Julfirande
Jag och min dotters far är separerade sedan ca 4år tillbaka
Jag har ensam vårdnad och har alltid haft.
Första julen firade vi ihop när hon va liten.
Jul nr 2 firade vi tillsammans fast vi inte bodde ihop.
Förra julen hade han och i år vill ja o min familj fira jul den 23/12 för att min mamma inte får ledigt någon av de andra juldagarna, min sambos barn kan bara vara hos oss den 23/12 eftersom de varje år i tolv år har åkt till sin morfar på julafton och till nån annan (minns inte vem) den 25e.
Så om vi vill fira ihop hela familjen inkl min dotters mormor & morfar så är 23e enda dagen som funkar för oss allihopa.
Så till problemet, min dotter är hos sin far varannan helg och 23e dec är en söndag o innebär att det är hans helg. Men pga detta har ja meddelat våra planer i riktigt god tid i förväg, redan för typ en vecka sedan så i ca två månader i förväg.
Idag hotar hennes far med familjerätten m.m.
Han hävdar att hon kan komma hem kl 18 på söndagen, men de innebär ju att min dotter knappt är vaken en timme från att hon kommer hem tills de e dags att sova. (hon orkar inte va uppe mkt längre även om hon skulle få). O då blire ju inte så kul att fira jul.
Så ja sa när ja pratade med honom i tele att antingen ser han till att hon kommer hem senast halv tio på söndag morgon (alla andra kommer 09.30) eller så kommer hon inte alls just den helgen.
Hon vill oftast inte till sin pappa alls heller.
För två helger sedan ringde hon hem o va helt hysterisk o ville bara hem.
Hon börjar oftast på tisdagen den veckan hon ska till honom, med att säga att hon inte vill dit, sedan upprepas detta varje dag enda fram till fredag... Hon e där över helgen då och när hon kommer hem på söndag kväll så e de första hon säger (för de mesta), "ja vill inte tillbaka till pappa nästa gång det är pappahelg".
Är ja orättvis som vägrar honom den 23/12 i år?
Ja har aldrig någonsin nekat el motarbetat honom umgänge med dottern.
Inga planer på att göra det heller o anser inte heller att ja motarbetar honom för att ja vill ha henne hemma den 23/12 i år. Har förklarat för honom, varför oxå.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 20:26
Dottern blir 5år precis efter årsskiftet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 22:34
Känner att ja bör förtydliga "meddelade". Jag skickade ett sms om att vi ville fira 23/12 för några veckor sedan. Då blev svaret ungefär "Det är din helg så det tänker jag inte lägga mig i, jag hade henne förra året och vi skulle ha varannan jul så okej".
Detta har han alltså ändrat sig om nu pga att de är hans helg.
När jag först pratade om 23 så var det en diskussion och en fråga om det passade att ja hade henne 23e eftersom han hade henne förra året på julafton när vi ville fira.
I år är 23e enda dagen de funkar för alla och även hennes bonussyskon här hemma.
Hennes bonussyskon kan ej komma någon annan dag runt jul pga att de i tolv år alltid åkt till sin morfar (som bor långt bort) hela julhelgen.