• Jen06

Byta föräldraledighet vid 6 månader. Hur gjorde ni?

Jag funderar på att börja jobba när vår lilla är 6 månader. Frågan är om jag ska börja jobba 50% eller heltid? Är det bättre för pappan att vara hemma själv först eller är det bättre att vi delar 50/50 till en början? Hur gjorde ni?
    Sen undrar jag hur ni lyckades fasa ut delamningen tills pappan ska vara föräldraledig ? Den lilla är ju snuttig även dagtid nu o det är ju helt ok så längre jag är hemma men sen om 3-4 månader då vi ska bytas av? Hur ska pappan lyckas trösta?

jen
  • Svar på tråden Byta föräldraledighet vid 6 månader. Hur gjorde ni?
  • vattumannen81

Hej!
    Jag började jobba heltid när äldste sonen var 6 månader. För oss passade det bättre så än 50/50 pga mannens jobb. Jag började fasa ut amningen när sonen var 4 månader, började med smakportioner då. Jag vet att rek är 6 mån att börja med smakportioner men sonen vägrade flaska så ersättning gick inte. Dessutom var han glad för mat så det gick smidigt att successivt introducera mat under 2 månaders tid. Jag fortsatte dock att amma morgon och kväll även när jag började jobba. Funkade jättebra. När sonen var 9 månader valde han självmant att sluta med amningen. Jag var också orolig innan för mat, sömn mm när pappan skulle ta över. Sonen somnade nämligen bara mha amning samt vagn. Den första månaden pappan var hemma blev det mycket promenader med vagnen . Sedan somnade sonen med napp när man låg jämte honom. Jag tror inte du behöver oroa dig. Pappan får skapa sina egna rutiner med mat och sömn när han är hemma. Brukar gå hur bra som helst.

• Jen06

Tack för ditt svar! : )
    Funkade det att fortsätta amma morgon och kväll? Jag menar, blev inte bebis ledsen att han inte fick "snutta" under dagen som innan? Hur gjorde du när du fasade ut amningen? Vår lilla vill tyvärr inte ta nappen och det vore ju kanske annars ett bra komplement till att tröst när jag ska börja jobba och hon inte kan snutta när hon är riktigt ledsen längre...Några tips på hur jag ska få henne att tycka om nappen? Men visst, du har säkert rätt, det löser sig.pappan får hitta egna rutiner.. Hon tar iaf flaskan för hon äter ju mest ersättning nu. 

jen
  • vattumannen81

Nej bebisen blev inte ledsen när han inte fick snutta. Han "tänkte" nog inte på det när jag inte var hemma. När jag började med mat och gröt så bytte jag successivt ut en amning mot ett mål riktig mat i taget. Dels för att inte riskera mjölkstockning, dels för att vänja bebisens mage. När det gällde nappen så blev sonen mer och mer intresserad av den i takt med att jag trappade ner på amningen (och att han blev äldre, de stoppar ju det mesta i munnen när de är runt halvåret). När pappan sen var hemma så var det inga problem med nappen.

• daimstrut

Kan du jobba halvdagar på 50%? Då blir det ju bara några timmar per dag som du inte kan amma. Det tycker jag skulle va det bästa fram till att bebis är ca 9 mån då det som regel har lossnat på matfronten.

Om det inte funkar och du hade tänkt jobba några heldagar per vecka så spelar det nog ingen större roll om mannen tar över heltid hemma, du måste ju ändå fasa över delvis till flaska då för att anpassa brösten. Evnt går det ju att pumpa en del på jobbet men det hade jag personligen tyckt varit jobbigt.

• vattumannen81

Glömde skriva innan: om jag förstår det hela rätt så är din bebis 2-3 månader gammal. Det händer väldigt mycket i bebisens utveckling de kommande månaderna. Så för att din bebis för tillfälligt är väldigt snuttig och vill ligga vid bröstet betyder inte det att den vill göra det på samma sätt vid 6 månaders ålder. Då är de med på ett helt annat sätt och intresserade av saker och sin omgivning. Min yngste son är 6 månader nu och han har knappt tid att äta

• Jen06

Det stämmer, hon är 3 mån nu. Ååh, vad skönt att höra att det är mycket "större" vid 6 mån än nu och att det funkat så bra för er!   :)  Jag ska försöka sluta oroa mig nu! 
    Jag kommer inte att kunna jobba halvdagar, utan det kommer att bli några heldagar i vecka som blir aktuellt. Eventuellt kommer jag att jobba heltid och pappan tar över helt, vi har inte riktigt bestämt oss än bara.. Jag ger ersättning redan nu så att sluta amma blir inget problem rent fysiskt för mig utan jag tänker mer på hur bebis ska ta det.

• Kraftverk

Med vår yngsta så började jag jobba 50% när han var 6 månader, då jobbade jag måndag, tisdag samt onsdag förmiddag och mannen jobbade slutet av veckan. Vi gjorde så i fyra månader, innan jag började jobba heltid och han var hemma heltid i sex månader.

Det funkade riktigt bra tyckte vi båda, dock ska jag väl tillägga att jag tyvärr inte ammade så den problematiken brottades vi aldrig med. Vi försökte dock ha ett liknande upplägg på dagarna, mest för att det kändes enklast så. Även om bebisen alltid sov när den var trött och åt när den var hungrig - det var inget vi styrde - så hade vi en tanke kring i vilken ordning gröt, frukt, ersättning etc serverades. 

Det händer mycket omkring 5-6 månader, fram till ungefär fem månaders ålder kändes det otänkbart att gå tillbaka till jobbet men sedan lossnade det både för bebisen och mig och det kändes helt okej att vara borta halvtid (även om jag rent ego mycket hellre hade fortsatt vara hemma, får väl erkännas). Jag smygstartade med lite halvdagar första veckan, mest för min egen skull tror jag.

Lycka till! 

• Liverithe

Med första barnet började jag jobba heltid när hon var nästan precis 6 månader. Jag ammade då morgon och kväll. Månaden innan hade jag successivt bytt ut mål för mål mot gröt och matpureer. Inga problem för dottern, däremot tog det ett tag för produktionen att ställa om.

• Mellanmjölkens land

Jag började jobba deltid när dottern var 6 mån. Första månaden trappade vi upp tiden successivt och från ca 7 mån var vi uppe i halvtid. Halvtid för oss betydde att vi jobbade 2 dagar var och sen tog vi varannan onsdag.

Jag jobbar nära hemmet så de första månaderna kom de förbi på nån fikarast så dottern fick mumsa lite. Hon tog inte flaska och var lite krånglig med maten (även amningen om jag ska vara ärlig) men det gick i alla fall.

• cloudberry79

Min man tänker komma förbi jobbet då och då när jag börjar jobba. Min AG tycker det är helt ok om jag utöver lunchen tar ett par amningspauser under dagen. Dottern kommer vara nio månader när maken går på föräldraledighet. Egentligen hade det passat bäst om jag hade börjat en månad tidigare, men vi vill inte byta mitt i åttamånadersfasen.. Jag helammar och tänkte börja med små smakisar vid sex-sju månader.

(M)amma till V -07 och E -12
  • vårankärlek

Jag började jobba för 2 månader sedan när sonen var strax över 6 månader. Hade sedan 4,5-5 månader börjat med smakisar som blev större portioner och byte ut amningen. Nu är han 8 månader och jag ammar morgon och kväll.

Svar på tråden Byta föräldraledighet vid 6 månader. Hur gjorde ni?