• DanM

Fråga till lchf:are

Hej. Detta är ingen anklagelse, utan en frågan ifrån en som är intresserad av, och utbildar sig, inom kost. Inom lchf, pratar man något om mängden mättat fett man får i sig ifrån bland annat feta mejeriprodukter?

• Svar på tråden Fråga till lchf:are
  • Faile
    DanM skrev 2012-11-29 20:31:32 följande:
    Vad är det för onyttigt med kokt potatsi. Ris. Fullkornspasta? Att du som individ inte kan äta kolhydrater utan att det av någon anledning triggar igång ett sug är en sak, men att rekommenderas för allmännheten? Jag vet inte, jag har bara svårt för en diet vars flrespråkare pratar strunt och vrider på fakta. Och vars stora läkarförespråkare tydligen tycker potatis är en onaturlig energikälla men i samma föreläsning säger att kött med bearneisesås är en bra måltid.
    Att äta potatis, ris och pasta funkar inte i kombination med lchf om du vill tex gå ner i vikt. Därför ska de absolut undvikas om målet med kosten är viktnedgång. 

I vardagsmaten vet jag inte om de är direkt onyttiga, men jag ser inte varför de skulle vara nyttigare än mina grönsaker. Vad som gör det så himla nödvändigt att äta pasta eller potatis ( som ju faktiskt inte smakar ett skit ), eller vad med riset som anses så nyttigt att det blir extremt att avstå.

Rent fysiskt avråds det dock från att äta dessa i större mängder pga att blodsockret höjs och målet med lchf är bla att hålla blodsockret och därmed insulinet på en jämn nivå. 
    Obs större mängder. Många lchf:are som inte kämpar med viktnedgång äter både potatis och ris ibland. 

Det enda som man nog kan säga är bannlyst är gluten och socker. I övrigt äter man enligt den nivå som passar en själv bäst, för vissa är det superstrikt och för andra liberalt.         
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • DanM

Men går inte dieten ut på att äta fett istället för kolhydrater? Eenfeldt och Dahlqvist säger ju att kolhydrater i alla former är fienden. Jonas Bergqvist säger att kolhydrater behövs för att kunna prestera, pga energin glykogen ger. Det jag är emot med dieten är just möngden möttat fett och sättet det marknadsförs på. Inte för jag fått någon förklaring på varför smör är naturligare än margarin.

• Faile
    DanM skrev 2012-11-29 20:49:51 följande:
    Men går inte dieten ut på att äta fett istället för kolhydrater? Eenfeldt och Dahlqvist säger ju att kolhydrater i alla former är fienden. Jonas Bergqvist säger att kolhydrater behövs för att kunna prestera, pga energin glykogen ger. Det jag är emot med dieten är just möngden möttat fett och sättet det marknadsförs på. Inte för jag fått någon förklaring på varför smör är naturligare än margarin.
    Smör vs margarin,
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Margarin-smor-och-matolja/Sa-tillverkas-matfetter/

Man byter inte ut alla kolhydrater mot fett, det vore omöjligt. Däremot ska den största mängden energi komma från fett istället för kolhydrater. Det betyder inte att man byter ut 1dl ris mot 1 dl smör.  
  • DanM

En lchfare sim hänvisar till slv? Nu har jag sett allt :) våran diskussion här är lite rolig, den är ett typ exempel på hur lchfförespråkare fungerar. Jag ställer ett gäng frågaor, du svarar på en, två stycken.

• Faile
    DanM skrev 2012-11-29 20:57:18 följande:
    En lchfare sim hänvisar till slv? Nu har jag sett allt :) våran diskussion här är lite rolig, den är ett typ exempel på hur lchfförespråkare fungerar. Jag ställer ett gäng frågaor, du svarar på en, två stycken.
    Jag kanske inte förstår alla frågor? Eller missar något i hastigheten. Alla frågor kanske jag inte har svar på?!

Bara ställa om frågan ifall du anser att jag skippar något väsentligt.    
  • DanM

Sant, och jag kanske skrev fel nör jag skrev att su inte svarade på frågor, ber om ursäkt, vad jag tänkte på var det jag skrev om Eenfeldt, Dahlqvist och Bergqvist. Och om kina . Och om varför kolhydrater behövs. Och ja, det är olika processer på att göra margarin och smör. Men är smör mer naturligt. Jag förstrå heller inte kopplingen mellan att äta det vi alltid ätit och den kost lchf förespråkar, ska man äta som "förr i tiden" är det ju den kostmodell Biffus äter som gäller.

• DanM
    Biffus skrev 2012-11-29 19:34:43 följande:
    Jag skulle gissa på att de tänker på oss här uppe i norr, på vintern. Då är det svårt att få tag i växter... Jag tror att det är så de tänker, men jag vet inte.

