• cajsasmamma

Ponnyföräldrar och övrigt hästfolk!

Tänkte starta upp en tråd för oss ponnyföräldrar , men även annat hästfolk är välkomna att skriva här.
    Själv har jag en dotter som just har börjat tävla hoppning på CR-nivå. Och gissa om det är en helt nya värld för mig som har öppnas? Och då ska jag tillägga att jag inte är nybörjare på hästfronten. Eftersom jag har jobbat ca 10år som hästskötare, utbildad körinstruktör, travhästamatör, tävlat ponnytrav och storhäst i 15år och även en massa annat inom hästerit.

Så välkommen hit in och skriv lite om er! 

• Svar på tråden Ponnyföräldrar och övrigt hästfolk!
  • cajsasmamma

Nu har vi några ponnyer på g. Som vi fundera åka och kolla på nästa helg eller veckan efter.

• Paisley

Jag hoppar gärna in här! Roligt att läsa era diskussioner. Hästfolk är vi nog, vi har inga hästar men vi är i stallet en gång i veckan. Och när vi inte är där så är det som att något saknas...
    Sonen som ska fylla 7 år rider och har gjort sedan ett år tillbaka. Han är den yngsta i gruppen (vit grupp) och dessutom kille! Så han är lite ensam men det är hans grej helt enkelt.

Jag älskar att pyssla om hästarna och det är ett ganska nyfött intresse (fick aldrig chansen som liten). Ridning är inte min grej riktigt. Jag smygläser gärna lite och kanske kommer med en och annan dum fråga om det är okej?

Detaljerna är helheten
  • Majsan70
    cajsasmamma skrev 2013-06-07 13:43:40 följande:
    Nu har vi några ponnyer på g. Som vi fundera åka och kolla på nästa helg eller veckan efter.

Men gud va spännande! Du måste uppdatera så vi får veta hur det går ju.
    Idag har vi haft Filippas i en vecka o det går superbra. Det är mycket häst att rida men det skall nog gå vägen. Nu väntar vi på att instruktören skall komma hem från jobbresa så vi får ha första lektionen o sen tänkte vi att det snart blir hopplektion.
  • cajsasmamma
    Paisley skrev 2013-06-07 15:57:13 följande:
    Jag hoppar gärna in här! Roligt att läsa era diskussioner. Hästfolk är vi nog, vi har inga hästar men vi är i stallet en gång i veckan. Och när vi inte är där så är det som att något saknas...
    Sonen som ska fylla 7 år rider och har gjort sedan ett år tillbaka. Han är den yngsta i gruppen (vit grupp) och dessutom kille! Så han är lite ensam men det är hans grej helt enkelt.

Jag älskar att pyssla om hästarna och det är ett ganska nyfött intresse (fick aldrig chansen som liten). Ridning är inte min grej riktigt. Jag smygläser gärna lite och kanske kommer med en och annan dum fråga om det är okej?

Välkommen och fråga hellre lite för mycket än inte fråga alls  
  • cajsasmamma
    Majsan70 skrev 2013-06-07 18:43:04 följande:

Men gud va spännande! Du måste uppdatera så vi får veta hur det går ju.
    Idag har vi haft Filippas i en vecka o det går superbra. Det är mycket häst att rida men det skall nog gå vägen. Nu väntar vi på att instruktören skall komma hem från jobbresa så vi får ha första lektionen o sen tänkte vi att det snart blir hopplektion.
    Det ska jag!

Cajsas ska på 2dagars läger nu  början av nästa vecka å vi få se hur det går för henne där med "laget"  men hur den än blir kommer hon och ha sin gammelponny med på lägret.
  • Rallypillan

Roligt att läsa att allting går bra för er med era hästerier. :) Idag åkte min "lilla" kärlek till min mamma igen för att vara sällskapshäst till en annan häst hon ska ta hand om. Han ska antagligen även kastreras där och i höst får jag tillbaka honom. Han e saknad redan! Helt sjukt vad vissa gör avtryck i själen..

• Majsan70

Glad sommar på er alla hästtokiga föräldrar.

Hur har det gått med hästletande nudå Cajsas mamma? Jag dör ju av nyfikenhet.

Nästa vecka bär det av på ridläger för min tjej o hennes nya ponny. Det har hängt på håret då sadelläget vart plötsligt katastrof när hon blev rund om magen. Haha, ponnyn då. Nu har vi nog löst det för stunden i alla fall med ny kletig sadelpad, svanskappa och ny sadelgjord som var svindyr.

Tänderna är fixade o hon var så vass i munnen o hade sår så det var på tiden. Om några veckor skall de operera bort en vargtand på henne oxå.

Passar på att klämma in en fin sommarbild på lilla Loppan med. =)

• vintertjej

hej undrar om jag får hänga på här! har en dotter som är 8 år med egen ponny och tävlar i hoppning. Kul att få lära känna fler ponnyföräldrar! 

• Majsan70
    vintertjej skrev 2013-07-12 11:04:37 följande:
    hej undrar om jag får hänga på här! har en dotter som är 8 år med egen ponny och tävlar i hoppning. Kul att få lära känna fler ponnyföräldrar! 

OH va roligt! =) Duktig din dotter är som tävlar så ung.
  • vintertjej

Tack :) Ja hon började för två år sen men än så länge ganska små tvälingar och inte högre än 40-50 cm. Men nu ska hon gå över från shettis till B-ponny och den ponnyn är ganska ung och lite knepig, men hon vill INTE byta ponny, så vi kämpar på :) Bra det, jag tror hon kommer lära sig mycket av denna. Hur gamla är era barn? 

