• Anonym (orolig)

Julfirande

Jag och min dotters far är separerade sedan ca 4år tillbaka
    Jag har ensam vårdnad och har alltid haft.

Första julen firade vi ihop när hon va liten.
    Jul nr 2 firade vi tillsammans fast vi inte bodde ihop.

Förra julen hade han och i år vill ja o min familj fira jul den 23/12 för att min mamma inte får ledigt någon av de andra juldagarna, min sambos barn kan bara vara hos oss den 23/12 eftersom de varje år i tolv år har åkt till sin morfar på julafton och till nån annan (minns inte vem) den 25e.

Så om vi vill fira ihop hela familjen inkl min dotters mormor & morfar så är 23e enda dagen som funkar för oss allihopa.

Så till problemet, min dotter är hos sin far varannan helg och 23e dec är en söndag o innebär att det är hans helg. Men pga detta har ja meddelat våra planer i riktigt god tid i förväg, redan för typ en vecka sedan så i ca två månader i förväg.

Idag hotar hennes far med familjerätten m.m.
    Han hävdar att hon kan komma hem kl 18 på söndagen, men de innebär ju att min dotter knappt är vaken en timme från att hon kommer hem tills de e dags att sova. (hon orkar inte va uppe mkt längre även om hon skulle få). O då blire ju inte så kul att fira jul.

Så ja sa när ja pratade med honom i tele att antingen ser han till att hon kommer hem senast halv tio på söndag morgon (alla andra kommer 09.30) eller så kommer hon inte alls just den helgen.

Hon vill oftast inte till sin pappa alls heller.
    För två helger sedan ringde hon hem o va helt hysterisk o ville bara hem.

Hon börjar oftast på tisdagen den veckan hon ska till honom, med att säga att hon inte vill dit, sedan upprepas detta varje dag enda fram till fredag... Hon e där över helgen då och när hon kommer hem på söndag kväll så e de första hon säger (för de mesta), "ja vill inte tillbaka till pappa nästa gång det är pappahelg".

Är ja orättvis som vägrar honom den 23/12 i år?

Ja har aldrig någonsin nekat el motarbetat honom umgänge med dottern.
    Inga planer på att göra det heller o anser inte heller att ja motarbetar honom för att ja vill ha henne hemma den 23/12 i år. Har förklarat för honom, varför oxå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 20:26
    Dottern blir 5år precis efter årsskiftet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 22:34
    Känner att ja bör förtydliga "meddelade". Jag skickade ett sms om att vi ville fira 23/12 för några veckor sedan. Då blev svaret ungefär "Det är din helg så det tänker jag inte lägga mig i, jag hade henne förra året och vi skulle ha varannan jul så okej".

Detta har han alltså ändrat sig om nu pga att de är hans helg.

När jag först pratade om 23 så var det en diskussion och en fråga om det passade att ja hade henne 23e eftersom han hade henne förra året på julafton när vi ville fira.

I år är 23e enda dagen de funkar för alla och även hennes bonussyskon här hemma.
    Hennes bonussyskon kan ej komma någon annan dag runt jul pga att de i tolv år alltid åkt till sin morfar (som bor långt bort) hela julhelgen.

• Svar på tråden Julfirande
  • Anonym (orolig)
    Tow2Mater skrev 2012-11-05 20:41:19 följande:
    Det låter ju som det skulle vara i allas ert intresse att ta ett samtal via Familjerätten.
    Vi har varit där tidigare (ca 2 år sedan) för att ja ville att han skulle ha umgänge med henne.
    Motsträvigt blev de sagt att prova varannan helg o så även sagt att han hämtar på fre kl 17 o ja hämtar sön kl 17.

Men han visar fortfarande inget intresse utan klagar mest över att de e bökigt o att han inte får sova på nätterna osv. (de har en bebis på några månader). Det är ständigt bråk och tjaffs mellan honom och dottern när hon e där.

