• mumintroll

Hjälp med potträning!

Min äldsta son är 18 månader och jag behöver råd och tips med detta med potträning! Hur börjar man? Hur har ni andra gjort?

Jag har inhandlat en potta som han har fått bekanta sig med lite smått, så så långt har vi kommit iallafall. Han började bli intresserad av vad hamnade i blöjan för nån månad sen så det tog jag som en signal på att man kanske skulle börja lite smått. Hittills har  jag gjort så att han fått sitta på sin potta utan blöja när jag själv är på toa och så har jag pratat om vad vi gör, men han sitter sällan still. Har jag börjat för tidigt kanske? Han tycker det är roligt att sitta på pottan, men det kanske är lite FÖR kul att det inte riktigt kopplar vad han ska göra? Ja jösses va mycket funderingar, jag vill jättegärna höra hur ni andra har gjort!

• Svar på tråden Hjälp med potträning!
  • Lilla fjunet

Jag har en 2 årig pojke och han va inte ett dugg intresserad när han va 18 mån, vi hade en potta då som stod på badrummet.
    Jag har alltid haft honom mycket utan blöja och när han kissat på golvet har jag satt honom på pottan och sagt att där ska det va, helt snällt och inget tvång.
    När han började dagis och såg att andra kissar på pottan så började han oxå här hemma.
    Än så länge är han bara utan blöja här hemma inte på dagis och inte ute. 
    Ha ingen stress med det, jag tror det kommer när det kommer. 

• Lumo

En äggklocka som man ställer på lämplig tid är kul. Vi kallar den kissklockan o i sonens fall klarar han 45 min numer (säkert mer med, men detta är en säker tid just nu). Har satt ett klistermärke på 45 min så han kan dra upp den dit själv.

Rekommenderar även Familyseat, en jättebra o snygg toalättstol där lilla barnringen sitter integrerad med magnet i locket. Vissa barn föredrar att direkt köra på toan. Hög pall till såklart (ikeas e bra o hög).

• Mitarashi

Jag ska precis börja med min 18 månaders. Potta har vi haft länge och hon vet vad man gör i den.
    Vi kommer köpa potträningsbyxor så hon kopplar kiss med blött i byxan, sen ha henne blöjfri så mycket som möjligt hemma. När hon kissar på golvet kommer vi säga typ "hoppsan, kissar gör man ju på pottan" utan att vara irriterade eller arga så får vi se hur det går :)

Förmågan finns och jag tror det är bra att börja innan de blir för medvetna så det inte låser sig eller blir en maktkamp.

• vargaa

Jag upplever att många barn börjar visa intresse för potta/toa kissande och bajsande just runt 1,5 år. Men för det mesta verkar det vara övergående och är inte redo för att verkligen bli av med blöjorna förrän runt 2-3 års ålder. Jag gjorde som du, köpte en potta vid 18 månader när hon blev intresserad och hon fick sitta på dennär vi gick på toaletten. Det kom inget dock, och jag märkte snart att hon fortfarande kissade ofta och lite - som småbarn gör. Frågade min mamma som arbetar inom barnverksamhet och hon sa att man brukar märka när barnet börjar ha längre intervaller mellan kissningarna, och ofta kissar de lite mer när de väl kissar då också.

Min dotter tröttnade på pottan och vi la det åt sidan en stund. Provade ibland, men det kom inget kiss. Hon var över 2 när hon fick ro att verkligen kissa i pottan. Jag upptäckte att hon ofta var ganska torr i blöjan på morgonen men sn kissade ganska mycket i den en stund efter att hon vaknat. Då började jag ta henne till pottan på morgonen innan hon morgonkissade och istället kom då kisset i pottan. Ibland tog det en stund, hon fick spatsera runt i badrummet medan jag gick på toaletten, vi borstade tänderna, kanske stoppade jag in lite tvätt i maskinen. Nån gång kom det på golvet men det torkade vi bara upp och så var det inget mer med det. Snabbt lärde hon sig att kissa på pottan på morgonen och när det fungerade bra köpte vi trosor som hon fick ha efter morgonkissningen - och så sa jag att nu näe du har trosor måste du kissa i pottan när du blir kissnödig. Pottan ställde vi ut i vardagsrummet där hon spenderade morgonen med lek och jag frågade då och då om hon var kissnödig. Ibland hann hon bli kissnödig innan det blev dags för blöja för att vi skulle ut med hunden, ibland inte. Det viktiga var att hon fick tillfälle att försöka hålla koll själv - känna att hon blev kissnödig.

