• Anonym

Träffa sin 5mån dotter utan mamman?

Hur ska man som pappa göra om vill träffa sin 5mån dotter utan att mamman är med och man inte har vart med sen tidigare?

• Svar på tråden Träffa sin 5mån dotter utan mamman?
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-11-04 20:28:44 följande:
    Man börjar med att dra skallen ur sitt eget arsle och växer upp för att fatta att det är jävligt läskigt för en bebis att separeras från sina enda trygghet för att lämpas över på en total främling. Sen när man sett ljuset, så släpper man den tanken helt och funderar istället på ett sätt att ha umgänge med sitt barn på ett sätt som faktiskt är BRA för barnet, och lägger sitt eget ego åt sidan. Klarar man inte det så kan man sluta kalla sig pappa.
    Fast om mamman är problemet här så gör han det han kan som pappa och försöker få en relation med sitt barn där mammans närvaro kan verka negativ på barnet. Allt är inte så jävla svart och vitt i vår underbara värld!
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-11-04 21:36:40 följande:

Varken mamma eller pappa har några rättigheter här. Bara skyldigheter att göra det bästa för BARNET. Om man inte är en ärthjärna så inser man naturligtvis att det är jävligt olämpligt att som total främling kräva umgänge utan barnets fasta punkt och trygghet.
    Barnet har rätt att lära känna sin pappa. Om det inte blir tryggt för barnet att mamma är med så kan umgänget ske med kontaktperson närvarande tills barnet känner sig trygg med pappan.

Som du resonerar verkar du tycka att barn ska vara utan sina pappor om mammorna inte kan uppföra sig i barnets närhet när pappan har umgänge.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-11-04 21:42:02 följande:
    Fast om mamman är problemet här så gör han det han kan som pappa och försöker få en relation med sitt barn där mammans närvaro kan verka negativ på barnet. Allt är inte så jävla svart och vitt i vår underbara värld!

Spelar ingen större roll vems " fel" det är i dagsläget. Barnet har ingen relation med pappan, mamma står för tryggheten. Oavsett anledningarna till att det blivit på det viser är det ändå helt otillbörligt för bebisens skull att ta bebisen ifrån mamman för att den ska unmgås med en främling på egen hand eller med kontaktperson.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-11-04 21:46:46 följande:

Spelar ingen större roll vems " fel" det är i dagsläget. Barnet har ingen relation med pappan, mamma står för tryggheten. Oavsett anledningarna till att det blivit på det viser är det ändå helt otillbörligt för bebisens skull att ta bebisen ifrån mamman för att den ska unmgås med en främling på egen hand eller med kontaktperson.
    Det handlar inte om att "ta barnet från mamman" utan det handlar om att barnet kan få ha umgänge med pappan utan att mamman hänger över axeln på honom. Mamman kan vistas i ett anslutande rum eller liknande.
  • yodi
    Queenie70 skrev 2012-11-04 20:28:44 följande:
    Man börjar med att dra skallen ur sitt eget arsle och växer upp för att fatta att det är jävligt läskigt för en bebis att separeras från sina enda trygghet för att lämpas över på en total främling. Sen när man sett ljuset, så släpper man den tanken helt och funderar istället på ett sätt att ha umgänge med sitt barn på ett sätt som faktiskt är BRA för barnet, och lägger sitt eget ego åt sidan. Klarar man inte det så kan man sluta kalla sig pappa.
    sen min spontana tanke är ammas bebisen? för i så fall kan det vara svårt att träffa barnet utan att mamman är med då så pass små barn äter relativt ofta.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-11-04 21:43:31 följande:
    Barnet har rätt att lära känna sin pappa. Om det inte blir tryggt för barnet att mamma är med så kan umgänget ske med kontaktperson närvarande tills barnet känner sig trygg med pappan.

Som du resonerar verkar du tycka att barn ska vara utan sina pappor om mammorna inte kan uppföra sig i barnets närhet när pappan har umgänge.

På vilket sätt skulle en kontaktperson fylla nån funktion tänker du? Två främlingar istället för en gör saken bättre eller! Det skadliga här är att utsättas för en separation från sin trygghet vare sig det är mamman eller pappan. Könet är irrelevant. Ja jag anser att man verkligen verkligen ska undvika sådana traumatiska händelser för spädbarn. Jag förväntar mig att bpda föräldrarna ska sätta sina egon åt sidan och se till att det som är bäst för barnet sker. Vid ett umgänge med både mamma och pappan på plats så kan en kontaktperson fylla en funktion däremot för att se till att föräldrarna ej råkar i luven på varandra:
  • Anonym
    yodi skrev 2012-11-04 21:53:59 följande:
    sen min spontana tanke är ammas bebisen? för i så fall kan det vara svårt att träffa barnet utan att mamman är med då så pass små barn äter relativt ofta.
    Så barnet skulle inte kunna vara med pappan i ett rum brevid för att det ammas?
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-11-04 21:53:47 följande:
    Det handlar inte om att "ta barnet från mamman" utan det handlar om att barnet kan få ha umgänge med pappan utan att mamman hänger över axeln på honom. Mamman kan vistas i ett anslutande rum eller liknande.

