• Anonym (Fia)

Har du spolat äggledarna? Resulterade det i graviditet?

Ska spola äggledarna inom kort. Vågar man ens hoppas på att det ska hända något efteråt?! Snälla, berätta för mig om din erfarenhet!

• Svar på tråden Har du spolat äggledarna? Resulterade det i graviditet?
  • Anonym

Rent vetenskapligt finns det inget stöd för att spolning av äggledarna ger ökad chans för spontan graviditet. Tyvärr.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19164305

Man gör det för att få en diagnos, men det ger inte bättre chans till spontan graviditet.

• Lyckligajag78

Äggledarspolingen ledde till + som ledde till min lilla flicka Skrattande
    Spolningen gjorde jätteont och det verkade som det var stopp...
    När de spolade igenom en sista gång kändes inget!
    Blev gravid 2 dgr efter.
    Man blir högfertil efter en spolning sa de.
    Det är något i kontrastvätskan som gör att spermierna kan transporteras lättare.
    Lycka till {#emotions_dlg.flower} 

• Lyckligajag78
    Anonym skrev 2012-11-08 21:30:58 följande:
    Rent vetenskapligt finns det inget stöd för att spolning av äggledarna ger ökad chans för spontan graviditet. Tyvärr.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19164305

Man gör det för att få en diagnos, men det ger inte bättre chans till spontan graviditet.
    För att det ska fungera måste det ju vara stopp har jag förstått. Genom att skölja igenom spolar man bort hindret som gör att spermierna inte kan ta sig upp.

Ägglossar du ex inte spelar ju spolning ingen roll. Man måste göra utredningar först, kvalitete på spermier, ägglossning och andra faktorer.
    För mig fungerade det klockrent.
    Det gjorde ju djävulskt ont också så något stopp var det.
    Är bara såå glaaad {#emotions_dlg.flower} 
  • 1979Bokläsare

Hoppar in här. Ska på "spolning" om en och en halv timme och jag börjar bli riktigt nervös...

Har PCO och har tagit några kurer med Pergo och två eller tre gånger fått ÄL. Runt omkring mig poppar det upp ultraljudsbilder på Facebook och folk på jobbet som berättar att de ska ha barn. NÄR är det min tur? Blir tokig på allt!

Någon timme kvar nu...   

• 1979Bokläsare

Klart! Det gjorde lite ont, eller en hel del ont men under kort tid så det var okej för min del. Min sambo följde med in så det kändes skönt. Inget stop och allting såg fint ut. Denna månaden vilar vi och myser när och hur vi vill. När eller förhoppningsvis om mensen kommer så är det en ny snabb undersökning och sen börjar vi med sprutor. Planen finns och vi ser framåt! 

• Anonym (en vän)

har inte själv spolat äggledarna men en god vän till mig gjorde det och hon blev gravid kort tid efteråt (på naturlig väg)

• frukarlssonn

Ja jag blev gravid fast inte äl efter spolningen då jag hade för ont att ens ha sex, men månaden efter som dock slutade i mf. Hade då försökt över ett år utan resultat. Men sedan vet jag inte om de va just spolningen som gjorde att jag blev gravid!

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Anonym (Rädd&orolig)

Jag ska på spolning nästa vecka och är jätte rädd. "/

1979Bokläsare skrev 2012-11-13 08:49:33 följande:
    Hoppar in här. Ska på "spolning" om en och en halv timme och jag börjar bli riktigt nervös... Har PCO och har tagit några kurer med Pergo och två eller tre gånger fått ÄL. Runt omkring mig poppar det upp ultraljudsbilder på Facebook och folk på jobbet som berättar att de ska ha barn. NÄR är det min tur? Blir tokig på allt! Någon timme kvar nu...   

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (Rädd&orolig) skrev 2012-11-23 10:57:07 följande:
    Jag ska på spolning nästa vecka och är jätte rädd. "/
    var inte det... jag som är otroligt fisig och smärtkänslig kände knappt något.. det spännde lite bara när de satte fast nån slags klämma där nere.

SPolningen görs ju INTE i syfte att man ska bli gravid eller spola loss förträgningar utan i syfte att UNDERSÖKA, i sällsynta fall har man lyckats få bort mindre förträgningar eftersom kontrastvätskan inte har särskilt högt tryck i sig, det skulle rent praktiskt betyda ett rejält tryck för att få bort de flesta förträgningar.

