• emely02

Hjälp med att sluta Amma!!!!Behöver verkligen råd....

Hej!!!

Som ni ser så måste jag sluta amma min 3.5 månaders bebis men vet inte hur jag ska göra.Har mycket mjölk i brösten som leder till att jag hela tiden läcker typ.Nu är andra dagen jag har ammat morgon och kväll men hur ska jag gå tillväga nu?Vaknar en  gång per natt och då är brösten överfulla,knotiga och dana,ibland vill hen ha bröstet på natten ibland inte.Hur gjorde ni som hade mycket mjölk i brösten när ni slutade amma???  

• Svar på tråden Hjälp med att sluta Amma!!!!Behöver verkligen råd....
  • Whitetrash86

trappa ner genom att bara ta bort 1 mål mat om dagen/ var 3e dag... så det tog ca 1 månad att sluta amma. att mer eller mindre ta bort att mål om dagen leder ju så klart till sprängd fyllda bröst... 

men det du kan göra just nu är att pumpa, ENBART övertrycket! För du vill ju minska på mjölken Skrattande

• sbeckman

Man kan få medicin utskriven, alltså hormoner, som gör att mjölken slutar produceras. Fråga din barnmorska

• emely02
    Whitetrash86 skrev 2012-10-24 18:52:06 följande:
    trappa ner genom att bara ta bort 1 mål mat om dagen/ var 3e dag... så det tog ca 1 månad att sluta amma. att mer eller mindre ta bort att mål om dagen leder ju så klart till sprängd fyllda bröst... 

men det du kan göra just nu är att pumpa, ENBART övertrycket! För du vill ju minska på mjölken Skrattande

Tack för hjälpen:)men tänkte på om man bara ska få bort övertrycket kan man då inte amma bort de??
  • Whitetrash86
    emely02 skrev 2012-10-24 20:24:54 följande:

Tack för hjälpen:)men tänkte på om man bara ska få bort övertrycket kan man då inte amma bort de??
    du kan försöka... när jag testa det så var jag tvungen att ge dom flaska först, annars blir dom bara arga och vill inte ta flaskan.
    Sen något iaf jag märkte var att när jag amma, även bara övertrycket så rann det till mer så fick aldrig mindre mjölk, mot att jag pumpa ut med fingrarna.. då rann det inte till och kroppen sluta producera lika mycket. 
  • emely02
    Whitetrash86 skrev 2012-10-24 20:41:32 följande:
    du kan försöka... när jag testa det så var jag tvungen att ge dom flaska först, annars blir dom bara arga och vill inte ta flaskan.
    Sen något iaf jag märkte var att när jag amma, även bara övertrycket så rann det till mer så fick aldrig mindre mjölk, mot att jag pumpa ut med fingrarna.. då rann det inte till och kroppen sluta producera lika mycket. 

Ja för mig är de inga problem att hon tar bröstet men då tänkte jag på om de producerar mer när hon suger än när man handmjölkar??Men du menar alltså att de produceras mindre när man handmjölkar?
  • emely02
    Quineem skrev 2012-10-24 19:02:44 följande:
    Varför måste du sluta amma?
    På grund av att jag ammar med en ammningsnapp så då får hon i sig för mycket luft,ont i magen,kaskad kräkningar osv...har ju haft den sen jag födde henne så hon tar ju inte tutten utan den..tyvärr....
  • Whitetrash86
    emely02 skrev 2012-10-24 21:57:20 följande:
    På grund av att jag ammar med en ammningsnapp så då får hon i sig för mycket luft,ont i magen,kaskad kräkningar osv...har ju haft den sen jag födde henne så hon tar ju inte tutten utan den..tyvärr....
    hur mycket har du testat att vara utan den?
    har du låtit henne amma lite först med nappen sen fortsätta utan?
    emely02 skrev 2012-10-24 21:55:21 följande:

Ja för mig är de inga problem att hon tar bröstet men då tänkte jag på om de producerar mer när hon suger än när man handmjölkar??Men du menar alltså att de produceras mindre när man handmjölkar?
    för mig gjorde det ja.

Svar på tråden Hjälp med att sluta Amma!!!!Behöver verkligen råd....