• fubar

    Jag är frimurare. Frågor på det?

    Som rubriken anger så är jag frimurare (av nionde graden) jag svarar på ev frågor ni kan ha om frimureriet.

  • Svar på tråden Jag är frimurare. Frågor på det?
  • Anonym (OAL)
    Wowbagger2000 skrev 2018-10-14 20:21:40 följande:
    Jag har varit med ett år men har nu beslutat mig för att lämna, då det var lite mer fokus på kristendom än vad jag trodde.

    Jag är inte ens agnostiker, utan övertygad ateist, så jag tycker helt enkelt att det går emot mig egen övertygelse för mycket, även om jag gillar både det formella, symboliken och det sociala i samband med logerna.

    Men det får jag i ett annat ordensällskap som har en annan inriktning än frimurarna, så håller mig till den, då den passar mig så mycket bättre.

    Är du nyfiken så kör på, om det inte är din grej så är det ju bara avsluta medlemsskapet.
    Blir lite nyfiken. hur kunde du gå med? Kraven på kristen tro/bekännelse är rätt tydlig. Vad sa dina faddrar innan?
  • Wowbagger2000
    Anonym (OAL) skrev 2018-10-15 10:00:54 följande:

    Blir lite nyfiken. hur kunde du gå med? Kraven på kristen tro/bekännelse är rätt tydlig. Vad sa dina faddrar innan?


    Att det inte var nödvändigt, att det räckte med en kristen grundsyn, dvs att man har en kristen värdegrund (så tolkade jag det)

    Det första jag frågade när jag blev tillfrågad var om man inte måste vara troende för frimurarna, men det ansåg inte han. Och sen blev jag kallad på reception innan jag hann gå på informationsdagen, hade jag gjort det hade jag nog hoppat över det.

    Men det inser jag efter några loger att man bör ha för att det ska kännas meningsfullt. Så jag tackade nej till grad 2 och ska lämna in grejerna innan årskiftet.

    Är väl mest lite pinsamt mot min fadder (och alla andra jag känner i orden, är rätt många faktiskt) som räknar med att jag ska fortsätta.

    Dock är jag rätt skeptiskt till hur många som faktiskt är troende egentligen, känner ju rätt många, även högt upp i graderna. Tror den sociala biten och namnet på orden lockar många, mer än det andliga.

    Sen upplever jag att då man ser behov av fler medlemmar (degen måste ju in...) att man tullar lite på antagningskraven då antalet person som är genuint kristna idag är avsevärt färre än för 100 år sen, då de flesta var det.

    Sen är det rätt intressant att många som är kristet troende inte anser att det är förenligt med frimureri...
  • fubar
    Anonym (Tuva) skrev 2018-10-07 22:46:28 följande:

    Har en bekant som ansökt om att gå med i frimurarna. Kan du berätta något om hur det går till? Vad ställs för krav? Vad tar orden reda på om min bekant? Kan man ångra sig och lämna orden? Finns det saker man är tvungen att göra eller kan man bara bli accepterad och sedan inte synas/medverka?

    Han har sagt att han ansökt och nu ska träffa någon från orden. Vad kommer hända?


    Man kommer prata med honom om varför han vill gå med i orden.

    Man kan lämna orden när man vill. Det enklaste sättet är att inte betala in medlemsavgiften.

    Orden accepterar inte medlemmar som är dömda för brott, men det innebär inte att man kollar med register.
  • fubar
    Johnnyorange skrev 2018-10-07 22:51:22 följande:

    Hur långt skulle du vara beredd att gå för att beskydda dina frimurarbröder?


    Hur menar du? Skulle jag ljuga för att rädda skinnet på nån? Absolut inte.
  • Johnnyorange
    fubar skrev 2018-11-25 17:22:05 följande:
    Hur menar du? Skulle jag ljuga för att rädda skinnet på nån? Absolut inte.
    Ja om någon begått ett grovt brott till exempel.
  • Anonym (Sambo)

    Hej, om nån frimurare har lust att svara: Hur funkar det att kombinera frimureriet med familjeliv?

    Är det uttalat i Frimurarna som nån skrev att familj kommer först, eller upp till individen?

    Är det faktum att man inte får berätta, hemlighetsmakeriet, nåt som stör relationen?

  • fubar
    Anonym (Sambo) skrev 2019-10-24 10:22:10 följande:

    Hej, om nån frimurare har lust att svara: Hur funkar det att kombinera frimureriet med familjeliv?

    Är det uttalat i Frimurarna som nån skrev att familj kommer först, eller upp till individen?

    Är det faktum att man inte får berätta, hemlighetsmakeriet, nåt som stör relationen?


    Ja det är uttalat, fast inte i lagarna, 1 familj 2 jobbet 3 orden. Det innebär att de som driver frimureriet ofta är pensionärer eller iaf +55.

