• Anonym (Molly)

Kan Primolut-Nor hjälpa mig? Har det hjälpt er?

Min mens har varit väldigt krånglig på sistone och jag fick besöka gyn i hopp om att få igång den. Vi gjorde ett vul och såg några blåsor på höger äggstock. Läkaren sa dock att det inte var några cystor. Jag fick lämna blodprov för att utesluta alt få diagnos PCO och tre kurer Primolut-Nor utskrivet.

Nu har jag ätit två kurer och har precis fått min andra mens. Inväntar fortfarande svar från läkaren ang mina testresultat (men det är en annan historia).

Nu till min fråga, läkaren sa att tre kurer Primolut-Nor kan hjälpa mig att gå igång mensen igen.. Men jag undrar; kan Primolut-Nor även hjälpa till att få igång ägglossning? Man kan ju ha mens utan äl..

Har Primolut-Nor kunnat hjälpa er eller har ni varit tvungna att använda er av Pergotime? Vi har en sådan stor önskan att få barn.. (har ett barn sedan ett tidigare förhållande, så jag vet ju att jag kan bli gravid)

• Svar på tråden Kan Primolut-Nor hjälpa mig? Har det hjälpt er?
  • susannapanna

Hej!

Jag har haft väldigt svårt att få igång menscykel (inkl. ÄL) efter p-pillerstopp förra hösten. I början av sommaren fick jag två kurer Primolut Nor. Efter sista primolutblödningen tog det 28 dagar innan jag fick ÄL (enligt stickor + fertilitetsmonitor) första gången. Det blev dock ingen bebis då, utan min naturliga mens kom efter 10 dagar.

Jag trodde att den var här för att stanna, men väntade till nästa cykeldag 35. Fortfarande ingen ÄL eller mens i sikte. Jag blev lite uppgiven, men ringde min gyn som skrev ut en tredje kur Primolut nor. Den framkallade blödning som den skulle och nu hade jag helt plötsligt ÄL i helgen (cykeldag 23). Väntar på mens eller BIM.

Jag blir alltid otålig som en gnu, men jag börjar lita på att det kroppen är på väg åt rätt håll. Ge Primoluten en chans. Den har iaf kickat igång min mens litegrann och ÄL kom på köpet!

• Anonym (Molly)
    susannapanna skrev 2012-10-30 20:13:55 följande:
    Hej!

Jag har haft väldigt svårt att få igång menscykel (inkl. ÄL) efter p-pillerstopp förra hösten. I början av sommaren fick jag två kurer Primolut Nor. Efter sista primolutblödningen tog det 28 dagar innan jag fick ÄL (enligt stickor + fertilitetsmonitor) första gången. Det blev dock ingen bebis då, utan min naturliga mens kom efter 10 dagar.

Jag trodde att den var här för att stanna, men väntade till nästa cykeldag 35. Fortfarande ingen ÄL eller mens i sikte. Jag blev lite uppgiven, men ringde min gyn som skrev ut en tredje kur Primolut nor. Den framkallade blödning som den skulle och nu hade jag helt plötsligt ÄL i helgen (cykeldag 23). Väntar på mens eller BIM.

Jag blir alltid otålig som en gnu, men jag börjar lita på att det kroppen är på väg åt rätt håll. Ge Primoluten en chans. Den har iaf kickat igång min mens litegrann och ÄL kom på köpet!

Jag är också fruktansvärt otålig, men det kanske inte är så konstigt nu. Jag och maken har snart varit pillerfria i två år och det tog ett halvår för mig för att få igång mensen. Därefter fungerade mensen som vanligt i ytterligare ett halvår. Sedan började den krångla.. 

Så nu har jag ätit Primolut-Nor i två kurer. Har ju dock ingen aning om jag har haft äl eller så, har inte kollat. Men inte haft några känningar. Och när man är otålig, så vill man inte gärna sitta och vänta på att få en tid hos gyn, för att KANSKE få t.ex. Pergotime utskrivet. Vi vill ha plus på stickan nu ju!  