SPolningen brukar vara ett steg i en utredning för att utreda om det finns några problem att bli gravid och INTE som ett hjälpmedel att bli gravid även om en del menar att de har blivit gravida "tack vare spolning" så är det rent medicinskt inte bevisat.
  • Anonym (Rädd&orolig)

Vi ska få tre månader på oss efter spolningen att försöka igen händer inget då så ska vi på en sådan provrörsbefruktning.

slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-23 11:00:50 följande:
    var inte det... jag som är otroligt fisig och smärtkänslig kände knappt något.. det spännde lite bara när de satte fast nån slags klämma där nere. SPolningen görs ju INTE i syfte att man ska bli gravid eller spola loss förträgningar utan i syfte att UNDERSÖKA, i sällsynta fall har man lyckats få bort mindre förträgningar eftersom kontrastvätskan inte har särskilt högt tryck i sig, det skulle rent praktiskt betyda ett rejält tryck för att få bort de flesta förträgningar. SPolningen brukar vara ett steg i en utredning för att utreda om det finns några problem att bli gravid och INTE som ett hjälpmedel att bli gravid även om en del menar att de har blivit gravida "tack vare spolning" så är det rent medicinskt inte bevisat.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (Rädd&orolig) skrev 2012-11-23 11:12:29 följande:
    Vi ska få tre månader på oss efter spolningen att försöka igen händer inget då så ska vi på en sådan provrörsbefruktning.
    jo vi fick det budet också men et var mest för att det var semestertider *S* Vi var/ är så pass gamla att det inte fanns så mycket tid att vänta in eftersom vi ändå försökt ett tag innan.

Det är ju så att äggledarna kan påverkas av att spolas och därför vill man vänta lite.

Men som sagt.. ont gör det inte direkt utan det är mest lite obehagligt. Jag tyckte det var jättekul att min läkare sa till mig (jag blundar alltid för jag är så känslig som sagt) att öppna ögonen och kolla på skärmen, så jag fick se "mitt inre" på skärm och hon förklarade vad det var vi såg...väldigt fascinerande och fick mig att helt glömma vad de gjorde.

För mig funkar det också väldigt bra att säga till att jag inte vill veta varenda liten grej de gör för då hinner jag spänna mig och känna oro "gör det här ont" osv... utan jag sa till dem att "kör bara hårt" typ och gör det ni ska....
  • Anonym (Rädd&orolig)

Jag har redan två barn sedn innan och gjorde två med abort, ha jätte lätt att bli gravid innan företår inte varför det ska vara så svårt nu så jag är inte alls för det här men det är en sak utav processen att gå igenom då det är som det är.

slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-23 11:27:04 följande:
    jo vi fick det budet också men et var mest för att det var semestertider *S* Vi var/ är så pass gamla att det inte fanns så mycket tid att vänta in eftersom vi ändå försökt ett tag innan. Det är ju så att äggledarna kan påverkas av att spolas och därför vill man vänta lite. Men som sagt.. ont gör det inte direkt utan det är mest lite obehagligt. Jag tyckte det var jättekul att min läkare sa till mig (jag blundar alltid för jag är så känslig som sagt) att öppna ögonen och kolla på skärmen, så jag fick se "mitt inre" på skärm och hon förklarade vad det var vi såg...väldigt fascinerande och fick mig att helt glömma vad de gjorde. För mig funkar det också väldigt bra att säga till att jag inte vill veta varenda liten grej de gör för då hinner jag spänna mig och känna oro "gör det här ont" osv... utan jag sa till dem att "kör bara hårt" typ och gör det ni ska....

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (Rädd&orolig) skrev 2012-11-23 11:32:02 följande:
    Jag har redan två barn sedn innan och gjorde två med abort, ha jätte lätt att bli gravid innan företår inte varför det ska vara så svårt nu så jag är inte alls för det här men det är en sak utav processen att gå igenom då det är som det är.

det kan ju vara olika orsaker.. är det med samma man???

Sen blir man ju äldre... faktiskt, ägglossningen fortsätter men kvaliteten på äggen sjunker för vart år, de har ju trots allt legat där redo sen du låg i din mammas mage.

Sen kan det bero på livssituationen här och nu, det kan vara mycket som påverkar.

