• Majsan70

Letar ny ponny till min dotter!

En inte helt lätt aktivitet.
    Bukefalos, Hästnet och Blocket har jag hitintills letat i. Nån mer som har nåt matnyttigt att tipsa om?

• Svar på tråden Letar ny ponny till min dotter!
  • Cornette

Tror hon legat ute för 45000:-. En riktigt fin ponny är det Säg till om jag ska ta fram annonsen åt dig.

• Majsan70
    Cornette skrev 2012-10-23 20:13:08 följande:
    Tror hon legat ute för 45000:-. En riktigt fin ponny är det Säg till om jag ska ta fram annonsen åt dig.

Tack verkligen jättegulligt men såna pengar lägger jag inte på en ponny. Mitt gränstak är 20.000 tror jag o då vill vi låna hästen det första halvåret.
    Just nu är jag innerligt glad att vi inte hunnit köpa den ponnyn som dottern har i dag.
  • Caneya

Hästfocus finns kvar i alla fall (nytt nr ska ha kommit 2/10).
    Hästar till salu tidningen får jag inte fram någon info om, var några år sedan jag letade häst sist. 

Hästfocus bör du hitta i stort sätt vilken affär som helst.

Ett annat tips, har du prövat att sätta in en köpesannons på t.ex. bukefalos? Den vägen hittade jag en av de hästar jag hade. Man får ofta väldigt mycket "skitsvar", mycket från folk som inte läser annonsen och erbjuder en travare på 170 som är 14 år, när man har skrivit ponny max 7 år, men en del guldkorn brukar dyka upp.

• Majsan70
    Caneya skrev 2012-10-23 20:22:56 följande:
    Hästfocus finns kvar i alla fall (nytt nr ska ha kommit 2/10).
    Hästar till salu tidningen får jag inte fram någon info om, var några år sedan jag letade häst sist. 

Hästfocus bör du hitta i stort sätt vilken affär som helst.

Ett annat tips, har du prövat att sätta in en köpesannons på t.ex. bukefalos? Den vägen hittade jag en av de hästar jag hade. Man får ofta väldigt mycket "skitsvar", mycket från folk som inte läser annonsen och erbjuder en travare på 170 som är 14 år, när man har skrivit ponny max 7 år, men en del guldkorn brukar dyka upp.
    Jo jag satt in annons både på Bukefalos o på Hästnet o fått lite varierande svar.
    Detta kommer ju att lösa sig men jag vill ju helst inte att dottern skall behöva vara utan ponny för länge. Hon är ju redan ledsen som det är.
    Jag skall leta i mon efter tidningarna.
  • Majsan70
    J90 skrev 2012-10-23 20:59:00 följande:
    Har ni sett denna? hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=664...

Jag skulle satsa på en C-ponny så att dottern slipper byta när hon är 13, om dom trivs fint ihop! :)

Jag har kikat lite på den men inte bestämt om den verkar lämplig eller ej till min dotter. Tänk va mycket lättare det varit om hon varit stor nog för riktig häst.
  • Majsan70

Nej nog med funderat..jag har nu skrivit o frågat lite om ponnyn..Frågar man inte får man ju inga svar.

• Pallas

Vad hände med den förra? *nyfiken*

Hur lång är din dotter? Jag skulle nog generellt inte vara rädd för att kolla upp till D-ponny. Det är inte så mycket storleken det kommer an på utan hur hästen är rid- och hanteringsmässigt. Jag menar, vuxna småkvinnor har ju hästar på 170+ utan att blinka det minsta. Då får du lite större urval på en gång.

• J90
    Majsan70 skrev 2012-10-23 21:56:57 följande:
    Nej nog med funderat..jag har nu skrivit o frågat lite om ponnyn..Frågar man inte får man ju inga svar.

Härligt! Ja, fråga måste man ju göra om man vill få reda på någonting! :) lycka till med ponnyletandet!

Känner att jag blir lite avundsjuk och längtar tillbaka till ponnytiden! :)
  • Majsan70
    Pallas skrev 2012-10-23 23:24:48 följande:
    Vad hände med den förra? *nyfiken*

Hur lång är din dotter? Jag skulle nog generellt inte vara rädd för att kolla upp till D-ponny. Det är inte så mycket storleken det kommer an på utan hur hästen är rid- och hanteringsmässigt. Jag menar, vuxna småkvinnor har ju hästar på 170+ utan att blinka det minsta. Då får du lite större urval på en gång.

Den förra ponnyn har vissa olater som gör att vi inte  litar på den vid ridning. Vi har pratat med förra ägarna o det var ett problem där med. Sen fick jag kontakt med tjejen som ägde pappa och ha är avlivad av samma skäl då han ansågs bli farlig helt enkelt.=(
    Vi hade tänkt ge det här en chans för jag är säker på att det skall gå att fixa, men det är bara att inse att hästen behöver en mer rutinerad ryttare. Gärna en mindre vuxen. Och min dotter behöver en säker häst så hon tycker det är roligt att rida igen.

Jo vi har tänkt på det där med D-ponny men är inte riktigt där i tanken då det blir svårt för dottern att sadla själv och att komma upp på ryggen själv. MEN igår kväll mailade min man dotterns tidigare ridskola o ställde just en förfrågan på en av deras D-ponnyer just för att vi tycker så mycket om den speciella hästen.
  • Pallas

Då får jag önska lycka till i letandet! Jag tycker det är klokt att inte köra vidare om det inte känns bra. 

Om det är en snäll häst kan man lära den ställa sig nedanför en stadig bänk så man kan stå där och sadla. Det kan vara lite meckigt med en "för stor" häst, men om allt stämmer i övrigt vore det ju synd att skriva av den pga storleken.

• Majsan70
    Pallas skrev 2012-10-24 19:49:48 följande:
    Då får jag önska lycka till i letandet! Jag tycker det är klokt att inte köra vidare om det inte känns bra. 

Om det är en snäll häst kan man lära den ställa sig nedanför en stadig bänk så man kan stå där och sadla. Det kan vara lite meckigt med en "för stor" häst, men om allt stämmer i övrigt vore det ju synd att skriva av den pga storleken.

Tack så mycket! Det är med sorg i hjärtat vi lämnar tillbaka de nuvarade ponnyn men vi måste tänka säkerhet först o främst. Och ponnyn förtjänar någon som kan rida och arbeta henne på rätt sätt.

Några intressanta ponnysar har dykt upp och vi inväntar nu svar från ridskolan ang. D-ponnyn. Men det tar nån vecka då det skulle upp till styrelsen o de har stora tävlingar där denna helgen.
Svar på tråden Letar ny ponny till min dotter!