• Vimsan77

Mjölkproteinallergi??!!

Hej Hur kan man misstänka mjölkproteinallergi?? Vad är symptomen?? Min dotter är skrikig( mest på kvällen). Kräks ofta. Sover dåligt på dagarna. Typ 20-40 min o ibland vaknar hon så fort hon läggs ner. Krånglar ibland vid ammning( vrider, vänder,stånkar,släpper, gråter) Hon är prickig( men bara i ansiktet o skallen)

• Svar på tråden Mjölkproteinallergi??!!
  • Joje

Ja det finns, men blir dyrare utan recept.

• Ja82

Vi fick Nutramigen först, den smakar verkligen fruktansvärt. Nu för några veckor sedan fick jag en burk Althera (Nestles mjölkfria ersättning av min BVC-sköterska då den enligt henne är den godaste av de mjölkfria ersättningarna.
    Min kille accepterade den direkt, vi hade försökt länge med Nutramigenen men Altheran tog han alltså direkt.
    Jag tycker det är en enorm skillnad i smaken och Altheran är mycket mer lik bröstmjölk.

• Höstmåne

För sonen var det, att det började rätt tidigt, 8 dagar när första "skrik/gråt attacken" kom, spände sig och drog upp benen mot magen, sen fick han utslag på handleden, sen hade han väldigt mycket problem med gaser, diarré (alltså om vi hade vanliga engångsblöjor så läckte de varenda gång, spelade ingen roll vilket märke), sen att skriken var alltid ungefär samma tid om kvällarna men på dagarna var det olika tider (var alltid på dagarna också) och de blev bara mer och mer och de var inget som hjälpte.

Sen när jag uteslöt mjölkprotein så tog de TVÅ dagar innan han var som en helt annan bebis, problem med gaser, ja men då räckte de med sempers magdroppar.
    Men vårt BVC tyckte (och tycker) att allt är heeelt normalt. (Dock har hon gett konstiga/felaktiga råd till mååånga som går där) Att han slutade skrika, de sprutade inte bajs, utslaget bleknade en del har inget som helst samband med att han inte får i sig mjölkprotein längre. De gångerna vi har provocerat (och han oavsiktligt i sig) så har han skrikit som en stucken gris efter 20min och sen fortsatt i drygt 45min-1timme å sen varit ledsen i 1-2 dagar efteråt.

När du försöker ge henne ersättning, använder du flaska eller kopp? De ena kan ju funka om inte de andra gör de. 

• Vimsan77

Jag provade mam-flaska men icke. Har nutramigen, bläää säger jag bara. Ja bvc är s---t. Min tös blev skrikig runt dag10. Hon har gaser, skriker em/kväll. Ibland på dagar. Prickar i ansiktet. Höstmåne: Gav du bara ersättning eller ammade du också???

• Vimsan77

Jag har läst runt lite på nätet och ser att många inte nöjer sig med att sin bebis är kinkig, spänner sig, pruttar mkt, sover dåligt, har svprt att komma till ro. Utan de har kämpat för en läkarundersökning då bvc säger att det är heeelt normalt. Jag vet inte om min tös är mjölkproteinallergisk. Jag har uteslutit det i 3 dagar och tycker ändå att hon är kinkig, gillar ej att ligga på rygg, svårt att komma till ro om man inte går runt med henne, kräks då o då, etc Men jag känner ändå att det måste ju vara ngt som inte står rätt till? Jag har trott på övertrött hela tiden men det känns också konstigt. För hon sov o åt bra de första 10 dagarna o sen helt plötsligt blev hon grinigare etc. Sån varifrån skulle den övertröttheten komma ifrån? Vad ska man göra egentligen? Jag vet att det mesta brukarlugna ner sig efter ca 3 mån men jag är arg för att jag ej vet vad detta beror på. Alla mina 3 barn har följt detta mönster när de var nyfödda men jag har aldrig helt säkert vetat varför utan bara fått som svar att brbisar är kinkiga de tre första månaderna, eller att jag har fått trmperamentsfulla barn. Råd??

• Nano07

Om det är mjölkprotein barnet reagerar på så kan de ta iaf en vecka, så stå ut lite till. Ofta är dom inte allergiska (så tester kommer inte visa något) utan överkänsliga som vår dotter, vi har kollat henne i flera omgångar för allergi utan resultat men nog sjutton mådde hon dåligt av mjölkprotion för det.

