• 2t85

Sparkad, slagen och kränkt

Min 12-åriga dotter blev igår mycket kränkt i skolan. Det hela började med att några pojkar tog hennes hörlurar och kastade mellan varandra. Hon blev sur och när hon fick dem tillbaka så snärtade hon till den ena killen med hörluren. Han blev då rasande och drog henne i håret, hon hamnade på golvet han sparkade, knäade och slog henne med knytnävarna. Rektorn hade ett samtal med dem efteråt han var ångerfull och bad om ursäkt. Jag och min man kom till skolan med en gång och hade ett samtal med rektorn, mellan raderna förstod vi att pojken har svårigheter och med tanke på hans sätt och reagera så måste väl det stämma. Rektorn sa att vi kunde välja att polisanmäla händelsen eller så kunde skolan göra det. Vi bestämde att skolan skulle göra en polisanmälan med tanke på rektorns reaktion så gav han intryck av att de inte var något han var fornt positivt inställd till. Vår dotter har inga tydliga fysiska skador lite ont i ryggen och ett märke i ansiktet. Hon var riktigt chockad efter händelsen hyperventilerade och skakade men idag mår hon ok och har varit i skolan. Min undran är har vi överreagerat som bett skolan göra en polisanmälan? Hur blir det för pojken? Kan det få negativa konsekvenser för vår dotter? Pojken är bara 12 år gammal det kanske var väl hårt? Alla dessa funderingar har jag samtidigt som jag tycker det är rätt att tydligt markera för alla inblandade att det är ett helt oacceptabelt beteende. Jag vill även att skolan tar sitt ansvar och har bättre koll på ungar, särskilt ungar som de vet har problem. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Sparkad, slagen och kränkt
  • Farfalla

Har ni varit till läkare och dokumenterat skador?

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • 2t85

VI har inte varit till en läkare eftersom hon inte har fysiska men av händelsen. Vi är inte ute efter skadestånd utan vill genom anmälan markera allvaret. Det jag funderar över är att vi kanske skulle ha markerat på ett annat sätt.

• Pudel

Jag är lärare. Jag tycker absolut att ni ska polisanmäla, inte minst för pojkens skull. Tänk inte att ni "förstör" för honom, utan att ni hjälper honom. Soc kommer ta över ärendet och kanske får han och hans familj hjälp. en normal 12-åring reagerar inte som han gjorde.

• 2t85

Tack för ditt svar jag känner mig lite säkrare på att vi gjorde rätt. Jag funderar på rektorns reaktion varför verkade han tveksam?

• Pudel

Jag kan naturligtvis inte svara för rektorn. Men, jag tycker att skolan med automatik ska polisanmäla misshandel mellan eleverna.  Men bra att ni/du som förälder gör det. Ofta larmar och larmar vi i skolan så många gånger till soc/polisen att vi bara känner att vi tjatar, då blir de mer effektivt att andra föräldrar också anmäler. 

• Stjärnfall76

Jag tycker ni gör helt rätt. Skolan har ansvar för alla barn, även denna pojke och en polisanmälan kan kanske göra tt de sätter in resurser för honom.

Skönt att er tjej mår bra. 

Svar på tråden Sparkad, slagen och kränkt