• elinp88

Amning, kräkning osv... Tacksam för svar!!

Jag har en liten pojke, som idag är ca 1½ vecka gammal. Vårt första barn.

Mjölken har runnit till bra, läcker även endel. Han tar tuttarna bra, även om han kan böka ibland med tutten. Vänstern, som tidigare verkligen inte varit någon favorit, har han nu börjat acceptera.

Tidigare har han inte kräkts något speciellt, utan mer bara varit dregglig, men sen igår har han börjat kräkas endel (inatt var det så att pappa fick byta pyjamasen, och idag fick vi byta bodyn för att han kräktes ner den endel...). Senaste gången, då vi fick byta bodyn, syntes det tydligt att det var en kaskad mjölk som kom upp.

På dagarna äter han bra, men nätterna blir det bara någon kort snuttning så att säga. Jag känner mig ändå rätt lugn med det (även om de på BB önskar att barnet ska få mat minst var 4 timme..., hur viktigt är det egentligen?? Klart jag vill att han ska vara mätt och belåten!!), jag vet ju att han kan äta längre stunder på dagarna.

Men det här med kräkningarna blir ju lite jobbigt. Vad kan vara anledningen till att han kräks upp endel? (Jag har läste lite om att musklerna vid magmunnen kan vara lite slappa?).
    Har ni några tips på hur man kan underlätta och undvika kräkningarna lite? Blir ju rätt mycket kräktvätt. (Peppar peppar att vi har egen tvättmaskin!)
    Hur är det med lukt från kräket? Luktar lite kräk i munnen (tro inte att jag stuckit in hela ansiktet i hans mun ;) )

Tror ni personligen att det är någon fara om han bara snuttar några minuter på natten, och sedan somnar om och sover ordentligt ett antal timmar?

I övrigt så har vi nu börjat testa även med napp, då han är väldigt snuttig och gärna har händerna "i" munnen och så.

• Svar på tråden Amning, kräkning osv... Tacksam för svar!!
  • Tealhawk

Rapar ni honom efter han har ätit? Vissa bebisar sväljer mycket luft och sedan spyr de upp luften och all mjölk som ligger ovanpå. Andra bebisar är dock helt tvärtom och får absolut inte rapas för då spyr det. En liten vetenskap man måste testa sig fram genom^^

Om ni tycker det verkar onormalt så kontakta naturligtvis BVC. Det är ju trots allt influenatider och så små har dåligt immunförsvar.

These are not the droids you're looking for
  • lövet2

Det är jättebra att han bara äter korta stunder på natten! Var fjärde timme behöver han fylla på medan han är så där liten, men det behöver absolut inte vara en full måltid på nätterna. Desto bättre sömn får ni!

Spädbarn kräks utan att det är något fel. Inte de första dagarna, för då äter de så små mängder. Men när de börjar komma upp i hela måltider, då äter de sig proppfulla och lite till, och sedan kommer överskottet upp igen. Inget konstigt och inget fel. Så där håller det på tills de börjar med fast föda. Och ja, det blir väldigt mycket tvätt ...

• FruBecks

Det där låter helt normalt i mina ögon. Hjälp vad vår son kräktes i början - det blev mycket tvätt! De har svårt att behålla maten när de är så pass små och som du säger magmunnen är inte helt utvecklad ännu. Man får stå ut och se till att ha många trasor tillgängliga för att torka kräk. Vi klädde in hela vår soffa i filtar för att skydda tyget för man visste aldrig när han behagade att kräkas. 

• Trulsa1985

Jag tycker också att det låter fullt normalt, vissa barn är bara kräkbarn helt enkelt, det kan vara så att magmunnen är lite underutvecklad men det är vanligt och det löser sig med tiden att han blir äldre... 

Att han ligger och har händerna i munnen är ett tidigt tecken på att vilja amma så istället för att ge napp, ge bröstet. Och ge bröstet när han än vill ha det, vissa barn äter en gång i kvarten och vissa barn kan sova flera timmar i sträck, så länge han går upp i vikt behöver du inte väcka på nätterna utan det räcker att du ammar när han vaknar och låter honom somna om igen...  

Svar på tråden Amning, kräkning osv... Tacksam för svar!!