• Omega83

Nu behöver jag era kloka råd!

Har en dotter som snart är 8 månader gammal och jag har ammat henne hela tiden. Nu känner jag att det börjar bli dags att trappa ner amningen för att snart sluta. Problemet är att hon inte gärna tar ersättning och välling går inte alls. Hur gör man på natten? Just nu i separationsfasen vaknar hon x antal gånger och vill snutta. (Har inte tänkt att sluta förrän fasen är över) Men hur gör ni praktiskt på natten, ni som inte ger mat och vars barn vaknar på natten?

• Svar på tråden Nu behöver jag era kloka råd!
  • Gaytjej

Jag fortsatte amma på just natten tills maten (riktig mat alltså) och gröten var så pass väl introducerad att sonen faktiskt var mätt nog (ffa på kvällsgröten då) att sova hela natten! Vi började med mat och gröt vid ca 5 månader och vid ca 8 månader så behövde jag inte nattamma längre och strax där efter så trappade vi bort amingen helt.

Ersättning eller välling behövdes alltså inte alls, och jag är glad över att vi inte kom in i några värma-flaskor-på-natten-rutiner!

Med dottern så har vi gett mat i en dryg månad nu (hon är lite mer än 7 månader). Gröt har hon definitivt inte ätit med samma iver som sin bror, men efter att ha gett mestadels katrinplommen + mer och mer gröt så har hon idag för första gången ätit bara gröt med förtjusning! Yes!

Jag har aldrig tänkt att jag ska trappa ner på amningen, utan att jag ska trappa upp med maten!

Ger du inte dottern någon mat alls ännu? 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

Rättare sagt: Med sonen gav sig amningen av sig själv lite tidigare än vad jag hade tänkt. Därför hängde vi i med helamningen fram till 6 månader med dottern innan vi introducerade mat och gröt. Jag börjar jobba i januari och tills dess hoppas/antar jag att vi helt har gått över på mat..

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Alexi

Jag resonerade precis som gaytjej med andra barnet. Dvs man nattammar tills barnet kan klara sig utan mat på natten helt och då slutar man amma och introducerar aldrig något annat. Mycket smidigare att amma på natten än att hålla på med flaskor och grejor. Vänta ett par månader till tills ditt barn äter bra hela dagarna, kommit ur separationsfasen och i allmänhet känns lite större. Vi har slutat nattmata båda barnen runt året, 12 månader med sonen och amningen och 14 månader med dottern och välling. Inga stora problem alls då.

• Omega83

Tack för era svar! Med sonen var allt helt annorlunda, därför är jag helt nollad nu :) Hon äter mat bra. En portion vid lunch, smakar när vi äter middag och sen gröt. Hon är matglad och väldigt nyfiken på mat, smaskar i sig oavsett vad dom erbjuds, så länge det inte är flaska då :). Så ni har nog rätt i att det där sköter sig självt så småningom. Sonen fattade tycke för ersättning och välling vid 6 månaders ålder.

• Alexi

Fast med att äta mat bra menade jag att de i princip bytt ut all amning/ersättning mot mat dagtid. Då harjag känt mig trygg att ta bort nattmatning.

Svar på tråden Nu behöver jag era kloka råd!