettan.

Skulle vara intressant att höra hur större barn har det. Har era barn i 2an och 3an och 4an läsläxa? På vilket sätt? Kommer det fortsätta på den här löjliga nivån flera år till?

• mammalovis

Jag har tidigare jobbat som lärare och kan väl säga att det är inte alltid helt enkelt att hitta exakt rätt nivå till varje barn. Hur läsläxorna är upplagda varierar i olika klasser och lite beroende av vad för läsmaterial man använder. Att barnen kan sina läxor utantill är ju ganska vanligt. Prata med läraren så får ni försöka hitta en gemensam nivå som fungerar. Det finns ju de som läser som en normal 3 redan i ettan och de som knappt känner till bokstäverna och ljuden, så utgångspunkten är väldigt olika.

Sedan handlar läsningen ju inte bara om att kunna läsa utan mycket om att kunna läsa frågor och utrop olika, läsa olika personer med olika röster. dvs att läsa med inlevelse.  Sedan kan ni föräldrar på eget initiativ be barnet att läsa några sidor ur den självvalda boken och diskutera den. Det är ju jättebra att ni uppmuntrar läsingen för nöjes skull genom att låna böcker på biblioteket.

Mrs Green: Jag tycker du ska se det som positivt att hon kunde komma på små bokstäver. Oftast är barnen ganska omedvetna om vad de har lärt sig om det inte är något man pratar om varje vecka åtminstone. Du kan ju testa själv att komma på något du hart lärt dig varje dag - det är inte alldeles självklart, även om vi har ett livslångt lärande. Sedan ska ju de första läxorna kännas lätta och roliga, då de ska grundlägga goda vanor, tids nog blir ju skolarbetet mer omfattande, men en dialog med läraren är ju alltid av godo.

Förr i trean läste man oftast Pojken och Tigern och jobbade med landskapen samtidigt med både läsförståelse, ordkunskap och geografi samtidigt.

• fortsätt paddla

Min flicka går i tvåan. Läser just nu en serie ( wahlströms ungdomsböcker ) om hästar. Hon lånar hem två böcker i veckan och sedan skriver hon en recension på böckerna.
    Det är på hennes nivå och hon tycker det är roligt. Hon läser ( på sin nivå) och får träna det lilla extra genom att återberätta och ge betyg på boken.

• Flickan och kråkan

Ta en titt på lgr11 är mitt tips. I år 1-3 ska eleverna arbeta med lässtrategier för att förstå och tolka texter. Det hänger med hela vägen upp genom grundskolan. Finns ingen 7-åring som inte kan utmanas där. De ska även arbeta med berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll samt källkritik (hur texters avsändare påverkar innehållet). Nog finns det att vidareutveckla även hos en 7-åring som läser.

Be att få uppgifter som tränar lässtrategier är mitt tips. Det är JÄTTEVIKTIGT!  

• caliningrad

Min dotter är 5 år, kunde läsa sen 4.
    Hon går Kindergarten (5 års-verksamhet) på en amerikansk förskola.
    Hon klagar hela tiden på att läsläxorna (2 ggr i veckan) är alldeles för lätta, trots att hon får Grade 2 läxor (men det är sant, de är extremt lätta för henne...).

Jag är orolig att hon kommer att ha bra tråkigt ett par år framåt.
    Hon läser flytande engelska, franska, testade henne ikväll första gången med svenska (Alfons Åberg), gick hur bra som helst med.

Undrar verkligen varför det svenska systemet har en så extremt långsamt start.... 

• caliningrad
    mammalovis skrev 2012-11-07 19:54:16 följande:
    Jag har tidigare jobbat som lärare och kan väl säga att det är inte alltid helt enkelt att hitta exakt rätt nivå till varje barn. Hur läsläxorna är upplagda varierar i olika klasser och lite beroende av vad för läsmaterial man använder. Att barnen kan sina läxor utantill är ju ganska vanligt. Prata med läraren så får ni försöka hitta en gemensam nivå som fungerar. Det finns ju de som läser som en normal 3 redan i ettan och de som knappt känner till bokstäverna och ljuden, så utgångspunkten är väldigt olika.

