• Anonym (Vad är rätt)

Vad tycker ni är rätt

Har ett lite dilema.
    Jag flyttade ifrån vår ort och längre ifrån mitt ena barns pappa.vi bestämde att jag vid varje umgängs tillfälle skulle betala en viss summa i umgängesresor..._Nu har fadern träffat en tjej strax utanför staden där jag bor och är där på helgerna med vårt barn.Det har jag inte något emot.Men vi är oense ang vad jag skall betala.I normala fall kör Han  och hämtar barnet på torsdagen och kör ner till sig.Sen på söndagen kör han upp och lämnar barnet.Nu har jag lite synpunkter då han är hos sin flickvän.Jag tycker då inte att jag skall betala ena resan.Då de faktiskt stännar där och sover över..Han resonerar att han stannar till och sover över och umgås med flickvännen det tycker han att jag skall betala.För han skulle ju ändå kört sträckan.Jo sant men varför skall jag betala?? Han är ju trots allt och umgås där då tycker jag att han skall bidra till resan ur egen ficka.Han menar att Om han hämtat vårt barn ,åkt till flickvännen och stannat hela helgen,då hade jag sluppit att betala.

Som sagt våra åsikter går isär där.Vad tycker du??  

• Svar på tråden Vad tycker ni är rätt
  • Anonym (bådeock)

Du har valt att flytta, ni har enats hur ni ska lösa problemet. Bara att pynta eller börja hämta och lämna själv!

• Anonym (nope)

Du "måste" inte betala någonting alls, det är helt frivilligt och något som två sunda vuxna individer ska kunna komma överens om.
    Nu ser det annorlunda ut när pappan plötsligt vistas på orten och förmodligen skulle åkt dit ändå, du har inte skyldighet att betala för hans umgänge med sin nya tjej.

Det är väldigt enkelt, du slutar betala eller betalar enbart det du anser själv. Han kan tjura hur mycket han vill det spelar ingen roll eftersom det som sagt inte finns någon lag som säger att boföräldern ska betala resorna, däremot att umgängesföräldern ska stå för kostnaden av umgängesresor.
    Om han anser att du ska fortsätta betala så får han stämma dig och det har jag svårt att se att han skulle vinna något alls på om han istället för att umgås med sitt barn väljer att umgås med sin nya tjej.

(från umgängesförälder som i 8 års tid betalat alla umgängesresor själv  just för att det inte finns någon lag.
    ca. 1200:-/månad = 14400:-/år eller totalt i dagsläget ca. 115 200

• Anonym (bådeock)

Är det han eller du som är umgängesförälder?

Jag kan ha missförstått saken! Om det är han som är umgänges håller jag med Nope.

• Anonym (Vad är rätt)

Jag är boende förälder och han umgänges förälder

• Anonym (Vad är rätt)

Han betalar underhållet till mig och drar av för resorna.Fick i går bara in 400 och jag tyckte att jag skulle ha 700...Tog upp det med honom och han börjar gnälla och ha sig.Stäm mig då tyckte han.tja jag kan ju enkelt bara gå till FK och få underhållet därifrån om han nu skall tjafsa..

Ville bara höra hur andra resonerar då han tycker att jag resnornerar helt galet. 

• Anonym (nope)

Ja då tycker jag att du istället ska ta ut underhållsstöd via försäkringskassan eftersom er "överenskommelse" verkar vara hans egen överenskommelse med sig själv.
    Då får du dina 1270:- och du kan välja att föra över en mindre summa än idag för umgängesresor OM du känner att du vill bidra med det, vilket du som sagt INTE måste.
    Nu vet jag inte hur långt avståndet är, men det är vid avståndet överstigande 10 mil som boföräldern anses kunna bidra efter förmåga för viss del av kostnaden. 
    Eftersom pappan anser sig kunna besluta hur mycket barnet ska få i underhåll och att han trots att han dejtar i samma stad tycker att han kan dra bort resekostnaden från sitt barns underhåll så anser jag att han är ett arsle.

Nej, ta du ut underhållsstödet via FK i fortsättningen och säg till pappan att om han vill ha pengar för resor så får HAN stämma dig. Skit ska skit ha...

• Anonym (Vad är rätt)

Nä där e bara 8,5 mil mellan oss...Kortaste vägen via eniro då mäter den 8 mil...
    Ja han är en snålis som bara tänker på pengar...  Han hämtade barnent utöver när de skulle resa på semester.Då drog han av 300 den gången också för han tyckte det.Ehh nej det är ju utöver umgänge det får han ju själv stå för. 

Svar på tråden Vad tycker ni är rätt