Hon säger ofta saker som "Jag vill inte till pappa", "Jag vill inte träffa C" (hans sambo), "jag vill vara hemma mamma", "jag vill inte tillbaka till pappa", "jag vill inte till pappa när det blir pappahelg" osv. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-11-05 20:43:51 följande:
    Testa erbjuda 24-26 istället för att envisas med att ställa in umgänge. Att vara svävande på "när han vill" är inte bra. Var tydlig med vad du erbjuder!
    Kan ju prova att uttrycka mig med konkreta datum, men skulle inte bli förvånad om han anser att jag "bestämmer" då.
  • Anonym (Helle)
    Tow2Mater skrev 2012-11-05 20:41:19 följande:
    Det låter ju som det skulle vara i allas ert intresse att ta ett samtal via Familjerätten.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-05 20:44:22 följande:
    Vi har varit där tidigare (ca 2 år sedan) för att ja ville att han skulle ha umgänge med henne.
    Motsträvigt blev de sagt att prova varannan helg o så även sagt att han hämtar på fre kl 17 o ja hämtar sön kl 17.

Men han visar fortfarande inget intresse utan klagar mest över att de e bökigt o att han inte får sova på nätterna osv. (de har en bebis på några månader). Det är ständigt bråk och tjaffs mellan honom och dottern när hon e där.

Hon säger ofta saker som "Jag vill inte till pappa", "Jag vill inte träffa C" (hans sambo), "jag vill vara hemma mamma", "jag vill inte tillbaka till pappa", "jag vill inte till pappa när det blir pappahelg" osv. 
    Han hämtar= han vill ha sitt barn.
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-05 20:45:26 följande:
    Kan ju prova att uttrycka mig med konkreta datum, men skulle inte bli förvånad om han anser att jag "bestämmer" då.

Självklart kan han sätta sig emot att ändra datum när ni har en överenskommelse om umgänge. Och vägrar han får du acceptera det. Just nu är det du som ska vara ödmjuk och erbjuda julafton till juldagen istället, för att visa din vänliga sida. Vägrar han så hjälper det inte att du vänder dig till familjerätten om det. Däremot kan ni behöva justera umgängesavtalet så att ev. storhelger firas varannan gång hos er osv.
  • Brumma

Vi har varannat år dagarna innan julafton, samt själva julafton. Då hämtar den andra föräldern på juldagen och har över nyår - oavsett om det inkräktar på hur veckorna infaller - jul och nyår går utanför normalt umgänge. Året efter har föräldern som hämtade på juldagen själva julafton istället. Detta är stenhårt och rubbas INTE! inte för att försvåra för den andra föräldern utan för att underlätta för barnet. Har man en fastslagen rutin kommer aldrig barnet "ikläm". Annars kommer det att bli så att barnet tillfrågas, vilket leder till att hon måste göra ngn av föräldrarna "besviken". I början försökte mamman ändra överenskommelsen med anledningen att de ju hade tradition att fira på julafton... Fast det har ju den andra förälder också... Frågan har kommit upp med jämna mellanrum, men börjar man ändra i sånt kommer barnet förr eller senare vara den som känner att hon sviker.. Man får som förälder helt enkelt anpassa sitt firande efter att man har barnet varannat år. Det andra året får man fira på juldagen istället. Om inte alla kusiner, far-mor föräldrar, mostrar o fastrar kan närvara så att det passar så fåran lösa det på annat sätt. Man har ett helt år på dig att planera julfirander eftersom man VET vilken dag man har barnet året efter. Jag tycker det låter som om du gärna vill bestämma. Min man blivit tokig om mamman (som är boendeförälder) MEDDELAT sina planer - så att vi kunde anpassa oss.. Det spelar ingen roll om det meddelas i god tid.. Däremot kan man FRÅGA.. om du har den attityden kan jag förstå att pappan slår bakut när du kommer med en sådan begäran - oavsett om det är det bästa eller inte :( Jag förstår känslan och reaktionen... Hur var "snacket" runt förra julen? Då hade pappan barnet på julafton om jag förstår saken rätt? Nämnde ni då ngt om nästa jul? Tex att nästa var "din" eller liknande? Vet inte hur ni skall lösa denna julen på bästa sätt, men föreslår att ni i framtiden kommer överens om en uppdelning och håller stenhårt på den. Då kan ingen komma i efterhand och säga att det är "orättvist". Sen att barnet inte vill åka dit- hon kanske är där för sällan? Det är svårt att sitta här o veta hur din dotter är, men när min bonus var i femårsålder så kunde hon ofta säga att hon inte ville åka hit, till sin pappa. När hon väl var här hade hon det jättebra och sa istället att hon inte ville åka till sin mamma... Samtidigt som - om hon pratade med oss i telefon, kunde börja gråta och längta. Det är normalt. Mamman reagerade som du, vilket är förståeligt, om barnet ringer o gråter gör det ont i "mammahjärtat", tro mig, jag vet. Men vad hon inte såg var att dottern inte var ledsen förrän hon hade mamma i luren.. Så det KAN helt enkelt vara missriktad lojalitet, att hon känner att du vill (omedvetet) att hon skall trivas bara hos dig. Jag säger inte att det ÄR så, jag känner varken dig eller din dotter, men det KAN vara så..

