• Anonym (Rättigheter?)

Ska in på sociala ang barnen, vad händer?

Min exsambo, hon som är mor till mina barn har sedan separationen inte velat samarbeta med mig och min nya sambo. Vi har två barn ilag, dom är bara några år. Hon vägrar lämna dem ibland på mina veckor om hon inte får ett schema på vad vi ska göra, när vi ska göra det. Idag sa jag ifrån och då ska hon ringa och boka in ett möte på sociala. Gärna för mig, tänkte jag. Dom kanske kan tala om för henne att hon inte kan kontrollera vad jag och min familj gör på våra veckor? Men samtidigt blir man lite skrämd. Kan dom försöka ta barnen ifrån mig? Hon påstår att barnen inte mår bra men det vet vi att dom gör. Hur dom mår hos henne kan jag inte veta, men här mår dom bra.

Vad har jag för chanser att få igenom det som jag vill? Varannan vecka utan att vi ska behöva krångla och hon ska kunna hota med att inte lämna dom, att hon alltid är den som bestämmer tid och plats? Tacksam för råd!

Mvh Trebarnspappa.      

• Svar på tråden Ska in på sociala ang barnen, vad händer?
  • Anonym (Pappa)

Hej, jag befinner mig i exakt samma sits som du. En mamma ska inte behandla barnen som dess ägodel och använda barn som slagträ.

Jag har fått många goda råd och efter mycket information vet jag en sak: soc och familjerätten kommer absolut inte hjälpa dig. Dom är häxor allihopa.

Ta kontakt med en bra advokat och för detta vidare till tingsrätten. Försök att samla bevis via mail/sms eller spela in samtal för att få det lite mer på din sida.

Jag ska själv snart bege mig in i en vårdnadstvist

// En annan pappa  

• Krila

Jag tror inte att du har något att oroa dig för. Ni kommer troligtvis gå på sammarbetssamtal först. Om hon inte menar att hon ska anmäla dig, men om hon gör det så är det bara låta soc komma hem till er och kolla läget och förklara hur det är.

• Anonym (Pappa)

Att hon vägrar lämna dom till dig är ett brott och kallas för egenmäktighet. 

• Krila
    Anonym (Pappa) skrev 2012-11-02 16:35:02 följande:
    Hej, jag befinner mig i exakt samma sits som du. En mamma ska inte behandla barnen som dess ägodel och använda barn som slagträ.

Jag har fått många goda råd och efter mycket information vet jag en sak: soc och familjerätten kommer absolut inte hjälpa dig. Dom är häxor allihopa.

Ta kontakt med en bra advokat och för detta vidare till tingsrätten. Försök att samla bevis via mail/sms eller spela in samtal för att få det lite mer på din sida.

// En annan pappa   
    Alla på familjerätten är inte häxor. Jobbar jävligt långsamt gör dom! Men dom ordnade kontrollerat umgänge för bonusens mamma tills slutförhandlingarna på tingsrätten var klara. Tingsrätten var däremot hårdare och dömde till inget umgänge alls tills slutförhandlingarna. Idag har sambon egen vårdnad och umgänget är inte riktigt klart hur det ska fungera. I det här fallet är mamman psykiskt sjuk. Men jag tycker ändå att familjerätten skötte det bra. Fast det tog sjukt lång tid!

TS: Om inte mamman vill sammarbeta kan du absolut ta detta till tingsrätten. Dom kan ordna ett schema på umgänget. Man behöver ju inte slåss om vårdnaden.

• Anonym (Rättigheter?)
    Krila skrev 2012-11-02 16:42:15 följande:
    Alla på familjerätten är inte häxor. Jobbar jävligt långsamt gör dom! Men dom ordnade kontrollerat umgänge för bonusens mamma tills slutförhandlingarna på tingsrätten var klara. Tingsrätten var däremot hårdare och dömde till inget umgänge alls tills slutförhandlingarna. Idag har sambon egen vårdnad och umgänget är inte riktigt klart hur det ska fungera. I det här fallet är mamman psykiskt sjuk. Men jag tycker ändå att familjerätten skötte det bra. Fast det tog sjukt lång tid!