Det gick jättebra tills en dag då hon inte längre ville ha trosor. Hon ville ha blöja på en gång efter morgonkissningen - och det fick hon då. Lät det gå några veckor och sen började vi igen. Jag har aldrig velat tvinga eller muta henne att gå på pottan. Är barnet inte redo så är det inte. Det kommer när det kommer. Nu är hon 2,5 år och är utan blöja på förmiddagarna och ibland andra stunder med. Hon har börjat att spontant säga till på öppna förskolan o liknande att hon vill kissa och då går vi till toaletten. Och om hon inte har blöja händer aldrig några olyckor, hon avbryter leken på egen hand och jag behöver inte fråga om hon behöver gå och kissa - hon hinner känna själv. Men jag har inga ambitioner att göra henne blöjfri än, det tycker jag inte att hon är mogen för. Under rätt omständigheter går det bra, men hon ska kunna sitta ordentligt på toalettstolen och VILJA mer innan hon är redo att bli helt kvitt blöjorna.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • cosinus

Vi har kört mycket på kissa i duschen. För är man lite kissnödig och får varmvatten på fötterna så blir man jättekissnödig så då är chansen klart större att man lyckas få ungen att kissa när man vill.

Kan man få dem att se när det kommer kiss (eller höra strilet i pottan eller känna att de kissar) så börjar de ganska snabbt koppla ihop hur man slår på kisset och när man väl kan få dem att kissa på kommando är hälften vunnet för då kan man ha dem utan blöja hemma utan större problem för man lär sig fort hur ofta de behöver kissa och rätt snart börjar de även själv antingen säga till eller helt enkelt hämta pottan (om den är lättillgänglig)

Vår yngsta började vi sätta på pottan i duschen kring 18 månader och sen kissade hon på pottan i duschen några gånger i veckan för att hålla uppe det och när sen dagis var slut i somras då tog vi bara bort blöjan (hon var då knappt 2 år). Sen hade vi med pottan överallt, i bilen, under vagnen o s v. Hon ha kissat på parkeringar, i bilen (när den stod stilla då), mitt på gatan 200 meter hemifrån o s v för när de säger till i början har man inte jättemycket tid på sig :)

Nu använder hon aldrig pottan längre, föredrar toaletten och att en av oss sitter bakom henne så att hålet blir lagom stort.

• Mellanmjölkens land

Dottern är lika gammal hon och på god väg mot att bli torr. Hemma är hon blöjfri sen ett par veckor och vi håller på att jobba upp modet att försöka ute

Mina tips:
    - Toaring är svårare att bara resa sig från.
    - Gör toabesöket till nått roligt, läs böcker, lek nått särskillt
    - Gå direkt på morgonen, då är de flesta kissnödiga och det är även lättare att övertyga ett halvvaket barn att sitta stilla
    - Om han inte pratar, sikta på att lära honom tecknet för kissa så att han kan säga till

När vi satte igång på allvar lät vi henne välja mellan trosor och blöja. Valde hon trosor påminde vi henne om att hon skulle säga till om hon behövde kissa (och visade tecknet). Då hade vi dock använt toaring som komplement till blöjan sen hon var 8-9 mån och började krypa in på toan när hon tyckte det var dags för ny blöja Vi visste alltså att hon kunde om hon ville men hade inväntat motivationen från hennes sida.

• mumintroll

Tack för jättebra tips! Att sätta honom på pottan det första man gör när han vaknar låter ju väldigt vettigt, det ska jag pröva redan imorgon.

Han är ju väldigt rolig min lilla kille, så fort jag säger att vi ska gå och kissa och vi har gått in på toaletten och tagit bort blöjan, så hoppar han snabbt av pottan sätter han sig på huk BREDVID- och kissar. Och detta började han med för nån vecka sen så visst verkar det som att han har börjat förstå vad han ska göra där. Jag brukar försöka vara snabb och sätta honom på pottan igen men jag har inte hunnit hittills! =) Men som sagt, den dag det väl hamnar i pottan istället för på golvet så är jag helt säker på att jag kommer bli mer exalterad än min son!

• normaviktor

Ett hett tips är att testa potträningsbyxor, de hade jag på min lillkille när han var lite drygt 2 år. Funkade jätteeffektivt då de uppenbarligen känner att byxan blir blöt. De ser nästan ut som en vanlig underbyxa med har ett absorberande skikt på insidan som gör att de känner när de blir blöta och säger då till!  Vi hade ett märke vi köpte i UK men jag såg på barnmässan att poops har en ny potträningsbyxa som är jättefin, liten och nätt! 

• Mitarashi

Vi har införskaffat poops, de fungerar superbra och är prisvärda. Nästan allt kiss stannar dessutom i byxan så det blir mindre att torka :D

Svar på tråden Hjälp med potträning!