• Brumma

Ber om ursäkt för det långa stycket. Skriver från mobilen..

• Olympia

Hade det inte varit bättre att prata med pappan än att bara meddela dina planer?
    Planer som han förväntas köpa rakt av.
    Han kanske också har planer för julen som inte passar med dina.

• Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-05 20:39:48 följande:
    Umgänget är inte fastställt någonstans alls utan de e nåt ja försökt få honom att ha för dotterns skull. Han verkar inte överdrivet intresserad av de OM de inte sätter lite käppar i hjulet för mig. Oavsett om de handlar om högtidsfirande el något helt vardagligt. Ja har erbjudit "när det passar honom förutom 23/12" men det är han inte intresserad av.  

Du skriver ju i inlägg #11 att ni träffats på samtal via familjerätten och kommit överens om vh umgänge. Har ni kört det sedan dess så har ni ett fasställt umgänge. Har ni inga speciella överenskommelser angående högtider och den 23:e infaller på pappans umgängeshelger så är det ju inte konstigt om han motsätter sig att ändra. Har barnet dessutom ett syskon hos pappan så har de säkert planerat att fira på ett sätt. Hur kommer det sig att dina planer är viktigare än pappans och hans familj?
  • Anonym (5)

Reagerar på att din dotter inte orkar vara uppe längre än till ca 19. Har själv en dotter som fyller 5 i dec. Hon har inga problem att vara vaken länge. Det hade ju inte vart något som helst problem annars att ha hämtat din dotter vid 18 på söndagen. Flera timmar kvar. I vår familj så kommer tomten alltid sent och har alltid gjort.
    När vi firade hos mina morföräldrar när jag var liten, så var alla mostrar,morbröder, kusiner och vi var oftast inte hemma förrän tidigast runt 23 tiden. Ingen som åkte hem tidigare för att någon var trött utan somnade man så somnade man.

• jwrh

Men herregud är det ingen som reagerar på att dottern tydligt uttrycker att hon INTE VILL vara hos sin pappa?! Sen när går förälderns rätt till barnet före barnets bästa? Det bör redas ut varför dottern känner så stort obehag inför sina pappahelger och vad som kan göras åt det, för DOTTERNS bästa. Shit alltså jag blir förbannad. 

• Anonym
    jwrh skrev 2012-11-06 13:14:16 följande:
    Men herregud är det ingen som reagerar på att dottern tydligt uttrycker att hon INTE VILL vara hos sin pappa?! Sen när går förälderns rätt till barnet före barnets bästa? Det bör redas ut varför dottern känner så stort obehag inför sina pappahelger och vad som kan göras åt det, för DOTTERNS bästa. Shit alltså jag blir förbannad. 
    Nej, jag reagerar inte alls. De ses så sällan så det är inte konstigt att flickan reagerar.
  • Brumma

Som jag skrev innan så är det himla svårt att veta, men träffas de inte så ofta så är det inte konstigt att barnet reagerar så. Dessutom kan hon mkt väl känna av att mamman tycker det är jobbigt att hon åker, vilket framkallar oroskänslor hos barnet. Hos pappan har det även kommit till en liten bebis, vilket säkert stört rutinerna. Som sagt, det är inte säkert att detta är anledningen, men den är inte helt ovanlig...
  • Anonym (5)

Anonym skrev 2012-11-06 13:19:39 följande:
    Nej, jag reagerar inte alls. De ses så sällan så det är inte konstigt att flickan reagerar.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:44:57 följande:
    Han hämtar= han vill ha sitt barn.