Att säga att man har lätt att bli gravid är egentligen felaktigt, för du HAR haft lätt tidigare, vilket tyvärr inte är en garanti nu.  Men jag förstår att det är skitjobbigt, det måste vara jobbigare för en som tidigare blivit lätt gravid när det helt enkelt inte funkar. Min exman hade ju kassa spermier, jag fick höra att JAG minsann var fertil som fan... ändå tog det 3 år (utan ivf- vi hann inte komma in på vår remiss, det tog längre tid då) och nu med denna mannen samma sak.. du borde ha jättelätt för att bli gravid för dina ägg har superkvalitet, säger läkaren...ändå misslyckades IVF-behandlingarna... första blev bara 2 ägg befruktade men ingen bra kvalitet, andra fick de 14 ägg men bara 2 dög att sätta in sen...efter att ha odlats extra länge dessutom.. nu blev det ju en bebis av det som sprattlar omkring i magen... men ibland är det svårt... Jag har ju gått in i det med en ganska negativ inställning och "vanan" av att kämpa. Min man har ju ett handikapp som gjorde att vi fick hjälp direkt.... kan tänka mig att det är tuffare för dig då..

Bara att bita ihop, hålla tummarna och hoppas på turen och naturen som en barnmorska på vår ivf-klinik alltid sa..
  • Anonym (Rädd&orolig)

Nej det är inte med samma man. Våra prover såg alla bra ut.

slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-23 11:37:17 följande:
    det kan ju vara olika orsaker.. är det med samma man??? Sen blir man ju äldre... faktiskt, ägglossningen fortsätter men kvaliteten på äggen sjunker för vart år, de har ju trots allt legat där redo sen du låg i din mammas mage. Sen kan det bero på livssituationen här och nu, det kan vara mycket som påverkar. Att säga att man har lätt att bli gravid är egentligen felaktigt, för du HAR haft lätt tidigare, vilket tyvärr inte är en garanti nu.  Men jag förstår att det är skitjobbigt, det måste vara jobbigare för en som tidigare blivit lätt gravid när det helt enkelt inte funkar. Min exman hade ju kassa spermier, jag fick höra att JAG minsann var fertil som fan... ändå tog det 3 år (utan ivf- vi hann inte komma in på vår remiss, det tog längre tid då) och nu med denna mannen samma sak.. du borde ha jättelätt för att bli gravid för dina ägg har superkvalitet, säger läkaren...ändå misslyckades IVF-behandlingarna... första blev bara 2 ägg befruktade men ingen bra kvalitet, andra fick de 14 ägg men bara 2 dög att sätta in sen...efter att ha odlats extra länge dessutom.. nu blev det ju en bebis av det som sprattlar omkring i magen... men ibland är det svårt... Jag har ju gått in i det med en ganska negativ inställning och "vanan" av att kämpa. Min man har ju ett handikapp som gjorde att vi fick hjälp direkt.... kan tänka mig att det är tuffare för dig då.. Bara att bita ihop, hålla tummarna och hoppas på turen och naturen som en barnmorska på vår ivf-klinik alltid sa..

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (Rädd&orolig) skrev 2012-11-23 11:48:48 följande:
    Nej det är inte med samma man. Våra prover såg alla bra ut.
    då är det nog bara en slump.. kvaliteten på ägg kan man inte mäta heller förrän äggen är ute så att säga.

Hoppas att ni inte hittar några fel vid spolningen heller utan att det bara är att köra sen, hemma eller på klinik. Håller tummarna
  • Anonym (Ja, men längesen)

Hej!

Vi hade svårt att få till första barnet trots att jag var ett par år under 30 när vi började försöka. Efter drygt ett år gjorde vi utredning.

I den ingick kontraströntgen av äggledare och livmoder (?) tror jag. De sprutade i alla fall in kontrastvätska med hjälp av en liten ballongkateter. Det gjorde inte så ont som alla sa att det skulle göra men det kändes som stark mensvärk. Fick smärtstillande innan.

I alla fall, månaden efter var jag gravid och det blev ett litet barn! Det kan mycket möjligt vara slumpen men det var precis månaden efter spolningen som jag blev gravid.

Har läst någonstans att man lättare blir gravid efter missfall eller annan "retning" av livmoder och äggledare. Tror att det forskas på frågan just nu.

Lycka till!            

• Martina85

Hej!
    Jag blev också gravid direkt efter spolningen :D Det gjorde verkligen superont på mig och läkaren sa att det var stopp i min högra äggledare. Så kanske var de så att de lyckades spola bort något?! Vi blev iaf överlyckliga över plusset och kunde knappt tro att det var sant. Nu är vår underbara lilla dotter 7 månader.

Vi skulle gärna vilja ha ett syskon till vår dotter. Nu funderar jag på om man behöver genomgå en spolning igen, för att bli gravid. Är det någon som gjort en spolning en andra gång (som resulterat i ett syskon!)?

Svar på tråden Har du spolat äggledarna? Resulterade det i graviditet?