• Månsten

9 månaders som vill snutta hela nätterna, vägrar napp och tröst från pappa.

Behöver lite hjälp eller råd!

Har en son på 9 månader. Vi ammar kväll och morgon. Även på natten om de skulle behövas.

Nu har vi en riktig jobbig period då han somnar ca 19 på kvällen, oftas somnar han när vi ammar.  vaknar efter 30-40 minuter och gallskriker. enda som hjälper är amma han. Sedan somnar han om. Nu vaknar han många gånger på natten och enda som hjälper är att amma. Försöker pappa trösta han blir han bara arg och skiker mer. Ger vi han napp skriker och också mer.   Han har alltid vägrat att ta napp, de hade kanske annars hjälpt lite. Han är otroligt snuttig och vill ligga jämte en. Skulle han somna i våran säng kan ja lyfta över honom i spjälsängen. Men han skulle aldrig somna där själv.

när han ska sova på dagarna är de ut och gå i vagnen som gäller, Han skulle aldrig få för sig att somna av sig själv.

Börja tycka det är jobbigt då han sista tiden vaknar fler gånger på natten och vill snutta annars gallskriker han. Känns som de är närheten han är ute efter och inte att "äta".  Han har blivit oehört mammig.

någon som har något tips hur man kan göra på nätterna. Tänker inte heller låta min sambo kämpa i flera timmar på natten då han ska jobba och behöver va alert på jobbet.    

• Svar på tråden 9 månaders som vill snutta hela nätterna, vägrar napp och tröst från pappa.
  • Antilopen

Det är nog bara att stå ut. Liggamma och försök sova så gott det går. Min är 13 månader nu och snuttar fortfarande hela nätterna, får se när han tänker sluta med det...

• Månsten
    sallybuse skrev 2012-10-23 14:34:47 följande:
    Prova att ge honom lite välling.Han är kanske hungrig.

Tror faktiskt inte han är det.
    Antilopen skrev 2012-10-23 14:55:38 följande:
    Det är nog bara att stå ut. Liggamma och försök sova så gott det går. Min är 13 månader nu och snuttar fortfarande hela nätterna, får se när han tänker sluta med det...
    Ja de bästa vore ju att de själva kommer på att de inte vill amma längre än att tvinga de sluta... ja vi kämpar på :)

• PollyPop

Din son är i separationsfasen och upplever stark ångest och längtan efter dig, sin mamma.  Det är helt naturligt. Jag vet att det är jobbigt, ibland helt hopplöst jobbigt, men så är det att vara mamma. Vad gör man inte för sina barn? Den tiden de är små är ju faktiskt väldigt kort, om man försöker se det så. Försök se att din son verkligen behöver dig och var glad för att det är så.

• Amilia12

Vid 10 månader brukar barn gå igenom separationsångestasen. Förstår att det är jobbigt (min 6månaders vaknar nu sedan en månad tillbaka varje timme för tutte) Tänk så här- vilken kort tid i livet det egentligen är och du kommer inte minnas att det var jobbigt och vips så slutar han bara. Lycka till!

• Månsten

Ja de är väl de man behöver höra kanske. Att man är behövd!! :) 

Har varit tyvärr varit tvungen att vara iväg några kvällar och sambon har fått de väldigt kämpigt men då när de varit som värst så börja de vända lite känns de som.

• Apopan

Låter som min (är 11mån) och det är minst sagt tröttsamt. Går bättre de kvällar vi lyckas proppa i honom en banan innan läggdags (vägrar välling och gröt), så det är väl det tipset jag kan ge. Och om din som min ligger och sover på din arm hela nätterna medan bebis snuttar, så är du säkert stel och öm i skuldror, nacke och axlar, så en massage då och då är vi värda.

• Månsten
    Apopan skrev 2012-10-26 00:04:50 följande:
    Låter som min (är 11mån) och det är minst sagt tröttsamt. Går bättre de kvällar vi lyckas proppa i honom en banan innan läggdags (vägrar välling och gröt), så det är väl det tipset jag kan ge. Och om din som min ligger och sover på din arm hela nätterna medan bebis snuttar, så är du säkert stel och öm i skuldror, nacke och axlar, så en massage då och då är vi värda.
    haha jade med massage stämmer precis!! :)
    när pappan var tvungen och lägga honom så blev de välling istället så man vet att han är mätt iallfall  annars ammar jag honom vid nattning.

• helenah82

Hej, Jag har precis samma problem som ts. Min 9 månaders grabb är fly förbannad om han inte får bröstet då han är trött. På dagarna somnar han ofta i vagnen, men om kvällarna är det hopplöst. Han gråter och skriker om han inte får snutta. Han somnar således alltid i vår säng. I början funkade det okej med att flytta honom till sin säng. Sedan han lärde sig stå och vi sänkte botten på sängen, så går det inte få honom att sova där. Han vaknar så gott som varje gång. Har försökt att värma upp sängen, bulla upp med kuddar, ha en kudde/filt under kroppen så han inte märker att man släpper taget. Har försökt att natta honom med välling i hans säng men det vill han inte ha, utan han vill enbart snutta på mitt bröst. Nu blir han galen om jag ens närmar mig hans säng med honom i famnen. Hur har det gått för er? Stort behov av idéer.