Jag vet inte heller. Jag såg ett program på trean i måndags där de bland annat var hos en lchf familj. Dom smälte ost till chips istället för tortilla. Den bilden får jag av diverse lchfkost. Jag skulle inte vilja leva på din diet Biffus, men den är vettig. Och mkt lchf aäger är vettigt. Men en majoritet av det dom säger är rent ut sagt skit.
  • Faile
    DanM skrev 2012-11-29 22:05:02 följande:
    Sant, och jag kanske skrev fel nör jag skrev att su inte svarade på frågor, ber om ursäkt, vad jag tänkte på var det jag skrev om Eenfeldt, Dahlqvist och Bergqvist. Och om kina . Och om varför kolhydrater behövs. Och ja, det är olika processer på att göra margarin och smör. Men är smör mer naturligt. Jag förstrå heller inte kopplingen mellan att äta det vi alltid ätit och den kost lchf förespråkar, ska man äta som "förr i tiden" är det ju den kostmodell Biffus äter som gäller.

Jag vet inte vad du vill att jag ska skriva om Kina. Men i tex länken jag lade ut om fetma i Kina bla står det ju att fetman utvecklas framförallt i urbaniserade samhällen. De i tex Kina som levt på sitt jordbruk har väl inte blivit tjocka av riset, utan fetman har kommit av allt det nya som man lagt till i kosten, de västerländska influenserna. De äter inte bara nudlar,ris, kött och grönsaker längre.
    Antar jag, är ingen expert på Kina.

Ska man äta som förr i tiden torde väl en blandning av det Biffus äter och lchf äter vara mer korrekt.    

• Faile
    DanM skrev 2012-11-29 22:11:02 följande:

Jag vet inte heller. Jag såg ett program på trean i måndags där de bland annat var hos en lchf familj. Dom smälte ost till chips istället för tortilla. Den bilden får jag av diverse lchfkost. Jag skulle inte vilja leva på din diet Biffus, men den är vettig. Och mkt lchf aäger är vettigt. Men en majoritet av det dom säger är rent ut sagt skit.

Ostchips är jättegott till tacos. De flesta äter väl dock inte tacos som vardagsmat, varken med ostchips, nachoschips eller tortillabröd, utan det är väl mer helggott, fredagsmys eller så. Man festar till det lite ibland.

Gällande smör vs margarin så anser iaf jag att kärnad grädde är mer naturligt än något som är kemiskt framställt. Här menar man alltså inte naturlig som i stenålderskost utan naturlig utan/minimalt med tillsatser och kemiska processer. 

Vad du vill att jag ska skriva om Eenfeldt och gänget förstår jag inte, utveckla gärna. Förstår heller inte vad du undrar med meningen a"tt kolhydrater behövs", det är ju samma fundering som jag har    

• DanM

Så du bryr dig inte om att era stora förespråkare inte verkar tycka att lchf är en bra diet för allmännheten? Att de baserar sina förelösningar på struntprat? Min mening med kina och japan är att de TRADITIONELLT inte har problem med fetma fast man i många år haft en kolhydratbaserad kost. Är margarin kemiskt framställt? Mer än smör? Bara för att smör görs på mjölk och margarin i regel på rapsolja? Kolla på jionas bergqvist föreläsning om kost och idrott. Du väljer nog att blunda för det, men han säger stt kolhydrater behövs för att kunna prestera. Jag har i hela tröden försökt få en förklaring på vad det är för fel på t.ex. Varierad kost alá SNR? Och om man förespråkar naturlig mat, vad är det för fel på ris och potatis. Eller är ditt huvudsrgument stt det inte smakar något? Verkar som ni lchfare väljer vilken fakta som får vsra riktigt, den som passar. Era förespråkare smitskastar forskning, men kommer själva med forskning som stöd. Därför har jag ingen respekt för dieten.

• Faile
    DanM skrev 2012-11-30 07:44:52 följande:
    Så du bryr dig inte om att era stora förespråkare inte verkar tycka att lchf är en bra diet för allmännheten? Att de baserar sina förelösningar på struntprat? Min mening med kina och japan är att de TRADITIONELLT inte har problem med fetma fast man i många år haft en kolhydratbaserad kost. Är margarin kemiskt framställt? Mer än smör? Bara för att smör görs på mjölk och margarin i regel på rapsolja? Kolla på jionas bergqvist föreläsning om kost och idrott. Du väljer nog att blunda för det, men han säger stt kolhydrater behövs för att kunna prestera. Jag har i hela tröden försökt få en förklaring på vad det är för fel på t.ex. Varierad kost alá SNR? Och om man förespråkar naturlig mat, vad är det för fel på ris och potatis. Eller är ditt huvudsrgument stt det inte smakar något? Verkar som ni lchfare väljer vilken fakta som får vsra riktigt, den som passar. Era förespråkare smitskastar forskning, men kommer själva med forskning som stöd. Därför har jag ingen respekt för dieten.

Vad är SNR?