TS: Om inte mamman vill sammarbeta kan du absolut ta detta till tingsrätten. Dom kan ordna ett schema på umgänget. Man behöver ju inte slåss om vårdnaden.

Ja det känns tråkigt allting. Tycker att det fungerar bra förutom när vi hämtar och lämnar när jag och min sambo alltid råkar ut för obefogade utskällningar om det ena och det andra. Kan dom via samarbets-samtal skriva ett schema som man skriver under på sociala eller måste det till tinget?
  • Anonym (Rättigheter?)
    Anonym (Pappa) skrev 2012-11-02 16:35:02 följande:

// En annan pappa  
    Jag hoppas och tror att dom är proffs inom sitt område och ställer sig neutralt till det här. Så får hon lämna sin version och jag min. Sen får dom gärna komma till vårt hem om så behövs, jag har inget att dölja. 
  • Anonym (Rättigheter?)
    Anonym (Pappa) skrev 2012-11-02 16:37:34 följande:
    Att hon vägrar lämna dom till dig är ett brott och kallas för egenmäktighet. 

Det finns inget umgänges-schema och då tror jag inte man kan klassa det som ett brott? Rätta mig om jag har fel. Intressant iallafall.
  • Krila
    Anonym (Rättigheter?) skrev 2012-11-02 16:51:17 följande:

Ja det känns tråkigt allting. Tycker att det fungerar bra förutom när vi hämtar och lämnar när jag och min sambo alltid råkar ut för obefogade utskällningar om det ena och det andra. Kan dom via samarbets-samtal skriva ett schema som man skriver under på sociala eller måste det till tinget?
    På familjerätten kan ni ordna med ett schema. Men då måste både du och mamman godkänna och skriva under.
  • Anonym (Pappa)
    Jag har bittra sura erfarenheter av liknande uppträdande från mina barns mamma. Direkta och förtäckta hot om att inte få träffa barnen om man inte dansade snällt efter hennes pipa. Vid flera tillfällen effektuerade hon hoten (bl a en julhelg) och det satte såklart sina spår. 

Mitt motmedel blev att dels dokumentera allt. Sms sparades, samtal spelades in samt att mail givetvis skrevs ut. Nog för att jag också sade ifrån både snällt och argt men det hör till sakens natur, jag vägrade underkasta mig hennes regler som dessutom ändrades allt beroende på hennes egoistiska syfte. Ett syfte som än idag kvarstår i att hon gör vad som passar henne för att straffa mig personligen, oavhängt om barnen kommer ikläm. 

TS, jag lider med dig, känner en klump i magen av obehag pga egna upplevelser när jag läser ditt inlägg. 

Och även om du här har ett inspelat samtal kommer varken FamR, Polisen eller Socialen lyfta ett finger av den enkla anledningen att ni som föräldrar med just gemensam vårdnad ..... förväntas kunna samarbeta om barnens boende. FamR kommer inte stå på din sida sen heller och glöm socialtjänsten för den delen. De är gammal-modiga instutitioner där gammalmodiga batiktanter sitter och tänker på gammalt vis, där mammorna alltid anses vara den förste föräldern med störst inneliggande pålitlighet och vi pappor står som andrahandsfigurer där allt kan ifrågasättas. Fanns där nån ung och tillsynes annorlunda person som i alla fall försökte förändra blev där just stopp vid försök, batiktanterna löser sånt. 

Skippa FamR, Socialen och Polisen. Spar tid åt dig själv och agera för barnen skull. Uppenbarligen kommer du och dina barns mamma inte lösa detta med mindre än att ni sätter er i Tinget, så varför vänta ? 