Nästa fråga, ursäkta om jag låter dum nu, är om du är helt säker att du fått bort all mjölk ur din kost? Saker som bakMARGARIN innehåller ju tex mjölk, tillsammans med massa andra saker som "borde" vara mjölkfria.

• Höstmåne
    Vimsan77 skrev 2012-11-01 20:57:15 följande:
    Jag provade mam-flaska men icke. Har nutramigen, bläää säger jag bara. Ja bvc är s---t. Min tös blev skrikig runt dag10. Hon har gaser, skriker em/kväll. Ibland på dagar. Prickar i ansiktet. Höstmåne: Gav du bara ersättning eller ammade du också???
    Ammade enbart. (Men har en dock en del kunskap om mat och matallergier så inga större problem att hitta mat som faktiskt var ok).
  • Höstmåne

Men hur är bajset? Är de vääääldigt löst/förstoppad? De brukar vara tecken på mjölkproteinallergi.
    Är ni eller släktingar till födoämnesallergiska? Någon nära som haft allvarligare problem med magen som barn? (Sonens farfar hade tydligen riktiga problem upptill tre års åldern och var in och ut på sjukhuset hela tiden som de aldrig fick svar vad det var och jag har en kusin som är mjölkproteinallergisk och ett kusinbarn som var det som barn).

Vad menar du med prickar? Alltså små vita prickar är ju helt normalt och vanligt. Röd, torr, irriterad hud som är kvar är däremot inte ett bra tecken. Är hon torr överlag?

Ger ni sempers magdroppar? Magmassage? "Kolikgreppet"(lägga barnet med magen ner mot underarmen på dig själv och barnets huvud ditt armvecket(heter de så?))? Har du testat att slutat med "allt annat" gasframkallande, tex lök? Sen tar de två veckor innan de har försvunnit helt ifrån dig och sen ytterligare två till innan de försvunnit helt för dottern.

Sen underlättade bärsjalen enormt för oss innan vi visste vad de berodde på.

Sen behöver de ju inte vara de här, att de har spänningar i nacke/rygg och nerver som ligger i kläm från förlossningen (vet dock inte om de även gäller kejsarsnitt) verkar inte heller vara allt för ovanligt. Eller kolik.

Sen brukar inte antikropparna vara utvecklade så ett pricktest kommer förmodligen inte visa något ändå. Vi fick till slut göra ett och läkaren sa bara "ja fast de säger egentligen ingeting", men de är ju bra att få en dietist.

• KLAJSHUH

Nu är ju den här tråden några dagar men jag skriver ändå. Min son är 5,5 månader. Han har alltid varit gnällig och har haft ont i magen och pruttat. Och han är en väldigt rastlös bebis. BVC är värdelösa! Har sagt till om hans mage VARJE gång men det är sååå normalt att barn har ont i magen. Det går över vid 3 månader. När det inte gjorde det skulle det bli bättre när han börja äta vanlig mat. Till slut fick jag nog av att se honom ha ont så ofta, speciellt när han skulle amma. Så jag började med mjölkfri kost. Tog några dagar, en vecka tills det blev en otrolig skillnad! Nu nästan fyra veckor senare har han inte ont längre! Magknip och gnällighet var hans enda symptom. Han är fortfarande en rastlös bebis men glad bebis. Däremot har han sen 2 månader tillbaka totalvägrat flaska och ännu mer med mjölkfri ersättning. Provat både Nutra och Ahltera, så jag får hålla mig till mjölkfri diet och så har jag börjat med vanlig mat lite tidigare än tänkt.. Men prova mjölkfritt, är lite jobbigt men sååå värt det!!

• lightfish

Exakt som din bebis är blev min son när han var 5 veckor gammal. Efter mycket om och men och idiotförklarande av oss från BVCs sida så visade det sig att han var väldigt allergisk mot både  mjölkprotein och äggprotein. Min son blev rejält dålig av ägg genom bröstmjölk vilket är ovanligt men det händer.

Altheran är den "godaste" ersättningen som är mjölkproteinfri. Det du gör är att blanda den med din bröstmjölk (vi hade Medela Calma som är bra om du vill både amma och ge flaska) till att börja med.

Håll ut med mjölkfri kost i minst 2 veckor!!

Svar på tråden Mjölkproteinallergi??!!