Sedan handlar läsningen ju inte bara om att kunna läsa utan mycket om att kunna läsa frågor och utrop olika, läsa olika personer med olika röster. dvs att läsa med inlevelse.  Sedan kan ni föräldrar på eget initiativ be barnet att läsa några sidor ur den självvalda boken och diskutera den. Det är ju jättebra att ni uppmuntrar läsingen för nöjes skull genom att låna böcker på biblioteket.

Mrs Green: Jag tycker du ska se det som positivt att hon kunde komma på små bokstäver. Oftast är barnen ganska omedvetna om vad de har lärt sig om det inte är något man pratar om varje vecka åtminstone. Du kan ju testa själv att komma på något du hart lärt dig varje dag - det är inte alldeles självklart, även om vi har ett livslångt lärande. Sedan ska ju de första läxorna kännas lätta och roliga, då de ska grundlägga goda vanor, tids nog blir ju skolarbetet mer omfattande, men en dialog med läraren är ju alltid av godo.

Förr i trean läste man oftast Pojken och Tigern och jobbade med landskapen samtidigt med både läsförståelse, ordkunskap och geografi samtidigt.
    jamen frågan är väl: hur kan det komma sig att det finns 7-åringar som inte kan ljuda alla bokstäver? vad gör man på förSKOLAN?

Detta är ganska oacceptabelt för alla de barn som faktiskt hunnit lära sig en del under de 7 första åren av sina liv.

Sedan förstår jag inte hur man ska kunna en läsläxa utan till, förutom om man använder sig "whole language" metoden istf avkodning. Man vet hur många miljoner dyslektiker whole languae metoden har skapat ju. Man tror att barnen läser när de egentligen bara säger en text utan till.

För att lära sig läsa ska man läsa en text en enda gång. Sen gå till nästa text.

Finns mycket forskning om detta, rekommenderar Colette Ouzilou, fransk logoped som forskat om den falska dyslexi epidemin.
  • caliningrad
    Noran skrev 2012-11-07 17:16:49 följande:
    Men är det svåra frågor? Typ Hur tror du Anna kände sig? Eller är det enkelt, typ Vad heter Annas syster?

Jag håller med, läsläxa är inte viktigt. Däremot vill jag att han får läxor som han lär sig något på. T.ex. skriva något. Om barnen som inte kan läsa spenderar en halvtimme i veckan på läsläxa tycker jag att dom som kan läsa borde ha något motsvarande. Alla borde förväntas lära sig något nytt.
    Jag skulle be läraren att börja undervisa satslära.
    Ta läsläxan som den är, och visa din son hur man analyserar de olika satsdelarna. 
  • Stjärnfall76

Läsläxa behöver man länge, man ska ju inte bara lära sig läsa utan även lära sig förstå svårare och svårare texter, kunna återberätta dem, kunna skumläsa fram till väsentlig information osv. Det blir man inte färdig med för att man kan läsa "lätt att läsa"-böcker.

Men tar ditt barns läxa 2 minuter så tycker jag att du ska be om svårare, det gjorde jag, tror jag vet vilka papper du pratar om för min son hade liknande. Jag fick be om svårare och då blev det tex tidningsartiklar istället, som skulle tolkas, återberättas och lära sig de svåra orden i. Det blev en utmaning för min son i 3an i alla fall.

Be om svårare material.    

• Noran
    caliningrad skrev 2012-11-08 16:22:34 följande:
    Jag skulle be läraren att börja undervisa satslära.
    Ta läsläxan som den är, och visa din son hur man analyserar de olika satsdelarna. 
    Satslära? Gör dina barn det och hur gamla är dom? Jag trodde att man först jobbar med ordklasser, stavning, ordkunskap och många andra saker.
  • Noran
    Stjärnfall76 skrev 2012-11-08 19:08:27 följande:
    Läsläxa behöver man länge, man ska ju inte bara lära sig läsa utan även lära sig förstå svårare och svårare texter, kunna återberätta dem, kunna skumläsa fram till väsentlig information osv. Det blir man inte färdig med för att man kan läsa "lätt att läsa"-böcker.