Jag kan säga att jag väntade för länge, jag hoppades och trodde för länge på att vi skulle lösa det med FamR, samtalsstöd från familjestödsenheten osv. .. men det bara förhalade det oundvikliga.

Hon får inte vägra att lämna ut barnen om det inte föreligger ett hot mot barnens säkerhet. Hon måste även ha en polisanmälan upprättad för hon ska få vägra dig umgänge.
  • Krila
    Anonym (Rättigheter?) skrev 2012-11-02 16:53:14 följande:

Det finns inget umgänges-schema och då tror jag inte man kan klassa det som ett brott? Rätta mig om jag har fel. Intressant iallafall.
    Ni har väl ett muntligt avtal? Svårt att bevisa dock
  • Anonym (Rättigheter?)

Jag hoppas att det räcker med vad jag säger när jag kommer dit. Om dom pratar hon tillrätta så tror jag kanske att det inte behöver vara några problem. Hoppas att vi kan godkänna och skriva under båda två. Hon har varit elak mot min sambo sen hon blev gravid, även innan..  och tror att min sambo slängde iväg ett ogenomtänkt sms där det stod att "tänk på någon annan än dig själv någon gång, du är en hemsk mamma som gör såhär". Är rädd att hon kan vända detta emot mig, att min sambo och hon inte kommer överens. Dock har hon skrivit värre saker och agerat mycket värre mot min sambo som är väldigt lugn och har tagit mycket skit genom att bara vara. Ja vi får se vad som händer till veckan.. Känns inte lovande med tanke på vad "pappa" skrev.

Tycker jag ser så många undersökningar där det står att barnen behöver båda föräldrar och inte tar skada av att åka varannan vecka så länge dom har det bra hos båda familjer. Jag vet inte om mamman bara önskar att dom hade det dåligt hos oss, men dom älskar min sambo, och deras lilla syskon som jag och min sambo har tillsammans. Dom är alltid glada och vill vara här. Tycker det ska räcka. Varför vill hon ta ifrån barnen deras pappa.. Tror det mesta krånget ligger i att jag skrev under att hon fick flytta till en annan kommun och skrev barnen där så hon skulle få tillgång till dagis. Ville samarbeta men det får jag nog ångra nu tyvärr.  

• Anonym
    Anonym (Rättigheter?) skrev 2012-11-02 17:23:59 följande:
    Jag hoppas att det räcker med vad jag säger när jag kommer dit. Om dom pratar hon tillrätta så tror jag kanske att det inte behöver vara några problem. Hoppas att vi kan godkänna och skriva under båda två. Hon har varit elak mot min sambo sen hon blev gravid, även innan..  och tror att min sambo slängde iväg ett ogenomtänkt sms där det stod att "tänk på någon annan än dig själv någon gång, du är en hemsk mamma som gör såhär". Är rädd att hon kan vända detta emot mig, att min sambo och hon inte kommer överens. Dock har hon skrivit värre saker och agerat mycket värre mot min sambo som är väldigt lugn och har tagit mycket skit genom att bara vara. Ja vi får se vad som händer till veckan.. Känns inte lovande med tanke på vad "pappa" skrev.

Tycker jag ser så många undersökningar där det står att barnen behöver båda föräldrar och inte tar skada av att åka varannan vecka så länge dom har det bra hos båda familjer. Jag vet inte om mamman bara önskar att dom hade det dåligt hos oss, men dom älskar min sambo, och deras lilla syskon som jag och min sambo har tillsammans. Dom är alltid glada och vill vara här. Tycker det ska räcka. Varför vill hon ta ifrån barnen deras pappa.. Tror det mesta krånget ligger i att jag skrev under att hon fick flytta till en annan kommun och skrev barnen där så hon skulle få tillgång till dagis. Ville samarbeta men det får jag nog ångra nu tyvärr.  
    Först och främst behöver du inte oroa dig för att förlora barnen, iaf inte om det är så som du säger.