• Månsten
    helenah82 skrev 2013-06-28 00:07:54 följande:
    Hej, Jag har precis samma problem som ts. Min 9 månaders grabb är fly förbannad om han inte får bröstet då han är trött. På dagarna somnar han ofta i vagnen, men om kvällarna är det hopplöst. Han gråter och skriker om han inte får snutta. Han somnar således alltid i vår säng. I början funkade det okej med att flytta honom till sin säng. Sedan han lärde sig stå och vi sänkte botten på sängen, så går det inte få honom att sova där. Han vaknar så gott som varje gång. Har försökt att värma upp sängen, bulla upp med kuddar, ha en kudde/filt under kroppen så han inte märker att man släpper taget. Har försökt att natta honom med välling i hans säng men det vill han inte ha, utan han vill enbart snutta på mitt bröst. Nu blir han galen om jag ens närmar mig hans säng med honom i famnen. Hur har det gått för er? Stort behov av idéer.
    Låter precis som samma situation som jag var i då.

De höll på så tills sonen var runt året, jag var helt slut och riktigt trött på de. Kändes som han kunde snutta hela nätterna igenom. Då bestämde vi oss att nu får de vara nog, Vi hade några riktiga jobbiga nätter då vi först börja trappa ner. Bestämde att han inte fick amma förän 4-5 på morgonen. 1á veckan gav vi han välling en gång per natt så vi var säkra på att han inte var hungrig.

Han vakna flera gånger på natten och var så arg och skrek och ville snutta. Var jätte jobbigt. Men de gick bättre och bättre för varje natt.
     Vi brydde oss inte om spjälsängen alls då utan han fick ligga emellan oss. Vi gav upp spjälsängen helt tror ja för han fullkomligt hata den då han såg de som ett straff att ligga där.  Vi skaffa senare en vanlig säng där man kunde ligga jämte han, han sover nu där hela nätterna. Någon enstaka gång vaknar han och kommer över till oss.

Ja de tog nog en vecka    
  • Mamman My
    Månsten skrev 2013-06-28 14:20:13 följande:
    Låter precis som samma situation som jag var i då.

De höll på så tills sonen var runt året, jag var helt slut och riktigt trött på de. Kändes som han kunde snutta hela nätterna igenom. Då bestämde vi oss att nu får de vara nog, Vi hade några riktiga jobbiga nätter då vi först börja trappa ner. Bestämde att han inte fick amma förän 4-5 på morgonen. 1á veckan gav vi han välling en gång per natt så vi var säkra på att han inte var hungrig.

Han vakna flera gånger på natten och var så arg och skrek och ville snutta. Var jätte jobbigt. Men de gick bättre och bättre för varje natt.
     Vi brydde oss inte om spjälsängen alls då utan han fick ligga emellan oss. Vi gav upp spjälsängen helt tror ja för han fullkomligt hata den då han såg de som ett straff att ligga där.  Vi skaffa senare en vanlig säng där man kunde ligga jämte han, han sover nu där hela nätterna. Någon enstaka gång vaknar han och kommer över till oss.

Ja de tog nog en vecka    
    Är i samma sits, 11 månader och jag känner igen mig i nedanstående .. 
    helenah82 skrev 2013-06-28 00:07:54 följande:
    Min lille är 11 månader och suttandet blivit värre och värre. Det tråkiga är att man är ju så trött på dagarna som mamma. Jag vill inget hellre än att han själv skall komma på att inte behöva närheten till mamma på natten. Har försökt med mantra; Mamma är här, nu skall du sova. Men inte orkat tillräckligt länge .. sen ger jag bröstet igen .. BVC säger att jag skall avvänja honom.. alltså jag ligger i annat rum och pappan tar över. Hur har det gått för er? 
    Mamma My
  • Nathalieeliasson

Vad skönt att jag inte är ensam om detta!! Min son är 7 månader, och sen vi började med riktig mat på dagen har han blivit väldigt snuttig på natten. Ammar enbart tidig morgon, kväll och under natten. Men det är väl bara att hålla ut ;)

• charlottaråtta

Samma här, tills hon var 12 mån, då började jag sova i annat rum för att orka jobba. Två veckors jobbiga nätter, sen gav vi upp o jag la mig hos bebisen igen. Då slutade hon nattamma spontant andra natten! Hade vant sig av vid att måsta snutta sig till sömns. Hon fick flytta in till eget rum då, och började då sova mkt bättre. Tidigare behövde hon närheten, nu behövde hon space för att kunna sova! Ratar spjälsäng, får sova på madrass i ett mysigt hörn. Amningshormonerna gör att en pallar sömnbristen bättre än när dom slutar tycker jag :/ svårast nu är att avvänja mig vid att vakna när lilla gnäller i sömnen.. Hon sover dock oftast ca 21-04 nu utan att vakna, vid 13 mån.

Svar på tråden 9 månaders som vill snutta hela nätterna, vägrar napp och tröst från pappa.