Anonym (Rättigheter?) skrev 2012-11-02 17:23:59 följande:
Jag hoppas att det räcker med vad jag säger när jag kommer dit. Om dom pratar hon tillrätta så tror jag kanske att det inte behöver vara några problem. Hoppas att vi kan godkänna och skriva under båda två. Hon har varit elak mot min sambo sen hon blev gravid, även innan.. och tror att min sambo slängde iväg ett ogenomtänkt sms där det stod att "tänk på någon annan än dig själv någon gång, du är en hemsk mamma som gör såhär". Är rädd att hon kan vända detta emot mig, att min sambo och hon inte kommer överens. Dock har hon skrivit värre saker och agerat mycket värre mot min sambo som är väldigt lugn och har tagit mycket skit genom att bara vara. Ja vi får se vad som händer till veckan.. Känns inte lovande med tanke på vad "pappa" skrev.
Tycker jag ser så många undersökningar där det står att barnen behöver båda föräldrar och inte tar skada av att åka varannan vecka så länge dom har det bra hos båda familjer. Jag vet inte om mamman bara önskar att dom hade det dåligt hos oss, men dom älskar min sambo, och deras lilla syskon som jag och min sambo har tillsammans. Dom är alltid glada och vill vara här. Tycker det ska räcka. Varför vill hon ta ifrån barnen deras pappa.. Tror det mesta krånget ligger i att jag skrev under att hon fick flytta till en annan kommun och skrev barnen där så hon skulle få tillgång till dagis. Ville samarbeta men det får jag nog ångra nu tyvärr.
Först och främst behöver du inte oroa dig för att förlora barnen, iaf inte om det är så som du säger.
Bäst för er hade varit om ni kunde få fastställt ett umgängesschema och sen lämna/hämta på dagis så slipper ni träffas. Kom överens om att all kontakt angående barnen ska ske via mail (om det inte är akut).
Du säger att mamman kräver något slags schema över vad ni ska göra med barnen på din vecka, och det har hon ju naturligtvis ingen rätt att kräva, men kanske, för husfridens skull, skulle ni kunna skicka ett mail till mamman och bara tala om lite generellt vad ni har för planer under veckan. Hon kanske bara känner sig orolig. Som sagt, inget hon kan kräva, men du kanske kan få ngr poäng om du inte tar vissa fighter, utan att för den skull kuvas totalt.