• Ungmorsa95

Hjälp mig , livrädd för nålar!!!

Jag har liksom en enorm rädsla för nålar. Men jag är inte direkt rädd för själva "födandet" utan mer för nålen man tar i ryggen, alltså ryggbedövningen. Måste man ta den? Hört att den ser typ ut som en "grillgaffel" och att den gör jätteont och så. Kan någon med rädsla för nålar, som tagit epiduralen förklara hur det känns och så? Vore underbart, om någon kan förklara lite mer ingående. Får lite panik även fast det är långt kvar till BF.

Tacksam för svar!!  

• Svar på tråden Hjälp mig , livrädd för nålar!!!
  • Kelebek

Det finns inget du MÅSTE göra under en förlossning utan du väljer vad DU vill göra. Det finns flera andra sätt att få smärtlindrig. Jag födde mitt första barn utan epidural (hade nålfobi, var 17 år precis som du) och andra med. Jag ville egentligen inte ha det men förlossningen stannade av helt och epidural var det enda som fick igång den igen, så jag ångrar det inte en sekund. Sticket gör lite ont, eller är lite obehagligt kanske man ska säga. Man känner att det domnar till på något sätt men det är allt. Men det är ingenting jämfört med den smärta du har under värkarna. Jag hade en väldigt intensiv andra förlossning och det var helt underbart att få vila lite, smärtan försvann helt. Man får ligga på sidan, du ser ingenting, sen har du en liten slang där som det kommer bedövning i. Du kan öka om det inte hjälper och stänga av den när som helst (jag stängde av när jag skulle krysta).

För övrigt kan jag berätta att jag kom över min nålfobi själv. Från att få 30 minuters panikattacker varje gång jag behövde ta blodprov, klarar jag det nu utan problem :) Första gången var hemsk, andra gången grät jag men fick ingen panikattack, tredje gången var det ännu lättare. Det kallas exponering, man tror att man kommer få sådan ångest att man blir galen men man blir inte det. Man vänjer sig mer och mer för varje gång. I början var min sambo tvungen att vara med och jag kramade hans hand och grät, men nu behövs det inte alls. Jag kan ta på nålar, har själv tagit blodprov på en kompis (pluggar till syrra). Du har mycket att vinna på att komma över det, och det finns professionell hjälp att få! Jag klarade det själv men de flesta behöver stöd så du ska inte skämmas :)

• Ungmorsa95

Jag vill ju ha epidural, då jag har ryggproblem :/ Och är orolig över att det kan bli ganska mkt påfrestning för ryggen. För t. ex när jag rider (har 2hästar) så om jag rider ett hårt ridpass med båda, så skriker jag om jag bara lägger mig ner i sängen.. Kan man få något smärtstillande även efter FL? Typ att få med hem eller utskrivet? Tack för ditt svar!

• Casablanca

Det är bara att strunta i att ta det om du vill. Det är otroligt sällan det medför något annat än smärtlindring, så om du hellre står ut med värkarna så finns det ju ingen anledning att ta epidural.

Långt ifrån alla tar epidural. Jag gjorde det, kändes inget särskilt.

• Millis79a

Jag är jätterädd för nålar. Har svimmat en gång när blodpropp skulle tas.

Va såklart Rh neg och har varit tvungen att ta blodprov tre ggr i grav. Är i v38+5 nu

Skulle enbart använda lustgas men efter 17 timmar m värkar va jag sååå trött så jag "orka" inte ens tänka på hur rädd jag va!
    Sög i mig massor av lustgas och min sambo kramade mig hårt.
    Dom visade mig aldrig vad dom använde och vad jag kunde minnas va att någon "tryckte" hårt på ryggen och plötsligt va det onda nästan helt borta.
    Fick även ett Embla plåster på handen och vips så hade bm satt in ett dropp.
    Jag fattade efteråt ingenting hur allt kommit på plats. ???
    Två dagar efter förlossningen fick jag en immuniserings "hästspruta" i skinkan. Visst gjorde den för jäkla ont men jag va "hög" av lycka och skrattade åt det!

