• Takex

Lite svårt att tyda min 4 veckors

Jag har en underbar liten kille på 4 veckor som i stort sett en veckas tid varit knepig vid amning (från att ha fungerat klockrent).

Han ammar och somnar men vaknar sedan rätt snabbt igen, inom 15 min och vill amma igen. Såhär håller han på och mins bröst blir alldeles mjuka, vad jag tar det som tomma, och han blir frustrerad och bara skriker på dom.
    Han sover några längre perioder under dagen och natten (2-2.5h), på dagen endast i bärsele eller vagn, men ändå blir det den här nedåtgående spiralen framåt sen eftermiddag / kväll.

Är det någon som känner igen det och kanske t om vet vad som händer? Finns det inte nog med mat undrar jag. Eftersom han vaknar igen. Han klarar absolut inte av att sova själv längre än 30 min så jag är alltid hos honom.

Tillslut somnar han för natten, det är inte så att han kör slut på mig utan jag är mer fundersam och vill hjälpa honom med vad det nu kan vara.

Shingo
  • Svar på tråden Lite svårt att tyda min 4 veckors
  • Takex

hannis - Det är gult men lite vattnigt, det gick från smuligt till vattnigt förra helgen men tror det beror på att vi bytt blöjmärke.

Fru mamma - Precis, därför som jag inte sett det som att han vill snutta för produktionen, trodde i det läget att dom låg och konstant snuttade inte höll på och åla sig och skrika osv

Blaha - Det är just det jag undrar över, när man ska "stå ut" och när det behövs mer mat, har vägning nästa vecka.

Ziindlaa - då är det nog det han gör, lustigt att något som gör honom missnöjd inte ska åtgärdas, känns helt emot naturen :P

• hannis

Är bajset löst och gult skulle jag inte oroa mig. Fortsätt som du gör. Det kan vara lite bökigt på kvällarna ibland men ger du ersättning i det läget blir det bara värre sen. Han kan då välja bort bröstet helt till förmån för den enkla och bekväma flaskan.

Amma vidare tycker jag. Ha lite tålamod och tänk på att amningen inte är helt etablerad förrän kring 4 månader. Produktionen håller fortfarande på att öka och det enda sättet att göra det på är att låta barnet amma fritt.

Vägning är inte ett idealiskt sätt att avgöra hur amningen går heller. Tänk på att BVC:s kurvor är anpassade till ersättningsmatade barn. Ta alltså vägningen med en liten nypa salt och lita i stället på kroppens förmåga att producera tillräckligt med mjölk för just ditt barn.

• Marina80

Det kan också vara att dom är trötta och har svårt att komma till ro. Även magproblem kan yttra sig så. Suga, släppa, gråta, suga, släppa, gråta osv. Kan vara någon/ några fisar som sitter på tvären. Tydligen gör snuttningen att det släpper lite. Kan tänka mig att det stimulerar tarmarna. Vilket fall som helst är det vanligt även om det är frustrerande.

• Takex

Tack alla för att ni tagit er tid, ingen verkar tro att han inte får i sig tillräckligt och då känns det bra. Jag har spenderat natten och dagen åt att 'tvångsamma' honom samt druckit mycket vatten och nu dom senaste timmarna verkar det som att den faktiskt runnit till. Det högra har varje gång levererat om han bara sugit någon minut och fått igång utdrivningen. Så har det inte varit på hela veckan.
    Nu har jag en kille som ligger i mjölk koma (självklart med smutsig blöja så att jag måste störa honom).
    Tack!

• skogsvitter

Det är ett väldigt vanligt beteende, och betyder inte att han "inte får tillräckligt" utan alla bebisar har ökningsperioder ibland och det kan visas på olika sätt. Ta det med ro, försök bara erbjud bröstet när det går och låt honom somna på andra sätt om det fungerar bättre vid andra tillfällen. Det är som sagt fullt normalt och det blir lättare med tiden

Det värsta man kan göra i ökningsperioder är att börja tvivla på det naturliga och ge ersättning istället för att man tror att mjölken inte räcker. Då kan man vara så säker på att bröstmjölken sinar inom kort.