För bebisens skull spelar det ingen som helst roll om mamma finns i rummet brevid eller 30mil bort. Du förstår kanske att man inte kan resonera med en sån liten och förklara att mamma är i rummet brevid va?vaddå hänga över axeln? Om det är bra för bebisen att lära känna sin pappa samtidigt som mamma finns i rummet, kan man då inte bjuda på det om man nu tycker om barnet i alla fall lite grann, eller är egot viktigare?
  • yodi
    Anonym skrev 2012-11-04 21:55:24 följande:
    Så barnet skulle inte kunna vara med pappan i ett rum brevid för att det ammas?
    fast då kan jag för min del tycka att mamman är med ändå.
  • Anonym

Queenie70:

Vad anser du om att en 8 mån får tillbringa 10 dagar i sträck varje månad hos sin far? Trots att modern anser att detta inte är speciellt bra för barnet, men familjerätten anser att det är absolut ingen fara??

• Elvis Mamma

Håller med queenie70! En 5 månaders bebis ska inte behöva separeras ifrån sin mamma! Kan bara ta min egen 5 månaders som exempel, hon gallskriker å blir jätte ledsen om någon annan än mig eller hennes pappa håller i henne! Just den åldern är en väldigt känslig ålder när bebisen blir mer och mer medveten och mer och mer mammig, att då ta bort den stor trygghet kan ju verkligen ge men!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-04 22:01:19 följande:
    Queenie70: Vad anser du om att en 8 mån får tillbringa 10 dagar i sträck varje månad hos sin far? Trots att modern anser att detta inte är speciellt bra för barnet, men familjerätten anser att det är absolut ingen fara??

Vet du, känner till en liknande historia med en unge som är 1 år nu men haft det så sen det va 7 mån, vissa i familjerätten kan inte va kloka.
  • Queenie70
    Queenie70:

Vad anser du om att en 8 mån får tillbringa 10 dagar i sträck varje månad hos sin far? Trots att modern anser att detta inte är speciellt bra för barnet, men familjerätten anser att det är absolut ingen fara??

Jag utgår ifrån att barnet då hade en trygg anknytning med båda föräldrarna vid deras separation. Men anser att växelvis boende och dessutom under så långa frånvaroperioder frpn respektive föräldrar är skadligt och att famijerätten där ger ett bedrövligt dåligtvråd.
  • Barbamamah
    Queenie70: Vad anser du om att en 8 mån får tillbringa 10 dagar i sträck varje månad hos sin far? Trots att modern anser att detta inte är speciellt bra för barnet, men familjerätten anser att det är absolut ingen fara??

Fy, jag mår illa. Inte av att barnet vistas hos sin far utan för att ingen av dom inblandade tänkt på barnets behov av trygghet och stabilitet i sina relationer. Barnet lär bli en patient hos bup inom det närmsta decenniet skulle jag tro.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-11-04 22:05:06 följande:
    Vet du, känner till en liknande historia med en unge som är 1 år nu men haft det så sen det va 7 mån, vissa i familjerätten kan inte va kloka.

Famijerätten fattar ju heller inga sådana beslut utan råder bara .
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-11-04 22:38:34 följande:
    Famijerätten fattar ju heller inga sådana beslut utan råder bara .

Kanske sant, men då va d rätten som gick på familjerättens sida, för d tyckte det var en bra ide.
  • Tonårsmorsan
    Queenie70:

Familjerätten är bara frivillig och har ingen juridisk makt om inte bägge föräldrarna vill ha hjälp att formulera ett juridiskt bindande avtal. Det är Tingsrätten som beslutar om dessa saker.

Har Tingsrätten dömt till något så vansinnigt att en 8månaders ska vara 10dagar i sträck hos sin pappa mot mammans vilja så borde dom fällas för tjänstefel. Överklaga den domen. Den är så dum så jag tror faktiskt inte alls på den. Jag känner till fall där den här typen av krav från en pappa har lett till att mamman fått enskild vårdnad och 0-umgänge för pappan.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan
    Anonym skrev 2012-11-04 21:42:02 följande:
    Men det är ju en 5månaders vi pratar om! Så som du tänker passar bara på äldre barn
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym

Om jag vore dig skulle jag börja med täta besök hos bebisen som utökas med lite längre stunder utan mamman. Promenader, en tur till biblioteket eller ÖF. När barnet är runt året och ni knutit an till varandra kan du börja ta med barnet hem en stund (om du bor hysat nära) och så småning om ha barnet över natten.

Tyvärr är det så att bor man inte med ett barn så tar det längre tid att bilda en relation och detta barn har redan 5 månaders försprång med sin mamma. Barnet mår inte bra av att skickas till dig även om du är pappan, för barnet vet inte om att du är det och har inga känslor för dig just nu.

Svar på tråden Träffa sin 5mån dotter utan mamman?