• Anonym (TS)

Hur är det möjligt att mamman får välja om hon vill dela med sig av barnbidraget vid VV? År 2012?!

Vi har delad vårdnad om två barn, vi har barnen varannan vecka. Båda köper ytterkläder, skor osv som används hemma "hos sig". Inga avgifter för fritidsaktiviteter röker liknande finns. Mamman har hela tiden behållt båda barnbidragen och varje gång jag tagit upp att vi borde dela blir hon helt rabiat och säger att det är hennes rätt som mor att behålla barnbidraget. Båda barnen står skrivna hos mamman eftersom hon bor närmast skolan av oss två, därav får hon även bostadsbidrag. Jag tycker att det är självklart att eftersom vi spenderar lika mycket tid och pengar så ska det delas, har jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Hur är det möjligt att mamman får välja om hon vill dela med sig av barnbidraget vid VV? År 2012?!
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-11-05 22:15:31 följande:
    Och; Varför i hela fridens namn äger era barn inte sina kläder och skor? Varför behöver ni dubbel uppsättning?

Det är en helt annan diskussion.. Förstår inte varför det kan vara så svårt att förstå att man av olika orsaker kan ha olika upplägg. Om nu båda föräldrarna är med på att ha "separata" garderober är det ju inget som hör till den här diskussionen? TS, jag förstår det inte heller - så länge man delar på kostnader för förskola/fritis (delad räkning är ju ett förslag), försäkringar, överenskomna aktiviteter barnen har, så tycker jag det vore en självklarhet att barnbidraget delad. OM det däremot är en av föräldrarna som står för ovanstående utgifter borde de dras av innan det delas.
  • Anonym
    Brumma skrev 2012-11-06 10:21:54 följande:

Det är en helt annan diskussion.. Förstår inte varför det kan vara så svårt att förstå att man av olika orsaker kan ha olika upplägg. Om nu båda föräldrarna är med på att ha "separata" garderober är det ju inget som hör till den här diskussionen? TS, jag förstår det inte heller - så länge man delar på kostnader för förskola/fritis (delad räkning är ju ett förslag), försäkringar, överenskomna aktiviteter barnen har, så tycker jag det vore en självklarhet att barnbidraget delad. OM det däremot är en av föräldrarna som står för ovanstående utgifter borde de dras av innan det delas.
    Nej, det ingår i diskussionen eftersom ts självdrog upp det! Om ts anser att det är för dyrt att köpa "egna" kläder till barnet kan väl barnet få börja ha sina kläder oavsett om barnet är hos mamma eller pappa?! Då minskar de kostnaden för barnet och behöver inte bråka om barnbidraget=  problemet löst.

Man behöver inte ha gemensam kostnad för barnomsorg osv heller utan var och en betalar för sin tid.

Kan och kan, de verkar inte kunna samarbeta så varför ska den andra föräldern dela med sig av barnbidraget när denne inte behöver det?
  • Anonym (TS)

Det är bara ena barnet som har en fritidsavgift på 420:-/månaden som mamman betalar med hjälp av barnbidraget, har erbjudit mig delad faktura om barnbidraget delas men det går hon inte med på. Vabbar gör vi båda beroende på var barnen är när de blir sjuka, samma sak med presenter till kalas. Eftersom barnen är skrivna hos mamman får hon kallelser till läkarundersökningar o tandläkarbesök, men de glöms bort tills det blir en tid som är under mina veckor, så läkarbesök o sånt står jag för även om det oftast inte innebär annan kostnad än frånvaro från jobb och färdkosrnad. Separata garderober valde jag att ha då mamman förut behöll barnbidragen med förklaringen att hon skulle hålla barnen med kläder hos oss båda. Kläder som är trasiga, flera år gamla (alldeles för små alltså), kalla kläder o skor på vintern osv. Så oftast köpte jag nya kläder till barnen direkt de kom till mig, kläder som de såklart ville ha med sig och använda även hos mamman, vilket de fick, men nästa vecka var det samma visa igen när de kom. Trasiga skor, inga gympakläder, korta byxor, glipande tröjor och inte ett enda av de nya plaggen jag köpt följde med tillbaka. Efter att ha haft det så i några år valde jag att skaffa en "pappagaederob" med allt de behöver så jag vet att det finns här och skolåren handla nytt varje vecka.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-11-06 10:34:24 följande:
    Det är bara ena barnet som har en fritidsavgift på 420:-/månaden som mamman betalar med hjälp av barnbidraget, har erbjudit mig delad faktura om barnbidraget delas men det går hon inte med på. Vabbar gör vi båda beroende på var barnen är när de blir sjuka, samma sak med presenter till kalas. Eftersom barnen är skrivna hos mamman får hon kallelser till läkarundersökningar o tandläkarbesök, men de glöms bort tills det blir en tid som är under mina veckor, så läkarbesök o sånt står jag för även om det oftast inte innebär annan kostnad än frånvaro från jobb och färdkosrnad. Separata garderober valde jag att ha då mamman förut behöll barnbidragen med förklaringen att hon skulle hålla barnen med kläder hos oss båda. Kläder som är trasiga, flera år gamla (alldeles för små alltså), kalla kläder o skor på vintern osv. Så oftast köpte jag nya kläder till barnen direkt de kom till mig, kläder som de såklart ville ha med sig och använda även hos mamman, vilket de fick, men nästa vecka var det samma visa igen när de kom. Trasiga skor, inga gympakläder, korta byxor, glipande tröjor och inte ett enda av de nya plaggen jag köpt följde med tillbaka. Efter att ha haft det så i några år valde jag att skaffa en "pappagaederob" med allt de behöver så jag vet att det finns här och skolåren handla nytt varje vecka.
    Då är mamman vänlig. Du ska givetvis egentligen betala fritids efter ditt hushålls ekonomiska förmåga för de veckor du har barnet och mamman kan få igenom det mot din vilja.