Bäst för er hade varit om ni kunde få fastställt ett umgängesschema och sen lämna/hämta på dagis så slipper ni träffas. Kom överens om att all kontakt angående barnen ska ske via mail (om det inte är akut).

Du säger att mamman kräver något slags schema över vad ni ska göra med barnen på din vecka, och det har hon ju naturligtvis ingen rätt att kräva, men kanske, för husfridens skull, skulle ni kunna skicka ett mail till mamman och bara tala om lite generellt vad ni har för planer under veckan. Hon kanske bara känner sig orolig. Som sagt, inget hon kan kräva, men du kanske kan få ngr poäng om du inte tar vissa fighter, utan att för den skull kuvas totalt.
  • Anonym (Rättigheter?)
    Anonym skrev 2012-11-02 17:35:17 följande:
    Först och främst behöver du inte oroa dig för att förlora barnen, iaf inte om det är så som du säger.

Bäst för er hade varit om ni kunde få fastställt ett umgängesschema och sen lämna/hämta på dagis så slipper ni träffas. Kom överens om att all kontakt angående barnen ska ske via mail (om det inte är akut).

Du säger att mamman kräver något slags schema över vad ni ska göra med barnen på din vecka, och det har hon ju naturligtvis ingen rätt att kräva, men kanske, för husfridens skull, skulle ni kunna skicka ett mail till mamman och bara tala om lite generellt vad ni har för planer under veckan. Hon kanske bara känner sig orolig. Som sagt, inget hon kan kräva, men du kanske kan få ngr poäng om du inte tar vissa fighter, utan att för den skull kuvas totalt.

Nej det är precis som jag säger, annars skulle jag inte tjäna något på skriva här. Ja, vill gärna ha umgänges-schema men eftersom vi är bosatta så långt ifrån så underlättar det att köta halva vägen var som vi bestämde i början när hon ville flytta. Det har oftast funkat, någon gång har hon hotat med att jag måste köra hela vägen men det har ordnat sig innan slutet.. Ja mail vore kanske det bästa så man slipper att telefonen piper eller ringer heldagarna. Är ingen effektiv telefonanvändare heller direkt. Ja jag skulle kunna gå med på att skriva lite om dagarna när jag vet hur dagarna ser ut, men det vet jag sällan i förhand men det godtar hon inte. Saken är den att jag och min sambo jagar, och då vill hon inte att barnen är hos sin farmor utan hos henne. Min mor är den bästa i världen och det vet hon också. Men bara för att, ungefär.. Less på allt bråk jämt, tar sådan onödig energi från oss alla.
  • Anonym (Rättigheter?)

Tittar man på statistiken om det skulle gå vidare så verkar man inte ha goda chanser att kunna vinna i ett ting. Skulle aldrig kämpa för enskild vårdnad när jag ändå hoppas och tror att barnen har det bra hos sin mor. Men att det kan bli såhär? Är lite chockad! 

• Anonym (insatt)
    Anonym (Rättigheter?) skrev 2012-11-02 16:30:42 följande:
    Min exsambo, hon som är mor till mina barn har sedan separationen inte velat samarbeta med mig och min nya sambo. Vi har två barn ilag, dom är bara några år. Hon vägrar lämna dem ibland på mina veckor om hon inte får ett schema på vad vi ska göra, när vi ska göra det. Idag sa jag ifrån och då ska hon ringa och boka in ett möte på sociala. Gärna för mig, tänkte jag. Dom kanske kan tala om för henne att hon inte kan kontrollera vad jag och min familj gör på våra veckor? Men samtidigt blir man lite skrämd. Kan dom försöka ta barnen ifrån mig? Hon påstår att barnen inte mår bra men det vet vi att dom gör. Hur dom mår hos henne kan jag inte veta, men här mår dom bra.

Vad har jag för chanser att få igenom det som jag vill? Varannan vecka utan att vi ska behöva krångla och hon ska kunna hota med att inte lämna dom, att hon alltid är den som bestämmer tid och plats? Tacksam för råd!

