Skillnad på ensam vårdnad och gemensam?
Om ett barn bor hos ena föräldern och varannan helg hos den andra.
Vad är då skillnaden på ensam vårdnad och gemensam vårdnad?
Med papper som som ska skrivas under och flytt mm?
Om ett barn bor hos ena föräldern och varannan helg hos den andra.
Vad är då skillnaden på ensam vårdnad och gemensam vårdnad?
Med papper som som ska skrivas under och flytt mm?
Visst rent juridiskt har vårdnad och umgänge inte med varandra och göra.
Men när man inte har vårdnad är det en markering från samhället att man är en sämre sorts förälder. Tröskeln att engagera sig blir då högre. Sen anser jag att det naturligtvis finns fall där man inte ska ha vårdnad. Om man skiter isina barn, använder dem som slagträ i en konflikt Eller på annat sätt missköter sin plikt som förälder.
En juridisk verkan är dock att man som förälder utan vårdad inte har några föräldradagar. Du får en sämre chans att knyta an till barnet.
Jag skulle vilja ha ensam vårdnad pga att pappan bor 18 mil ifrån. Jag skulle inte vilja ändra umgänget för pappan har barnet varannan helg. Blir lite jobbigt att få hans påskrift när han är 18 mil och skolan ska ha pappret dagen efter. Väääääldigt krångligt. Jag skulle vilja ha ensam vårdnad så man slipper allt krångel med alla dessa papper.
Här gör skolan ingen stor grej av varje papper som ska skriva under av bägge föräldrarna. Beroende på vad det är för papper. De har i vissa fall där bägge måste skriva under skickat till den andre parten och så har den fått skrivit på och skickat tillbaka. Görs inte detta ringer de och påminner.
Vissa papper om exempelvis tider på fritis behöver bara den ena skriva under den som har barnet skrivet hos sig.
Jag har ensam vårdnad.
Det som skiljer är att jag själv kan ta beslut om att t ex byta skola till barnen utan att fråga pappan. Jag kan också bestämma om jag vill flytta utan att tillfråga pappan eller att han behöver skriva på någon flyttanmälan. Jag har också rätt (om jag nu vill det) att utesluta pappan från viss information från skolan. Jag måste godkänna pass om t ex pappan vill ha ett pass tillika att JAG själv kan fixa pass till barnen även om pappan inte så skulle vilja.
Alla juridiska beslut har jag rätt att ta, dessutom har jag SKYLDIGHET att se till att barnen har ett umgänge med pappan.
Däremot är umgänge och vårdnad inte samma sak men som ensam vårdnadshavare har jag skyldighet att se till att barnen HAR ett umgänge. jag kan inte utesluta pappan ur barnens liv.
Jag är även skyldighet att informera pappan om t ex vart barnen går i skolan, vart de bor och man bör även informera om hur det går för barnen i skolan.
Det är inte bara rättigheter som ensam vårdnadshavare utan jag ser nästan fler skyldigheter än rättigheter. JAG är ju ensam ansvarig för att pappan får information, att han har ett umgänge och om något barn t ex hamnar i ekonomisk eller juridisk knipa.
Han är ju skyldig att betala underhåll men i övrigt inga skyldigheter jämtemot barnen ekonomiskt och inga som helst juridiskt.
Det är inte nån rättighet som ensam vårdnadshavare att INTE ge umgänge till den andra föräldern utan snarare tvärtom! Du kan bli AV med vårdnaden om du hindrar umgänge