• idamariadekock

amning/ersättning

Hej.. jag har en dotter på nu 3 veckor och den 23 November är jag och min man bjudna på julbord, jag ammar men undrar om hon kan få ersättning den kvällen av barnvakten? Hon kommer då vara drygt 7 veckor. Är det dumt att ge ersättning? Skulle så himla gärna vilja gå på julbordet. Mvh // Ida

• Svar på tråden amning/ersättning
  • Jeff
    idamariadekock skrev 2012-10-28 08:51:23 följande:
    Hej.. jag har en dotter på nu 3 veckor och den 23 November är jag och min man bjudna på julbord, jag ammar men undrar om hon kan få ersättning den kvällen av barnvakten? Hon kommer då vara drygt 7 veckor. Är det dumt att ge ersättning? Skulle så himla gärna vilja gå på julbordet. Mvh // Ida
    Kan du inte pumpa?
    Tar hon flaska? 
  • Liverithe

Ni ska nog prova någongång innan så att ni vet att det funkar, gärna med barnvakten.

• listo

Allra enklast är ju om du pumpar ur mjölk innan, är du en sån som producerar mycket mjölk så går det ju att frysa in. Vill ni ge ersättning, testa nångång innan så att ni vet att hon tar det.

Har hon druckit ur flaska förut? Om inte så är det kanske också värt att testa, alternativt att ni testar koppmatning eller liknande så att det inte blir kaos medan ni är borta.

• Laudamus

Vår son tog flaska så fint när vi testade hemma. Sedan vägrade han äta när det blev "skarpt läge"... Testa flera gånger innan och inte bara en gång som vi gjorde.Lycka till!

• TvåTrollungar

Ta med bebisen på middagen?? Det är väl det bästa kan jag tycka , själv skulle jag inte kunnat ha barnvakt så tidigt som 7 veckor

• FruBecks
    TvåTrollungar skrev 2012-10-29 07:40:01 följande:
    Ta med bebisen på middagen?? Det är väl det bästa kan jag tycka , själv skulle jag inte kunnat ha barnvakt så tidigt som 7 veckor
    Jag skulle inte tagit med bebisen på middagen. Inte i dessa förkylningstider och med risk för onyktra människor vid julbordet. Bebisen har det  bättre hos en trygg barnvakt och inte i en stökig miljö. Dessutom kan det nog vara skönt för dig att få ett första break och lite egentid efter en rätt intensiv period med en nyfödd.

Testa med flaska ett par gånger innan så ni vet att hon tar den när det gäller. Pumpa eller ersättning, jag tycker inte  spelar någon roll, hon blir mätt på båda. Men var beredd på att du kanske måste pumpa under kvällen så brösten inte spränger

• izado

Jag hade inte ens gått på julbordet, men det är jag det. Jag skulle varit hemma för att jag vill, och mina barn har varit så oregelbundna i sitt ätande vid den åldern, speciellt de som jag har ammat. Julbord finns varje år, det gör inte bebisar ;). Om du har mjölk är väl pumpa ut det bästa, testa några ggr först.

• Emmis

Jag hade tagit med bebisen. Med en nykter mamma som bebisen kan vara trygg hos är det ingen fara om andra dricker. Och man kan inte skydda mot förkylningar i alla tider i alla fall.
    Men alla gör som det passar dem bäst!
    Pumpa ur om du kan/ vill och testa annars innan med ersättning. Prova också så att bebisen säkert tar flaska och gärna tillsammans med barnvakten så att de känner varandra väl. Det är inget dåligt med ersättning och går alldeles utmärkt att ge ibland om man vill det och bebisen dricker det.

• idamariadekock

Tack för era råd. Det här handlar om ca 3-4 timmar och det tycker jag är helt ok.. Att ta med min lilla bebis till julbordet vill jag inte då det även är en högljudd julshow under middagen. Jag ska testa om hon vill ta flaska, en fråga till, hur är det där med alkohol, om jag dricker EN cider till maten, när kan jag amma igen då?

• hannis

Du kan amma direkt efteråt eftersom den pyttelilla alkoholen som går över i mjölken är försumbar. Lika mycket som i filmjölk ungefär.

Jag hade hellre pumpat ut och låtit barnvakten ge bröstmjölk i flaska. Tänk om bebisen får jätteont i magen av ersättningen?

Svar på tråden amning/ersättning