• Sötsug

Ersättning - Hur gör ni?

Ni som ger ersättning till era bebisar, hur gör ni?
    Köper ni pulver att blanda eller färdigblandat i tetrapack?

Ni som har pulver. Hur gör ni?
    Det känns ju som en evighetsprocess att hålla på koka, blanda och låta det svalna när man har en bebis som skriker under tiden. Det är ju en tid på minst 20 minuter innan man kan mata.

Man kan ju blanda färdigt och ha i kylen, men max 6 timmar. Men som på natten. Ska man kliva upp och koka, blanda, kyla osv. Det som man har i kylen ska ju ändå värmas igen till 70 grader och sedan svalna. Det tar ju sån tid!

Enklare med tetra som man kan värma i vattenbad eller micron. Men dom kostar ju typ 10kr styck och räcker till max 2 måltider ibland mindre. Det är ju typ 120:- om dagen, minst...

BF oktober 2012
  • Svar på tråden Ersättning - Hur gör ni?
  • Rocket Mania

Om du absolut måste koka vattnet kan du väl ha kokt vatten färdigt i kylen som du sedan värmer och vispar ihop med ersättningen?

Och till natten kan du ju blanda och ställa i kylen och sedan bara värma när bebisen vaknar och ska äta. 

• SuzR

Använd mikron såklart! Såvida du inte har egen brunn...

• SilverEmma

Du behöver inte koka vattnet om du har kommunalt vatten. Jag tog kallvatten ur kranen, värmde till ät-temp i micro och blandade sen i pulver. Tog max en minut. Om jag var iväg och jag visste att där fanns en micro så använde jag färdig-tetrorna. Annars hade jag en termos med varmvatten (som jag kokt upp) och blandade sedan till lagom temp med kallvatten i flaskan och sen i med pulver. Går hur snabbt och smidigt som helst.  

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Tallen

Nu började inte sonen med ersättning förrän vid 4 månader men då köpte jag tetra pak och serverade rumstempererat just för att slippa meckandet med att värma upp.

• Vitsippa80

Jag hade samma frågor som du när jag blev tvungen att byta till ersättning. Här hittade jag den mesta info jag behövde :)

http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a115.html

Skulle aldrig ha råd att köra tetra, tycker det funkar smidigt och bra med pulver. Har köpt en sån där doserare som jag har färdiga portioner pulver i på natten eller när jag ska iväg. 

• FlitigaLis

Vi har köpt en vattenkokare som man kan ställa in på 40 grader. Rekommenderar den starkt. Bara klicka igång och skaka ihop. Du behöver inte koka upp.

Vi äger ingen micro men man klarar sig ändå

• Dr to be

Som de andra sagt- kör i mikron till ätbar temperatur om ni har kommunalt vatten. När vi var ute utan tillgång till mikro hade jag en termos med kokat vatten (alltså) varmt och en flaska med kallvatten. Blanda varmt och kallt till ätbar temp och blanda med pulver ingen konst alls

Svar på tråden Ersättning - Hur gör ni?