Men tar ditt barns läxa 2 minuter så tycker jag att du ska be om svårare, det gjorde jag, tror jag vet vilka papper du pratar om för min son hade liknande. Jag fick be om svårare och då blev det tex tidningsartiklar istället, som skulle tolkas, återberättas och lära sig de svåra orden i. Det blev en utmaning för min son i 3an i alla fall.

Be om svårare material.    
    Ja exakt. Jag har pratat med fröken nu så det ska bli spännande att se hur det blir.
  • caliningrad
    Noran skrev 2012-11-08 19:50:06 följande:
    Satslära? Gör dina barn det och hur gamla är dom? Jag trodde att man först jobbar med ordklasser, stavning, ordkunskap och många andra saker.
    Jag lärde mitt barn (5) läsa franska och för att läsa franska måste man ha några grunder i
    grammatik.

Varför uttalas -ment- i "gentiment" men inte i "aiment" till exempel.

För övrigt håller jag med dig. Om stavningen är helt oberoende på satslära kan man börja med stavningen.
    Så är det tyvärr inte på franska (chanter, chantez, chantais, chanté, chantait, chantai uttalas likadant och
    är olika böjningar av samma verb). 
  • caliningrad

Hej Noran,
    Har varit i kontakt nu med en extremt erfaren och respekterad lågstadielärare i Frankrike.
    Hon har gått igenom följande satslära begrepp med sina ettor (som är 6 år):

J'en fais aussi depuis le début de l'année mais avec une toute petite ambition pour le moment.
    Nous avons vu, pendant les leçons d'écriture-lecture puisque c'est intégré au manuel :
    - le verbe, son sujet (nom ou pronom personnel), l'accord-sujet verbe : 6 fois
    - le nom commun, le nom propre, l'article, masculin, féminin, singulier, pluriel : 6 fois 

• mammalovis

caliningrad skrev: "jamen frågan är väl: hur kan det komma sig att det finns 7-åringar som inte kan ljuda alla bokstäver? vad gör man på förSKOLAN?
    Detta är ganska oacceptabelt för alla de barn som faktiskt hunnit lära sig en del under de 7 första åren av sina liv."

Ja du, det är nog lika obegripligt som att inte alla barn uppnår alla mål i skolår fem och nio, om man är naiv i sitt tänkesätt. De barn jag refererade till gick visserligen i ettan 2006, men oavsett hur man arbetar i förskolan eller skolan så är inte alla elever intresserade/mottagliga för allt samtidigt och då var inte fokuset på bokstäver lika stort. Idag möter ju barnen bokstäver och siffror redan under förskoleåren, dvs 1-5 år, så chansen att de kan mer nu är mycket större. Sedan krävs det ju att du kan uttala alla ljud, vilket inte är självklart om du har problem med läspning eller hörseln.

Ja, jag håller inte med dig om att en nybörjarläsare har nytta av att bara läsa sin läxa en gång. Då kunde vi ju skippa läxorna helt. Läsning kräver trots allt en ansträngning i början och genom att läsa samma text flera gånger kan de lära sig den utantill, vilket inte skadar. Genom träning lär de sig se ord som jag, du, och o s v utan att behöva ljuda. Är du däremot en van läsare kanske du bara behöver läsa den en gång för att sedan snabbläsa vissa stycken om du ska besvara lite klurigare frågor, men ni har kanske fotografiskt minne och då blir det ju en enorm skillnad mot normalläsaren.

Noran: Du kan bortse från satsläran helt i svenska just nu, anser jag. Med full respekt för att det är annorlunda i t ex franskan. Kanske har det ändrats sedan min tid (född 75), men vi hade inte satslära förrän i högstadiet i svenskan och egentligen var det ju bara i tyskan man hade verklig nytta av det, anser jag. Det finns så mycket annat med som är viktigare som stavning och ordkunskap mm.

