• Laudamus

Vassa tänder + hur snabbt sinar mjölken?

Hade tänkt delamma sonen, drygt 7 mån, ett tag till men han har fått en massa tänder. Han bits inte direkt men det skaver hål på bröstvårtan.Hans ena framtand är skålformad = två sylvassa kanter. Jag skulle gärna vilja amma honom två ggr om dagen men idag har det bara blivit en gång (mitt på dagen för att matintaget just då behövde gå snabbt) och då bara från det ena bröstet. Ikväll blev det heller ingen amning för sonen var proppmätt efter gröt + banan. Och så har jag ju nu blivit lite rädd för att amma för att det gör ont...

Nu är jag rädd för att mjölken ska sina (vet inte hur fort det går) innan jag får ordning på två-ggr-om-dagen-amningen. Om det inte gör for ont att amma alltså.

Så frågorna är två: kan jag lösa detta med hans vassa tänder på något sätt och hur snabbt sinar mjölken?    

• Svar på tråden Vassa tänder + hur snabbt sinar mjölken?
  • Bradbury

Vill också veta. Ammar min åttamån allt mer sporadiskt. Vissa dagar mer, andra mindre.

• dreamy

Mjölken behöver inte alls sina speciellt snabbt. Jag ammade/delammade båda mina lääänge och under den tiden var jag på utbildningar och kortare resor (ca 3 dagar) lite nu och då. Under tiden jag var borta så handpumpade jag bara någon enstaka gång/dag för att slippa stockning. När jag kom hem så återupptog vi amningen. Första dagen så fick barnet amma extra långa stunder, men redan efter någon dag så gick amningen som vanligt.

Angående vassa tänder; skaver det bara på ena sidan, så amma enbart på den andra. Det funkar hur bra som helst! Det andra bröstet kommer att producera mindre och mindre mjölk och det kan med tiden sina helt. Brösten blir ju såklart lite olika i storlek under amningen, men det går till sig den dagen man slutar amma.  

• Dr Mupp

Att tänderna skaver är vanligt, det löser man genom att justera taget. Oftast får man göra det när tänderna kommer. 

Hur känslig man är för få amningstillfärllen är inviduellt, men om bröstmjölken endast ska vara ett komplement så spelar det egentligen ingen roll om mängden minskar lite. Huvudnäringen kommer ju isåfall från annan föda. Skulle du märka att det sinar lite för mycket så är det ju inte svårare än att öka antalet amningstillfällen. 

Jag personligen slutade amma i juni i år och har fortfarande mjölk (och en snart treåring som verkar tycka att vi visst kan ta upp amningen igen).

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • vargaa

Med dottern upplevde jag skav ett tag men det gick över av ngn anledning. Antar att bröstet vande sig. Med sonen har jag inte upplevt skav trots tänder.

Mjölken sinar inte sålänge du ammar, och produktionen ökar/minskar efter hur mkt du ammar. Så ammar du ofta kommer du att få mer mjölk, ammar du sällan kommer du att få mindre. Men mjölk finns det sålänge du ammar. Och du kan öka produktionen efter att den minskat genom att börja amma oftare igen. Så oroa dig inte för det. Amma så ofta/lite du vill och gör det inte till ett måste. Kroppen anpassar sig efter dina och sonens vanor. :) 

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Johans Pillerill

Dottern fick sina första tänder när hon skulle fylla 3 månader, då fick jag justera och hjälpa henne ta annat tag och även avbryta om hon blev för ivrig och tuggade. När de biter ändå får man säga ifrån, typ peta in lillfingret i mungipan och avbryta och sedan börja om. De lär sig snabbt att inte bitas då. Ammade tills dottern var över 8 månader, sen började jag jobba och vi fick tvinga henne ta flaska och då slutade jag amma helt för att hon alls skulle ta flaskan, läckte mjölk bra länge efteråt och hade superont!!

Svar på tråden Vassa tänder + hur snabbt sinar mjölken?