Bellan91 skrev 2012-11-24 10:50:48 följande:
Stort Grattis!!! Jag och min sambo har fått reda på att jag har PCO och vi känner båda två att vi har blivit väldigt särbehandlade. Dom säger vi är unga och har hela livet på oss, som om att dom inte prioriterar oss. Jag har fått ringa och tjabba och tjata på dom för att få olika tider osv. Det känns som dom knappt vill hjälpa oss. Till och med avdelningschefen på gyn/kvinnokliniken bad oss söka någon annanstans efter jag mailat
henne.Vi har nu (efter enormt många tårar och telefonsamtal) fått tid till en ferilitetsutredning nästa år. Nu till min fråga: åt du hela dosen primolut nor eller kollade du med ÄL-stickor under tiden och sen slutade? Skulle vara så tacksam för svar! Tack på förhand!
Jag skulle
inte rekommendera att sluta med primolut innan du ätit klart 10-dagarskuren.
Min gyn gav mig också i order att testa med ett gravtest innan jag tog första tabletten, för att garantera att jag inte var gravid. Primolut under graviditet kan leda till maskulinisering av tjejfoster.
Ja, jag testade med ÄL-stickor, men om du får utslag på stickan behöver du ju inte primolut.
Mitt problem var att jag inte hade något regelbundet blödningsmönster och ingen riktig cykel. Så när jag kommit till CD20 var ingen ÄL eller mens i sikte.
Då startade jag min 10-dagarskur för att framkalla blödning. Först 20 dagar efter primolutblödningen fick jag ÄL enligt fertilitetsmonitor. Första ÄL tog sig inte, utan jag fick riktig mens en dryg vecka senare. Nästa cykel kom inte igång - ingen ÄL efter dag 20.
Då startade jag min primolutkur igen för att framkalla blödning. Några veckor efter denna blödning fick jag återigen ÄL - och blev gravid.
Alltså: Jag blev INTE gravid under primolutcyklerna, och skulle inte rekommendera det heller. Primoluten använde jag för att kicka igång min egen kropp till regelbunden blödning (och ÄL).
Stort lycka till!