Självklart kan han sätta sig emot att ändra datum när ni har en överenskommelse om umgänge. Och vägrar han får du acceptera det. Just nu är det du som ska vara ödmjuk och erbjuda julafton till juldagen istället, för att visa din vänliga sida. Vägrar han så hjälper det inte att du vänder dig till familjerätten om det. Däremot kan ni behöva justera umgängesavtalet så att ev. storhelger firas varannan gång hos er osv.
    Det är inte jag som vill till familjerätten med detta, det är han
  • Anonym (orolig)
    Brumma skrev 2012-11-06 10:49:49 följande:
    Vi har varannat år dagarna innan julafton, samt själva julafton. Då hämtar den andra föräldern på juldagen och har över nyår - oavsett om det inkräktar på hur veckorna infaller - jul och nyår går utanför normalt umgänge. Året efter har föräldern som hämtade på juldagen själva julafton istället. Detta är stenhårt och rubbas INTE! inte för att försvåra för den andra föräldern utan för att underlätta för barnet. Har man en fastslagen rutin kommer aldrig barnet "ikläm". Annars kommer det att bli så att barnet tillfrågas, vilket leder till att hon måste göra ngn av föräldrarna "besviken". I början försökte mamman ändra överenskommelsen med anledningen att de ju hade tradition att fira på julafton... Fast det har ju den andra förälder också... Frågan har kommit upp med jämna mellanrum, men börjar man ändra i sånt kommer barnet förr eller senare vara den som känner att hon sviker.. Man får som förälder helt enkelt anpassa sitt firande efter att man har barnet varannat år. Det andra året får man fira på juldagen istället. Om inte alla kusiner, far-mor föräldrar, mostrar o fastrar kan närvara så att det passar så fåran lösa det på annat sätt. Man har ett helt år på dig att planera julfirander eftersom man VET vilken dag man har barnet året efter. Jag tycker det låter som om du gärna vill bestämma. Min man blivit tokig om mamman (som är boendeförälder) MEDDELAT sina planer - så att vi kunde anpassa oss.. Det spelar ingen roll om det meddelas i god tid.. Däremot kan man FRÅGA.. om du har den attityden kan jag förstå att pappan slår bakut när du kommer med en sådan begäran - oavsett om det är det bästa eller inte :( Jag förstår känslan och reaktionen... Hur var "snacket" runt förra julen? Då hade pappan barnet på julafton om jag förstår saken rätt? Nämnde ni då ngt om nästa jul? Tex att nästa var "din" eller liknande? Vet inte hur ni skall lösa denna julen på bästa sätt, men föreslår att ni i framtiden kommer överens om en uppdelning och håller stenhårt på den. Då kan ingen komma i efterhand och säga att det är "orättvist". Sen att barnet inte vill åka dit- hon kanske är där för sällan? Det är svårt att sitta här o veta hur din dotter är, men när min bonus var i femårsålder så kunde hon ofta säga att hon inte ville åka hit, till sin pappa. När hon väl var här hade hon det jättebra och sa istället att hon inte ville åka till sin mamma... Samtidigt som - om hon pratade med oss i telefon, kunde börja gråta och längta. Det är normalt. Mamman reagerade som du, vilket är förståeligt, om barnet ringer o gråter gör det ont i "mammahjärtat", tro mig, jag vet. Men vad hon inte såg var att dottern inte var ledsen förrän hon hade mamma i luren.. Så det KAN helt enkelt vara missriktad lojalitet, att hon känner att du vill (omedvetet) att hon skall trivas bara hos dig. Jag säger inte att det ÄR så, jag känner varken dig eller din dotter, men det KAN vara så..
    Förra året KRÄVDE han att han skulle ha henne och med stor besvikelse för min del så gick ja med på de för att slippa tjaffs och att dottern skulle hamna i kläm. Då kom vi muntligt överrens om att de skulle bli varannan jul framöver och han hade henne alltså förra julen så ska vi tänka på de så borde de inte vara nån diskussion alls, men NU ändrar han sig pga "sin helg".  