Förlåt att jag skriver det men jag tycker synd om de barn som inte äger sina saker. Må så vara att mamman inte skickar hela rena kläder i rätt storlek men jag tycker synd om barnen ändå.

• L i n n

Tjänar du mer än mamman?

Varför vi har valt att jag betalar dagis/fritids är för att jag har lägre inkomst och får på så sätt längre avgift.
    Dessutom utgår syskonrabatt om jag betalar alla tre barnens avgifter.

• Brumma
    Anonym skrev 2012-11-06 10:30:12 följande:
    Nej, det ingår i diskussionen eftersom ts självdrog upp det! Om ts anser att det är för dyrt att köpa "egna" kläder till barnet kan väl barnet få börja ha sina kläder oavsett om barnet är hos mamma eller pappa?! Då minskar de kostnaden för barnet och behöver inte bråka om barnbidraget=  problemet löst. Man behöver inte ha gemensam kostnad för barnomsorg osv heller utan var och en betalar för sin tid. Kan och kan, de verkar inte kunna samarbeta så varför ska den andra föräldern dela med sig av barnbidraget när denne inte behöver det?

Det löser inte alls problemet.. Eller förutsätter du att det då alltid skall vara mamman som köper kläder till barnen? Oavsett om kläderna tas med mellan hemmen eller inte, så köper väl båda föräldrarna kläder vid behov? Om då enbart en part skall ha barnbidraget blir det ju ändå så att den andra betalar "ur egen ficka".
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-11-06 10:39:10 följande:
    Då är mamman vänlig. Du ska givetvis egentligen betala fritids efter ditt hushålls ekonomiska förmåga för de veckor du har barnet och mamman kan få igenom det mot din vilja. Förlåt att jag skriver det men jag tycker synd om de barn som inte äger sina saker. Må så vara att mamman inte skickar hela rena kläder i rätt storlek men jag tycker synd om barnen ändå.

Hur är mamman vänlig när hon vägrar varsin räkning utan kräver gemensam?
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-11-06 10:39:10 följande:
    Då är mamman vänlig. Du ska givetvis egentligen betala fritids efter ditt hushålls ekonomiska förmåga för de veckor du har barnet och mamman kan få igenom det mot din vilja. Förlåt att jag skriver det men jag tycker synd om de barn som inte äger sina saker. Må så vara att mamman inte skickar hela rena kläder i rätt storlek men jag tycker synd om barnen ändå.

Är det alltså bättre att få ha för små och trasiga kläder? Barnen kan visst äga sina kläder, men ha dem på två ställen. Vi har haft det så i tio år, pga samma orsak som TS.. Barnet är nu tonåring och har inga problem med det - och tro mig, hon säger vad hon tycker :)
  • Anonym (mamma)

Håller med TS. Helt sjukt att det kan vara så 2012. Klart man ska dela barnbidraget om man har varannan vecka.

Dock får jag hela barnbidraget + underhåll men barnet bor mest här och jag betalar allt.

• Anonym (TS)

Jag tjänar mer än mamman. Jag har däremot inget som helst behov av att barnet ska gå på fritids under mina veckor heller...

• Anonym
    Brumma skrev 2012-11-06 11:15:31 följande:

Hur är mamman vänlig när hon vägrar varsin räkning utan kräver gemensam?
    Kräver? Kommunen brukar skicka ut gemensam om föräldrarna inte begär annat. Ts kan ju begära delad faktura och betala för sin tid och sitt hushålls inkomst.

Hon betalar ju hela fakturan idag....
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-11-06 14:58:40 följande:
    Kräver? Kommunen brukar skicka ut gemensam om föräldrarna inte begär annat. Ts kan ju begära delad faktura och betala för sin tid och sitt hushålls inkomst. Hon betalar ju hela fakturan idag....

I inlägg 13 skriver TS att han tagit upp frågan med varsin faktura men att mamman vägrar.
Svar på tråden Hur är det möjligt att mamman får välja om hon vill dela med sig av barnbidraget vid VV? År 2012?!