• Majsan70
    vintertjej skrev 2013-07-12 21:49:12 följande:
    Tack :) Ja hon började för två år sen men än så länge ganska små tvälingar och inte högre än 40-50 cm. Men nu ska hon gå över från shettis till B-ponny och den ponnyn är ganska ung och lite knepig, men hon vill INTE byta ponny, så vi kämpar på :) Bra det, jag tror hon kommer lära sig mycket av denna. Hur gamla är era barn? 
    Tuff liten tjej! =)

Min dotter fyller 10 år om några eckor. Hon fick sin föesta ponny för ganska precis ett år sedan och är  nu inne på ponny nummer tre. Första ponnyn ar ett russ som ar helt tokig så henne fick vi lämna tillbaka. Andra ponnyn hade vi på foder. En helt underbar sak, men så fick vi förfrågan om vi ville köpa o det ville dottern inte då den ponnyn knappt klev över en bom på marken. Så sålde de henne ganska hastigt.

Så hittade vi underbara Filippas som vi köpte direkt efter att ha sett henne. En arab på 140 cm som tävlade gymkhana. O nu blir det hoppning och så vill dottern prova på ponnygalopp oxå.
  • vintertjej

Va roligt att ni hittade en bra ponny, det är verkligen inte helr lätt...  Verkar som vi hittat en bra tränare nu, hon har ridit en lektion och det gick bra, så håller tummarna! 

Ska börja köra lite med russet, tror det kan vara bra komplement för henne.

Gymkhana verkar helt klart kul! Men man måste ju hinna med också.. Har ni stall hemma?  

• Majsan70
    vintertjej skrev 2013-07-16 00:47:16 följande:
    Va roligt att ni hittade en bra ponny, det är verkligen inte helr lätt...  Verkar som vi hittat en bra tränare nu, hon har ridit en lektion och det gick bra, så håller tummarna! 

Ska börja köra lite med russet, tror det kan vara bra komplement för henne.

Gymkhana verkar helt klart kul! Men man måste ju hinna med också.. Har ni stall hemma?  
    Gymkhana är jätteroligt men inget intresse för dottern i nuläget. Vi bor i i Göteborg och hyr stallplats i Mölndal inte låmngt från Åby travbana. 10 minuter hemifrån ungefär.
  • Lucky

Får jag fråga vad ni har för säkerhetsvästar till era barn?
    Min dotter, snart 9, och en spinkis kommer att behöva en nu väst snart. Men det är inte det lättaste att hitta någon som sitter bra och är bra! Den hon har nu är en crw med hela plattor, i stl barn S! När vi provar "samma" väst i nästa stl så drunknar hon i den och det går inte ens att spänna åt den så den sitter bra... Hon har inte gillat de med dragkedja och klossar som vi provat, hon tycker de är för klumpiga...
    Airowear outlyne är den som hon gillat bäst hittills...
    Tror dottern skulle behöva en väst som vi kan köpa i smal stl men som finns i long... Nån som har tips??

• Majsan70
    Lucky skrev 2013-09-09 19:42:10 följande:
    Får jag fråga vad ni har för säkerhetsvästar till era barn?
    Min dotter, snart 9, och en spinkis kommer att behöva en nu väst snart. Men det är inte det lättaste att hitta någon som sitter bra och är bra! Den hon har nu är en crw med hela plattor, i stl barn S! När vi provar "samma" väst i nästa stl så drunknar hon i den och det går inte ens att spänna åt den så den sitter bra... Hon har inte gillat de med dragkedja och klossar som vi provat, hon tycker de är för klumpiga...
    Airowear outlyne är den som hon gillat bäst hittills...
    Tror dottern skulle behöva en väst som vi kan köpa i smal stl men som finns i long... Nån som har tips??

Oj jag kommer inte ihåg märket på dotterns väst men den är utprovad i affär till just henne. Den är med flertalet olika plattor eller hur jag nu skall förklara. Snörning i sidorna och ganska smal i modellen men går alltså att regleras.
  • Lucky

Ja jag har sett de med snörning i sidorna, provade en sån och den gillade hon inte, det blir så klumpigt iom att man måste dra ihop så mycket! Och dessutom vill jag inte att det ska bli för tjockt under armarna då två barn på ena stället där dottern rider har åkt av och brutit armen pga kanten på säkerhetsvästen... Så jag vill inte att det ska gå omlottknyta där...

• Majsan70
    Lucky skrev 2013-09-09 20:51:51 följande:
    Ja jag har sett de med snörning i sidorna, provade en sån och den gillade hon inte, det blir så klumpigt iom att man måste dra ihop så mycket! Och dessutom vill jag inte att det ska bli för tjockt under armarna då två barn på ena stället där dottern rider har åkt av och brutit armen pga kanten på säkerhetsvästen... Så jag vill inte att det ska gå omlottknyta där...

Oj då vet jag inte vad ni provat för väst. Dotterns väst sticker inte ut så tjocka kanter är det inte. En oerhört smidig väst måste jag säga.
    Men har ni fått västen utprovad av personal som verkligen vet vad de gör?
  • Lucky

Nej, vi har bara kikat runt lite ännu då hon inte behöver större riktigt än! Men det är svårt iom att hon är så smal, ser att många barn rider i för stora västar! Jag har jobbat ett antal år i ridsportsbutik så jag har provat ut x antal västar men saken är den att det inte är samma västar nuförtiden så det är därför jag vill ha lite tips på bra västar ð???

Svar på tråden Ponnyföräldrar och övrigt hästfolk!