Mvh Trebarnspappa.      
    Din nya sambo får du nog samarbeta med själv, du kan inte kräva det av ditt ex. Däremot skall ju förstås ni två föräldrar ha en god kommunikation, det mår barnen bäst av. Och ditt ex har, precis som du säger, inget att göra med hur du disponerar dina veckor. Familjerätten omhändertar inte några barn. Deras uppgift är att hjälpa föräldrar komma överens! De får inte heller ta ställning och säga att du får som du vill, men (till den andra föräldern) du får det inte ..... familjerätten är nämligen ingen domstol!
  • Anonym (Rättigheter?)
    Anonym (insatt) skrev 2012-11-04 22:58:13 följande:
    Din nya sambo får du nog samarbeta med själv, du kan inte kräva det av ditt ex. Däremot skall ju förstås ni två föräldrar ha en god kommunikation, det mår barnen bäst av. Och ditt ex har, precis som du säger, inget att göra med hur du disponerar dina veckor. Familjerätten omhändertar inte några barn. Deras uppgift är att hjälpa föräldrar komma överens! De får inte heller ta ställning och säga att du får som du vill, men (till den andra föräldern) du får det inte ..... familjerätten är nämligen ingen domstol!

Så långt har jag också förstått, men jag har hört att dom visst tar ställning ibland. Ja, nu är det svårt att ha god kommunikation med någon som alltid skäller. Vad det än handlar om så är det något som är fel, eller något som jag gör fel. Anklagelser ibland flera gånger om dagen. Inte att jag gör dem illa men att jag "Inte säger ifrån" eller annat hon inte har en aning om. Försöker förklara att vi säger ifrån men att vi har regler här hemma, vilket gör att dom inte "kör" med mig på samma vis som dom alltid kört med mamman som ena studen låter dom få som dom vill och andra stunden säger ifrån. Men att förklara detta utan att bli överkörd är totalt omöjligt. Det är alltid mitt fel innan slutet ändå.

Jag hoppas att ett möte hos familjerätten kan få henne att prata lugnt och sansat och ger mig en chans att förklara hur jag tänker utan att bli dumförklarad eller att hon får ett utbrott..

• Anonym (Rättigheter?)
    Anonym (insatt) skrev 2012-11-04 22:58:13 följande:

Ang min sambo så menar jag att mitt ex inte samarbetar med oss som familj. Min sambo får inte hämta barnen från dagis mina veckor eller ha dom hemma när hon kan. Uttryckte mig otydligt.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Rättigheter?) skrev 2012-11-05 14:40:28 följande:

Så långt har jag också förstått, men jag har hört att dom visst tar ställning ibland. Ja, nu är det svårt att ha god kommunikation med någon som alltid skäller. Vad det än handlar om så är det något som är fel, eller något som jag gör fel. Anklagelser ibland flera gånger om dagen. Inte att jag gör dem illa men att jag "Inte säger ifrån" eller annat hon inte har en aning om. Försöker förklara att vi säger ifrån men att vi har regler här hemma, vilket gör att dom inte "kör" med mig på samma vis som dom alltid kört med mamman som ena studen låter dom få som dom vill och andra stunden säger ifrån. Men att förklara detta utan att bli överkörd är totalt omöjligt. Det är alltid mitt fel innan slutet ändå.

Jag hoppas att ett möte hos familjerätten kan få henne att prata lugnt och sansat och ger mig en chans att förklara hur jag tänker utan att bli dumförklarad eller att hon får ett utbrott..

Ja, de tar ställning när domstolen bett dem göra en utredning och bedömning av var som kan vara barnets bästa i en tvist. Men utredningar har inget med samarbetssamtal att göra .... däremot är det en bra målsättning i familjerätten att be dem hjälpa till att hålla kommunikationen på en respektfull nivå!
Svar på tråden Ska in på sociala ang barnen, vad händer?