Jag har lite svårt att förstå hur du menar ibland. Tex att "mina" förespråkare inte tycker att lchf är bra för allmänheten? Syftar du på att de mestadels riktar sig till dem som är överviktiga och/eller sjuka?
    För bra tycker de väl antagligen att det är med tanke på hur de kämpar i motvind för lchf.
    Däremot kanske man inte tycker att folk som mår bra och är friska har någon större anledning att byta livsstil, om de inte själva vill ha en förändring såklart.

Varför man väljer bort kolhydratrik mat har jag redan svarat på, för att det höjer blodsockret och därmed insulinet. Och det gäller även potatis och ris så därför bör man äta det i begränsad mängd och gärna välja tex någon grönsak istället. 

Jag tycker att margarin är kemisk smörja ja, och det har inget att göra med själva rapsoljan. Har du ens läst länken? 

• DanM

SNR= svenska näringsrekommendationer. Jepp, jag har kollat länken. Till skillnad från mina "motståndare" här i tråden så tar jag mig tiden att kolla eran fakta när jag får npgon. Varför ör det smörja? Fr att man tillsätter vitaminer? Emulgeringsmedel(?)? Bearnaise är en emulsion. Låt mig gissa, då ör även en sådan som tror alla Eämnen är livsfarliga? Vad är det för fel på att höja blodsockret? Det är så vi får våran energi. Vad som gäller är att undvika toppar och dalar, hålla en jämn nivå. Och vad jag menar med dina förespråkare är att många av dem inte verkar överens om vad lchf är. Och att det inte är en diet lämpad för den breda massan.

• Faile
    DanM skrev 2012-12-06 19:03:52 följande:
    SNR= svenska näringsrekommendationer. Jepp, jag har kollat länken. Till skillnad från mina "motståndare" här i tråden så tar jag mig tiden att kolla eran fakta när jag får npgon. Varför ör det smörja? Fr att man tillsätter vitaminer? Emulgeringsmedel(?)? Bearnaise är en emulsion. Låt mig gissa, då ör även en sådan som tror alla Eämnen är livsfarliga? Vad är det för fel på att höja blodsockret? Det är så vi får våran energi. Vad som gäller är att undvika toppar och dalar, hålla en jämn nivå. Och vad jag menar med dina förespråkare är att många av dem inte verkar överens om vad lchf är. Och att det inte är en diet lämpad för den breda massan.
    Jag tycker att margarin är smörja eftersom det tillverkas av bla,extraktionsbensin (hexan) Fosforsyra Lut Blekmedel och lösningsmedel för att nämna några och jag tycker att skillnaden är rätt stor jämfört med kärnad grädde.
    Tycker du inte likadant är det helt ok. Naturligtvis. 

Blodsockret har jag redan skrivit om, för att blodsockerhöjningar höjer även insulinet vilket inte är bra. Tycker du annorlunda är det helt ok. Naturligtvis. 

Gällande förespråkarna är de ju rätt överens om definitionen iaf, sedan har de säkert olika synpunkter och utgångslägen gällande en del inom lchf, precis som de flesta andra. Ingen äter ju exakt som en annan, eller tycker exakt som någon annan, alla har vi våra egna preferenser. 

Och att det inte är en diet för den breda massan tror jag inte de tycker, tvärtom. Även om de ofta riktar sig till överviktiga och/eller sjuka, så ger de alltid rådet att se lchf som en livsstil som man fortsätter med resten av livet. Även efter viktnedgång och/eller förbättrad sjukdomsbild.    

• DanM

Blekmedel och hexan? Har du själv läst din länk? Det är det som är det roliga med er lchfare (jepp, nu drar jag alla över en kant) ni är så felinformerade och konspirationsrädda. Om man inte ska höja blodsockret, hur fungerR enligt dig omvandlingen ifrån mat till energin vi använder oss av? Insulinet ör bra att det höjs, varför tror du diabetiker tar insulinsprutor? Och nej, vad jag har sett så är de inte särskilt överens om hur dåligt det är med kolhydrater.

• Faile
    DanM skrev 2012-12-07 11:41:29 följande:
    Blekmedel och hexan? Har du själv läst din länk? Det är det som är det roliga med er lchfare (jepp, nu drar jag alla över en kant) ni är så felinformerade och konspirationsrädda. Om man inte ska höja blodsockret, hur fungerR enligt dig omvandlingen ifrån mat till energin vi använder oss av? Insulinet ör bra att det höjs, varför tror du diabetiker tar insulinsprutor? Och nej, vad jag har sett så är de inte särskilt överens om hur dåligt det är med kolhydrater.
     Ja, blekmedel och hexan, står klart och tydligt i länken jag skickade. Om du orkar läsa hela sidan så klarnar det kanske....

Tyckte du var lite lustig i början men nu börjar det bara bli tröttsamt.
Svar på tråden Fråga till lchf:are