• Kitty baby

Tuff förlossningannorledes med kisseriet, kan ej kissa/tömma blåsan - någon som varit med om samma?

Födde min dotter för 2,5 v sedan, hade entuff förlossning som avslutades m sugklocka. Efteråt hade jag problem att komma igång m kisseriet, fick tappas var 4 timme och blev kvar på förlossningen o 4 dagar. Åkte hem med kateter som togs bort 4 dagar senare men kisseriet kom ej igång. Fick åka hem igen och tappar nu mig själv var 4e timme dygnet runt med engångskateter. Detta är jättejobbigt med nyfödd bebis och en 2,5 åring hemma är det tufft att hitta tiden och känna lugnet vid toabesöken.....Ibland kan jag kissa på egen hand men det är ändå för mycket urin kvar i blåsan när jag tömmer mig efter att jag kissat. Var idag på läkarbesök på urologen men beskedet därifrån var inte så upplyftande....bara att fortsätta och kalkylera med att detta kan hålla i sig länge....Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Tuff förlossningannorledes med kisseriet, kan ej kissa/tömma blåsan - någon som varit med om samma?
  • Alvi

Njäe, hade en normal förlossning med trean (efter 2 normala förlossningar) och hade verkligen INGEN kissnödighetskänsla de första veckorna. Fick gå och kissa på rutin efter 5 timmar åt gången typ, och pressa fram det. Men som sagt, några veckor höll det i sig. Eftersom du verkar ha blivit drabbad hårdare, så skulle jag ge det kanske 2 månader? Sedan söka sjukvården igen.

• Jolines mamma

Jag hade det som alvi beskriver. Med en urolig i familjen var det massa diskussioner om att jag borde söka vård.
    Gick dock och kissade med jämna mellanrum. Nu efter 11 mån är det som vanligt igen men det tyget några månader innan jag kände mig kissnödig.
    Du verkar vara väldigt hårt drabbad. En tanke bara.. Tappade dom dig under förlossningen? Om man har fått epidural är det extremt viktigt att personalen har koll på att blåsan inte blir för full. Blir den det så förlorar den sin spänst och då kan det bli så här.
    Så förklarade urologen för mig.
    Titta i pappren från förlossningen om det står ngt där. Om du nu inte var uppe och kissade själv förstås.

• Kitty baby

Usch, det är verkligen jättejobbigt detta. Har redan haft 3 st UVI då det verkar stört omöjligt att inte få upp bakterier via kateter... Blir som en ond cirkel med UVI, svårt att tömma blåsan, penicillin, svamp åsså börjar allt om igen....Just nu känns det inte som att jag står ut men verkar inte finnas någon hjälp att få heller då urologen bara säger att jag ska låta tiden gå....

Jobbigt att tömma var fjärde timma, även på natten, känner mig inte så sugen att lämna lgh någon längre tid då det blir ett stressmoment att ha med sig kateter och hitta toalett (som inte är jätteskabbig eller har kö utanför...)

• Minnie7

Hmm- såg ett liknande fall på programmet "våra pinsamma kroppar". Den tjejen hade inte fött barn men helt plötsligt kunde hon inte kissa och tappade sig regelbundet. Kommer ej ihåg vad problemet var men hon fick hjälp. Försök se om du kan få fatt på det avsnittet.

• Peeetra

Hur gick det? Tog det lång tid, upplever samma sak själv och tycker det är superjobbigt!

Svar på tråden Tuff förlossningannorledes med kisseriet, kan ej kissa/tömma blåsan - någon som varit med om samma?