• Takex
    skogsvitter skrev 2012-10-28 11:39:03 följande:
    Det är ett väldigt vanligt beteende, och betyder inte att han "inte får tillräckligt" utan alla bebisar har ökningsperioder ibland och det kan visas på olika sätt. Ta det med ro, försök bara erbjud bröstet när det går och låt honom somna på andra sätt om det fungerar bättre vid andra tillfällen. Det är som sagt fullt normalt och det blir lättare med tiden

Det värsta man kan göra i ökningsperioder är att börja tvivla på det naturliga och ge ersättning istället för att man tror att mjölken inte räcker. Då kan man vara så säker på att bröstmjölken sinar inom kort.
    Tack! Jag gjorde som ni sa, spärrade in mig en dag, drack en massa vatten och lät honom göra sin grej, nu har jag mjölk hela tiden! Även när dom känns mjuka så behöver han bara suga något minut så rinner det till :)

Är väldigt glad att jag inte gav med mig och gav ersättning :) 
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • cloudberry79

När man ammat ett tag är brösten mjuka, det är normalt! Leta upp amningshjälpen på Facebook, där får man otroligt mycket stöd och hjälp av proffs dygnet runt i princip!

(M)amma
  • skogsvitter
    Takex skrev 2012-10-30 14:09:15 följande:
    Tack! Jag gjorde som ni sa, spärrade in mig en dag, drack en massa vatten och lät honom göra sin grej, nu har jag mjölk hela tiden! Även när dom känns mjuka så behöver han bara suga något minut så rinner det till :)

Är väldigt glad att jag inte gav med mig och gav ersättning :) 
    Roligt att höra!
  • olandssol

Hejsan!
    Hur gjorde du för att ditt problem löstes?
    Jag är i exakt samma situation med min snart 7-veckors bebis.

Lät du bara din bebis suga och suga hur mycket den ville? Hur många dagar tog det till du hade ordentligt med mjölk?

• mammassnosa

Alkoholfri öl drack jag när jag behövde öka. Ett gammalt husmorsknep (då lättöl men alkoholfri funkar för mig). En timme ca tar det så är mina tuttar sprängfulla. Värt att prova?

• cloudberry79

För mig har nästan alla tillväxtperioder varit 3-4 dygn av intensivamning. Jag har druckit mycket vanligt vatten bara och låtit dottern amma hela tiden. Det kommer flera sådana perioder under första året och det känns jättejobbigt de där dagarna när man inte gör annat än ammar, men det känns skönt sen när produktionen har kommit upp och bebisen är nöjd igen!

(M)amma till V -07 och E -12
  • gosegrisen

Åh vad skönt att hitta den här tråden, jag har precis samma problem just nu med min fyraveckors. Känns som att han har glömt bort hur man äter för han bara suger ett par tag och sedan släpper han och skriker vilt Obestämd Det funkar bra när brösten är fulla och hårda men när de är mjuka är det vild protest. Då har jag lite hopp om att det snart kommer att gå över i alla fall!

• olandssol

Det går över, tog 4 dagar med massa amning för mig! Jag drack även massa vatten och åt massa!

• Takex

Oj visste inte att det kommit nya svar i tråden! Och nu är jag lite sen. Men han ville öka produktionen helt enkelt, det är bara att amma för glatta livet och hålla sig långt borta från ersättning.

Jag har också hört att öl kan hjälpa, helt utan alkohol då eftersom alkohol ger motsatt effekt.

Det tog väl en vecka totalt men efter att jag spärra in mig med massa vatten och tv serier så tog det bara 24 timmar :)

Svar på tråden Lite svårt att tyda min 4 veckors