Lite sådär!! Jag har precis klämt ut en bebis och jag är rädd för den där!

Sitter nu och väntar och väntar på att denna bebisen skall komma och känner INGEN oro för nålarna!

Det kommer gå super och du måste inte välja något som kräver nålar. (om du inte är rh-)

All lycka till

• Ungmorsa95
    Millis79a skrev 2012-10-27 22:15:26 följande:
    Jag är jätterädd för nålar. Har svimmat en gång när blodpropp skulle tas.

Va såklart Rh neg och har varit tvungen att ta blodprov tre ggr i grav. Är i v38+5 nu

Skulle enbart använda lustgas men efter 17 timmar m värkar va jag sååå trött så jag "orka" inte ens tänka på hur rädd jag va!
    Sög i mig massor av lustgas och min sambo kramade mig hårt.
    Dom visade mig aldrig vad dom använde och vad jag kunde minnas va att någon "tryckte" hårt på ryggen och plötsligt va det onda nästan helt borta.
    Fick även ett Embla plåster på handen och vips så hade bm satt in ett dropp.
    Jag fattade efteråt ingenting hur allt kommit på plats. ???
    Två dagar efter förlossningen fick jag en immuniserings "hästspruta" i skinkan. Visst gjorde den för jäkla ont men jag va "hög" av lycka och skrattade åt det!

Lite sådär!! Jag har precis klämt ut en bebis och jag är rädd för den där!

Sitter nu och väntar och väntar på att denna bebisen skall komma och känner INGEN oro för nålarna!

Det kommer gå super och du måste inte välja något som kräver nålar. (om du inte är rh-)

All lycka till
    Okej, men vad var det för hästspruta? den lät ju inte så vidare alls :( Men har inte fått svar än från bm om jag är rh- eller vad jag än är, men det kommer väl strax! Hoppas det går bra när den lille ska komma!! Önskar dig också all lycka!! :D Och tack för svaret!! :)
  • Coyote

När man får en epidural så lokalbedövar läkaren först, och den spruta känns såklart lite, ett litet stick. Du kan säkert be om att få emla-plåster innan dock. När man är bedövad känner man inte mer än att någon trycker hårt mot ryggen, och man ser inte vad de gör. Du kommer antagligen ha ont av värkarna, och fokusera på det i stället för vad de grejar med bakom din rygg.

Man kan få lite ont efter sticket sen, men det är överkomligt. Efter förlossningen kommer du antagligen ha ont lite varstans och värktabletter är ibland nödvändigt, Alveson och Diklofenak är vad man oftast får på sjukhuset och det kan du köpa på Apoteket.

• Ronja 551

Jag är också nålrädd. Nu är det hanterbart men förut (under förra förlossningen) var det extremt... Blev tvungen att ta ryggbedövningen, det tog sån tid o ja klarade inte smärtan. Men var panikslagen för nålen. Dock fick jag ha lustgas, så jag festade på rätt bra i min egen värld. Läkaren bedövade huden noggrant med små stick innan. Jag kände de små sticken och hur läkaren "känned efter" med fingrarna var han skulle sätta den stora nålen. Då fick ja panik o ångrade mig. Sa de, men ingen svarade. Fick då mer panik o frågade vad de gjorde. En sköterska sa då att "ligg kvar en stund så får vi tejpa fast slangen" det var redan klart! De enda ja känt var de minimala bedövningssticken gick fort o kändes inte alls var inte rädd, man ser inte nålen heller!

• tinis77

Har haft Eda under 2 förlossningar, trots min nålrädsla. Det värsta är lokalbedövningen man får innan de sätter själva edan, det svider en del. Edan gör inte direkt ont, mest som ett tryck i ryggen.
    Är rh neg, och eftersom en av tvillingarna är positiv så var jag tvungen att få spruta i skinkan dagen efter förlossningen.. Gick bra ända tills hon fick fram sprutan.. Usch, hela jag blev totalt låst. Ville vända mig och kåta henne ge mig sprutan, men det gick inte. Svettades floder, händerna var alldeles blöta, och jag skakade. Tog nästan tio minuter innan jag lyckades vända mig och hon kunde ge mig den.
    Och då var det ju inte alls så farligt... Kände mig skitlöjlig, dagen innan hade jag fött ut 2 bebisar och nu hade jag värsta paniken för en spruta... :-P