Att hon är där för lite håller ja absolut med om.
    Självklart vill jag att hon "bara" ska bo hos mig men jag inser självklart oxå att hon behöver en fungerande relation med sin pappa. Det är så självklart!
    Han har tidigare pratat om att han vill ha varannan vecka men de få ggr han haft mer än 48timmar så har dottern blivit jätteledsen och på omvägar har ja då hört att hon vill hem, att hon inte trivs osv. Detta kommer ifrån farmor, farbror, faster mfl som ja inte själv umgås med direkt, utan endast pratar några ord med om vi springer på varandra på ica typ.

Jag vet verkligen inte hur ja ska bära mig åt för att hon ska vilja vara där.
    Jag erbjuder henne de ggr hon säger att hon vill ringa till pappa el vill åka till pappa, att hon får göra det. (det händer typ 2ggr i halvåret att hon vill ringa till pappa eller vill dit, övrig tid blir hon ledsen så fort de näms att hon ska dit. De spelar ingen roll om det är jag, nån kompis till mig, hennes mormor, morfar eller dagispersonal som frågar om hon ska till pappa eller om hon vill till pappa el något. Hon blir ledsen och "orolig" varje gång (nästan). 
  • Anonym (orolig)
    Brumma skrev 2012-11-06 12:32:54 följande:

Du skriver ju i inlägg #11 att ni träffats på samtal via familjerätten och kommit överens om vh umgänge. Har ni kört det sedan dess så har ni ett fasställt umgänge. Har ni inga speciella överenskommelser angående högtider och den 23:e infaller på pappans umgängeshelger så är det ju inte konstigt om han motsätter sig att ändra. Har barnet dessutom ett syskon hos pappan så har de säkert planerat att fira på ett sätt. Hur kommer det sig att dina planer är viktigare än pappans och hans familj?
    Vi bestämde förra året att de skulle bli varannan jul framöver.
    Min dotter har tidigare velat träffa sin lillasyster men har blivit lovad detta men sedan blivit skjutsad av sin far direkt från mig till farmor utan att få träffa lillasyster alls. Detta har hänt ett flertal ggr så ja antar att hon inte längre tror på att hon ska få träffa lillasyster.

Vårt firande är inte viktigare än hans. 

Överenskommelsen var varannan jul för att slippa detta tjaffs men nu ändrar han sig pga "hans helg".

Mötet hos familjerätten var länge sedan och då var det endast avtal om "sommaren" de året. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (5) skrev 2012-11-06 12:54:55 följande:
    Reagerar på att din dotter inte orkar vara uppe längre än till ca 19. Har själv en dotter som fyller 5 i dec. Hon har inga problem att vara vaken länge. Det hade ju inte vart något som helst problem annars att ha hämtat din dotter vid 18 på söndagen. Flera timmar kvar. I vår familj så kommer tomten alltid sent och har alltid gjort.
    När vi firade hos mina morföräldrar när jag var liten, så var alla mostrar,morbröder, kusiner och vi var oftast inte hemma förrän tidigast runt 23 tiden. Ingen som åkte hem tidigare för att någon var trött utan somnade man så somnade man.
    Det har blivit en rutin, från i somras.
    När jag började jobba kl 6 på mornarna så va vi tvungna att gå upp vid fem för att hinna frukost o morgonrutiner osv innan vi skulle iväg. Så jag antar att de e pga rutinerna som hon är så trött på kvällarna. Självklart händer de ibland att hon e uppe lite längre men det är ganska ovanligt och hon orkar liksom inte med sig själv när hon blir sådär övertrött o då TROR inte ja att de blir en sån kul upplevelse att fira jul efter kl 18. 
  • Anonym (orolig)
    Känner bara "tack, nån som reagerar iaf lite så som jag gör" !