    Strukturen på en logekväll är ju inte hemlig, utan bara ritualen, så det har aldrig varit några problem med sambon. Att det inte är några kvinnor med underlättar också.
  • fubar
    Anonym (Tuva) skrev 2018-10-08 21:49:45 följande:

    Nu är det väl inte du som startade tråden, men om det bara ska hänvisas till hemsidan är ju den här tråden värdelös.

    Jag vill ju veta mer än vad som står där naturligtvis. Låt mig förtydliga vad jag undrar:

    - stämmer det att brödrar kollar alla register och liknande handlingar avseende de som ansöker om medlemsskap? Tex polisregister, socialtjänstregister osv.

    - stämmer det att brödrar har någon typ av makt som de använder för att hota och skrämma enskilda individer som gjort någon broder orätt?

    - stämmer det att flertalet individer i världen begått självmord efter att frimurare hotat/skrämt dem?

    - stämmer det att man som medlem kan be om tjänster likt ovan om någon individ gjort en orätt?

    - får kvinnor följa med på något möte under några former?

    - finns det faktiska hemligheter som man kan råka illa ut om man som medlem avslöjar? eller vad är en broders värsta öde om den missköter sig?

    - är mötena väldigt formella eller är det avslappnad och vardaglig jargong?

    - finns det något register över vilka som är medlemmar?

    - lär bröderna känna varandra på ett privat och personligt plan?


    Såna register är sekretessbelagda. Så nej. Får man reda på brottsligt förflutet i närtid eller att man blir dömd för allvarligare brottslighet så blir man utesluten.

    Nej. Frimurare ska följa sitt lands lagar. Frimurare får heller inte gynna varandra otillbörligt.

    Se ovan.

    Se ovan.

    Kvinnor kan delta i aktiviteter några ggr/ år t ex vid julbord, soarer och kyrkobesök.

    Nej. Uteslutning.

    Ritualerna har varit desamma sedan början av 1800- talet. Måltiden efteråt är som en vanlig middag. Vid middagen får man inte prata politik eller frimureri.

    Ja. Finns förmodligen på ditt stadsbibliotek.

    Olika. Ofta tar man ju in sina kompisar i orden.
  • Anonym (U)

    Om man är högt uppsatt frimurare och blir arresterad för mord då blir man frigiven eftersom snutchefen och domare osv är frimurare (oftast) också. Inte speciellt rättvist i ett demokratiskt samhälle. 

  • Anonym (Etf)
    Anonym (U) skrev 2019-12-23 17:53:10 följande:

    Om man är högt uppsatt frimurare och blir arresterad för mord då blir man frigiven eftersom snutchefen och domare osv är frimurare (oftast) också. Inte speciellt rättvist i ett demokratiskt samhälle. 


    Och underlag för detta dravel är exakt vad?
  • Anonym (U)
    Anonym (Etf) skrev 2019-12-23 20:24:09 följande:
    Och underlag för detta dravel är exakt vad?
    Whistleblowers, dvs folk som inte har nåt att vinna på att ljuga ihop påhitt.

    Det är många fd masons som har gått ut och berättat hur det egentligen ligger till och vad syftet med det hela är. Att bli mäktig och oövervinnerlig. 
  • Anonym (Etf)
    Anonym (U) skrev 2019-12-23 21:02:14 följande:

    Whistleblowers, dvs folk som inte har nåt att vinna på att ljuga ihop påhitt.

    Det är många fd masons som har gått ut och berättat hur det egentligen ligger till och vad syftet med det hela är. Att bli mäktig och oövervinnerlig. 


    Och du har ingen länk? Eller annan referens till källa?

    Eller är det nåt du sett på TV?
  • Anonym (U)
    Anonym (Etf) skrev 2019-12-23 21:34:14 följande:
    Och du har ingen länk? Eller annan referens till källa?

    Eller är det nåt du sett på TV?
    Nej, jag har inte sparat på alla länkar. Men det går väl bra att söka själv, eller har du problem med det?
  • Anonym (Etf)
    Anonym (U) skrev 2019-12-24 00:46:25 följande:

    Nej, jag har inte sparat på alla länkar. Men det går väl bra att söka själv, eller har du problem med det?


    Förutom div obskyra diskussionsforum hittar jag inget alls.
  • fubar
    Anonym (U) skrev 2019-12-23 17:53:10 följande:

    Om man är högt uppsatt frimurare och blir arresterad för mord då blir man frigiven eftersom snutchefen och domare osv är frimurare (oftast) också. Inte speciellt rättvist i ett demokratiskt samhälle. 


    Ordens lagar är offentliga. Om man förenklar det: blir du dömd till fängelse - åker du ur orden. Vet flera som blivit utsparkade.

    Ditt påstående är fånigt. Särskilt som du inte har källor att backa upp det med.
  • RepenttoJesus

    Jesus är Vägen, Sanningen och Livet och han är vår enda räddning! Jesus är Gud och älskar oss alla! Omvänd er genom Jesus Kristus! 

Svar på tråden Jag är frimurare. Frågor på det?