• Noran
    caliningrad skrev 2012-11-09 18:09:57 följande:
    Hej Noran, Har varit i kontakt nu med en extremt erfaren och respekterad lågstadielärare i Frankrike. Hon har gått igenom följande satslära begrepp med sina ettor (som är 6 år): J'en fais aussi depuis le début de l'année mais avec une toute petite ambition pour le moment. Nous avons vu, pendant les leçons d'écriture-lecture puisque c'est intégré au manuel : - le verbe, son sujet (nom ou pronom personnel), l'accord-sujet verbe : 6 fois - le nom commun, le nom propre, l'article, masculin, féminin, singulier, pluriel : 6 fois 

Ja satslära är ju viktigt i en del språk. Jag kan inte franska men i tyska och polska är det viktigt. För svenska och engelska ser jag inte lika stort behov. Han kan en del om ordklasser, så jag tror säkert han skulle förstå. Men jag tror vi väntar med det. Idag fick han en extra läxa men fortfarande lika enkel, så jag ser inte poängen med den.
  • mammalovis

Noran: Ett bra sätt kan vara att visa upp en text/bok som barnet brukar läsa upp hemma, för ännu verkar ju inte läraren ha förstått som det verkar, om inte han/hon har något annat syfte med den. Fortsätt diskussionen med läraren tills det blir på lagom nivå!

• caliningrad
    mammalovis skrev 2012-11-09 19:17:23 följande:
    Noran: Du kan bortse från satsläran helt i svenska just nu, anser jag. Med full respekt för att det är annorlunda i t ex franskan. Kanske har det ändrats sedan min tid (född 75), men vi hade inte satslära förrän i högstadiet i svenskan och egentligen var det ju bara i tyskan man hade verklig nytta av det, anser jag. Det finns så mycket annat med som är viktigare som stavning och ordkunskap mm.

?...Inte satslära förrän.... högstadiet ?!?!

Suck och återsuck... Nu förstår varför det är ok att vara analfabet så många år...
    Finns verkligen inget innehåll i det svenska skolsystemet. 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2012-11-10 11:15:23 följande:
    ?...Inte satslära förrän.... högstadiet ?!?!

Suck och återsuck... Nu förstår varför det är ok att vara analfabet så många år...
    Finns verkligen inget innehåll i det svenska skolsystemet. 
    Självklart arbetar man med satslära. Det är en av delarna i det centrala innehållet för svenskämnet från och med år 4. 
  • Ronjami

Gud så tröttsamt med såna här trådar..jaja, era barn är överintiligenta..slappna av! Ge ungen ett uppslagsverk och skriva en avhandling eller nåt..
    Mitt barn går i 2:an och skillnaderna som fanns i läsning i  6års har redan suddats ut. En del ungar som läser väldigt snabbt och bra kan ha problem med läsförståelse ibland så jobba med frågor, sammanfattningar.
    Många barn är inte alls mogna att börja läsa vid 5 år, det gäller även amerikanska skolor.

• Noran
    Ronjami skrev 2012-11-13 09:06:31 följande:
    Gud så tröttsamt med såna här trådar..jaja, era barn är överintiligenta..slappna av! Ge ungen ett uppslagsverk och skriva en avhandling eller nåt..
    Mitt barn går i 2:an och skillnaderna som fanns i läsning i  6års har redan suddats ut. En del ungar som läser väldigt snabbt och bra kan ha problem med läsförståelse ibland så jobba med frågor, sammanfattningar.
    Många barn är inte alls mogna att börja läsa vid 5 år, det gäller även amerikanska skolor.
    Läser dina barn uppslagsverk? Eller du menar att man ska sträva efter att sudda utskillnaderna?
  • Ronjami
    Noran skrev 2012-11-15 09:19:05 följande:
    Läser dina barn uppslagsverk? Eller du menar att man ska sträva efter att sudda utskillnaderna?

Jag menar absolut att man ska sudda ut skillnaderna, vad trodde du?
Svar på tråden Läsläxa för barn som kan läsa?