Som sagt hela detta inlägg handlar i grunden om min oro över dotterns reaktioner över sin vistelse hon sin far.
    Jag vill inte tvinga dit henne.

O om hon nu ändå inte vill vara där, kan hon då inte få fira jul "hemma" med familj och släkt utan tjaffs? 
  • Anonym (orolig)
    Brumma skrev 2012-11-06 13:26:49 följande:

Som jag skrev innan så är det himla svårt att veta, men träffas de inte så ofta så är det inte konstigt att barnet reagerar så. Dessutom kan hon mkt väl känna av att mamman tycker det är jobbigt att hon åker, vilket framkallar oroskänslor hos barnet. Hos pappan har det även kommit till en liten bebis, vilket säkert stört rutinerna. Som sagt, det är inte säkert att detta är anledningen, men den är inte helt ovanlig...
    Jag försöker "övertala" dottern om att hon kommer få roligt hos pappa och att de blir bra när hon väl kommer dit osv. Tro mig, ja försöker inte få henne att vilja vara hemma "istället" för att åka dit.

Rent krasst är det nästan lite skönt med en barnledig helg ibland, att få sova ut osv.

Tolka nu inte detta som att ja vill bli av med min dotter varannan helg för de vill ja verkligen inte!

Det ja menar är att de för min del är både positivt och negativt att hon är hon sin pappa.

Men självklart fick ja välja skulle hon bo och vara hos mig på heltid. 
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-06 22:41:17 följande:
    Jag försöker "övertala" dottern om att hon kommer få roligt hos pappa och att de blir bra när hon väl kommer dit osv. Tro mig, ja försöker inte få henne att vilja vara hemma "istället" för att åka dit. Rent krasst är det nästan lite skönt med en barnledig helg ibland, att få sova ut osv. Tolka nu inte detta som att ja vill bli av med min dotter varannan helg för de vill ja verkligen inte! Det ja menar är att de för min del är både positivt och negativt att hon är hon sin pappa. Men självklart fick ja välja skulle hon bo och vara hos mig på heltid. 

Tror det är hälsosammare att erkänna de känslorna, att man helst av allt skulle vilja att barnen bodde hos en själv än att ljuga för sig själv. Har man samtidigt insikt om det och en vilja att arbeta för att barnet skall få en bra relation till den andra föräldern så kan man komma långt. Vet i te hur jag skulle klara att inte leva med min son på heltid, men jag hoppas att jag, för sonens skull, skulle klara av att "släppa" honom så han får vara med sin pappa lika mkt som med mig :) OM vi skulle gå isär i framtiden alltså. Jag förstår också till fullo hur svårt det är att släppa iväg sitt barn när det är ledset. Men som jag skrev innan så behöver det inte betyda att hon vantrivs, även om detta med att hon inte får träffa systern verkar helt fel. Här arbetade vi aktivt, tillsammans med bonus mamma, för att syskonen skulle få en så bra kontakt från början som möjligt. Min bonusdotters mamma var en av de första som höll min son :) En tanke om julen, om ni sa att ni skulle ha varannan, pratade ni om datum? Jag försöker nu bara sätta mig in i hur pappan kan tänka, inte säga vad som är rätt eller fel. När bytte ni dag förra julen? Några dagar innan julafton eller på kvällen den 23:e? OM det var så, så vore det givet att den som har julafton har från kvällen dagen innan.. Isåfall så har pappan, efter hur han tror att ni kommit överens, rätt. Att han INTE har julen, alltså helgen innan. Sedan är dottern hos dig på julen, alltså den 24. Hos oss betyder det att mam har julen inte att man har rätt att bestämma VILKEN dag man vill fira julen på. Utan att man har just på julafton. Bara en liten tanke på hur pappan kanske ser det.. :)
Svar på tråden Julfirande