Men vad härligt för dig att ÄL kommit lite tidigare ändå. Jag håller tummarna. 
  • Anonym (Molly)

Fler?

• isadora81

Om man har problem med ägglossningen så hjälper det oftast inte med bara primolut nor. Precis osm du säger så framkallar det mens men ingen ägglossning. Testa med ägglossningstest och tempa varje dage för att se om du har någon ägglossning. Har du inte det så be att få testa pergotime.

• Anonym (Molly)
    susannapanna skrev 2012-11-09 17:41:56 följande:
    Och nu tog jag precis ett positivt grav-test. 

Inget fel på Primolut!

Åhh. Grattis!!
  • Bellan91

Stort Grattis!!! Jag och min sambo har fått reda på att jag har PCO och vi känner båda två att vi har blivit väldigt särbehandlade. Dom säger vi är unga och har hela livet på oss, som om att dom inte prioriterar oss. Jag har fått ringa och tjabba och tjata på dom för att få olika tider osv. Det känns som dom knappt vill hjälpa oss. Till och med avdelningschefen på gyn/kvinnokliniken bad oss söka någon annanstans efter jag mailat henne.Vi har nu (efter enormt många tårar och telefonsamtal) fått tid till en ferilitetsutredning nästa år. Nu till min fråga: åt du hela dosen primolut nor eller kollade du med ÄL-stickor under tiden och sen slutade? Skulle vara så tacksam för svar! Tack på förhand!

• susannapanna
    Bellan91 skrev 2012-11-24 10:50:48 följande:
    Stort Grattis!!! Jag och min sambo har fått reda på att jag har PCO och vi känner båda två att vi har blivit väldigt särbehandlade. Dom säger vi är unga och har hela livet på oss, som om att dom inte prioriterar oss. Jag har fått ringa och tjabba och tjata på dom för att få olika tider osv. Det känns som dom knappt vill hjälpa oss. Till och med avdelningschefen på gyn/kvinnokliniken bad oss söka någon annanstans efter jag mailat henne.Vi har nu (efter enormt många tårar och telefonsamtal) fått tid till en ferilitetsutredning nästa år. Nu till min fråga: åt du hela dosen primolut nor eller kollade du med ÄL-stickor under tiden och sen slutade? Skulle vara så tacksam för svar! Tack på förhand!
    Jag skulle inte rekommendera att sluta med primolut innan du ätit klart 10-dagarskuren.

Min gyn gav mig också i order att testa med ett gravtest innan jag tog första tabletten, för att garantera att jag inte var gravid. Primolut under graviditet kan leda till maskulinisering av tjejfoster. 

Ja, jag testade med ÄL-stickor, men om du får utslag på stickan behöver du ju inte primolut.

Mitt problem var att jag inte hade något regelbundet blödningsmönster och ingen riktig cykel. Så när jag kommit till CD20 var ingen ÄL eller mens i sikte. startade jag min 10-dagarskur för att framkalla blödning. Först 20 dagar efter primolutblödningen fick jag ÄL enligt fertilitetsmonitor. Första ÄL tog sig inte, utan jag fick riktig mens en dryg vecka senare. Nästa cykel kom inte igång - ingen ÄL efter dag 20. startade jag min primolutkur igen för att framkalla blödning. Några veckor efter denna blödning fick jag återigen ÄL - och blev gravid.

Alltså: Jag blev INTE gravid under primolutcyklerna, och skulle inte rekommendera det heller. Primoluten använde jag för att kicka igång min egen kropp till regelbunden blödning (och ÄL). 

Stort lycka till! 
  • Anonym (Molly)

Nu har jag ätit min tredje och sista kur..

Och mensen kom i fredags, som jag misstänkte.

Kan inte låta bli att fundera.. tycker att det är hemskt lite osv. Ingen mensvärk heller, men det är väl för att det är en konstgjord mens..

Nu får vi se om kroppen vill lösa sig. Ställer dock in mig på att det inte kommer det. Då blir jag inte besviken.

Svar på tråden Kan Primolut-Nor hjälpa mig? Har det hjälpt er?