• Millis79a

"hästsprutan" va den sprutan jag fick pga att jag har blodgrupp A RH- och om bebisen är + måste man få en spruta i skinkan efteråt. Min nr 1 va A+! Jag såg sprutan och den jämförde jag med penicillin sprutorna jag gett mina hästar. ð???
    Man tar även blodpropp i armen 3ggr under graviditeten så inga antikroppar bildas.

Inget du behöver tänka på för du får ingen sån om du inte är Rh -

Lycka till!
    Allt kommer gå super, tänk inte på det utan info bm om att du är orolig över det och ta det som det kommer!
    Du kommer ha annat att focusera på

ð???

• purple box

Jag fick eda under första förlossningen, men kände inget alls av sticket.  Hade så ont att jag låg och skaka så kände inte ens när han stack fel. Dessutom såg jag aldrig nålen eller hans saker eftersom jag låg på sidan. Under andra förlossningen hann jag inte få den. Skulle egentligen inte fått den under första heller men antar att de tyckte synd om mig.

• Lillis80

Jag vill bara dementera det där med grillgaffel ha ha. Det stämmer inte. En eda är en tunn och mjuk plastslang som går in i ryggen :) Så var inte orolig för att någon ska köra en grillgaffel i ryggen på dig! Jag själv fick en spinal (snittades). Det kändes ingentig alls. Jag är visserligen inte nålrädd, men ändå.

• CherstinBovington

Emla är en lifesaver. Finns att köpa på Apoteket! Kan vara bra att sätta på händer/armveck innan man åker in på förlossningen så kan de sätta nålar om de måste. De kan sätta de på dig också om du ber om de.

• MalinTherese

Jag är också nål rädd, hatar nålar det är min värsta fiende, men under förlossningen så släppte allt, jag låg å skrek efter mina EDA, å när väl narkosläkaren kom så var det en enorm lättnad förutom att dom ville att jag skulle skjuta fram ryggen som en katt.. vilket inte är så lätt när man ser ut som om man svalt en badboll.. men men..

det ända du behöver under en förlossning är att föda sen kan du i stortsett skita i allt annat om du inte vill göra eller ha ngt annat! Men trooooo min ryggmärgsbedövningen vill du INTE va utan ;p 

• ViTvåBlirTre

Jag har extrem nålfobi och tog epidural. Under graviditeten kolla jag ALDRIG på hur denna nålen ser ut. När d kom till att jag skulle få den sa jag till att jag vill absolut inte se nålen.
    Det lilla bordet sprutan kommer in på höll dom bakom mig hela tiden o där e ju verkligen fördelen med att man får den i ryggen. Man slipper se. D va inte lätt o jag va rädd, fruktansvärt rädd men med en underbar sköterska o fantastisk sambo o kanon narkosläkare gick d fint. Sambo o sköterska höll mig i händerna o uppehöll mig under hela förloppet, som i mitt fall tog rätt lång tid.
    En annan fördel va att jag hade en del värkar precis då så d tog mitt fokus från nålen.
    När d väl va klart va jag så himla glad att jag tog epidural, vilken befrielse d kändes som just då!

Gör som jag gjorde skriv i ditt förlossningsbrev om din rädsla o påpeka det när du kommer in.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite iaf!

Lycka till!

• aurora1827

Jag har också problem med ryggen och just därför vägrade de att ge mig epidural.
    Det gjorde nog inte så mycket för när det började bli så jobbigt att jag övervägde det var det inte så mycket kvar.
    Bättre hade varit om jag hade gått till massör eller kiropraktor innan och fixat spänningarna i ryggen.   

• LillyLolo

Jag ör extremt nålrädd.
    Men fick en värk från helvetet när edan skulle sättas så jag kände inte nålen alls. Plus att du får ju bedövning och ser den inte

Svar på tråden Hjälp mig , livrädd för nålar!!!