Amning, kräkning osv... Tacksam för svar!!
Jag har en liten pojke, som idag är ca 1½ vecka gammal. Vårt första barn.
Mjölken har runnit till bra, läcker även endel. Han tar tuttarna bra, även om han kan böka ibland med tutten. Vänstern, som tidigare verkligen inte varit någon favorit, har han nu börjat acceptera.
Tidigare har han inte kräkts något speciellt, utan mer bara varit dregglig, men sen igår har han börjat kräkas endel (inatt var det så att pappa fick byta pyjamasen, och idag fick vi byta bodyn för att han kräktes ner den endel...). Senaste gången, då vi fick byta bodyn, syntes det tydligt att det var en kaskad mjölk som kom upp.
På dagarna äter han bra, men nätterna blir det bara någon kort snuttning så att säga. Jag känner mig ändå rätt lugn med det (även om de på BB önskar att barnet ska få mat minst var 4 timme..., hur viktigt är det egentligen?? Klart jag vill att han ska vara mätt och belåten!!), jag vet ju att han kan äta längre stunder på dagarna.
Men det här med kräkningarna blir ju lite jobbigt. Vad kan vara anledningen till att han kräks upp endel? (Jag har läste lite om att musklerna vid magmunnen kan vara lite slappa?).
Har ni några tips på hur man kan underlätta och undvika kräkningarna lite? Blir ju rätt mycket kräktvätt. (Peppar peppar att vi har egen tvättmaskin!)
Hur är det med lukt från kräket? Luktar lite kräk i munnen (tro inte att jag stuckit in hela ansiktet i hans mun ;) )
Tror ni personligen att det är någon fara om han bara snuttar några minuter på natten, och sedan somnar om och sover ordentligt ett antal timmar?
I övrigt så har vi nu börjat testa även med napp, då han är väldigt snuttig och gärna har händerna "i" munnen och så.