• lillstrumpis

Hur ser era dagar ut? Vad gör ni med barnen?

Vad gör ni efter jobbet, när ni hämtat barnen o kommit hem?

Ni som slutar tidigt nån/några dagar i veckan gör ni något speciellt då?

Jag får ångest o dåligt samvete när jag inte gör "speciella" saker med mina barn n(3 6 år) jag jobbar deltid, 85 %, och har 1 -2 tidiga dagar i veckan.

Nån dag i veckan tar vi med kompisar hem till barnen. Annars går vi t.ex. på promenad, cyklar ritar, spelar nå spel, spelar tvspel, pärlar...

Ibland får dom roa sig själv, då gör jag annat som tvättar diskar, städar...

Som sagt hur ser era dagar ut???                   

• Svar på tråden Hur ser era dagar ut? Vad gör ni med barnen?
  • werner

Vi gör oftast inget speciellt. När jag hämtar mina barn (2,5 o 4) på fsk mina tidiga dagar (ca två ggr i veckan) så säger jag - nu åker vi hem å slappar. Mina dagar ser ut som dina - ibland spel, ibland disk etc. På helgerna är vi oftast iväg rätt mkt, så jag tycker det är bra att de får vara hemma å bara.. vara.. Leka med sina grejer, vara med mig :)

Jag jobbar på fsk å blir rädd när jag ser barn som är sönderstressade. Först går de 45 tim på fsk å sedan har de aktiviteter ovanpå det: gympa, dans, scouter, ridning. 

• Flickan och kråkan

Jag har en 3,5-åring och en snart 5-åring på förskola 25-30 timmar/veckan. Vi gör inget spännande . Är det bra väder är vi ute på gården. Annars pysslar vi hemma - bygger lite lego, spelar spel, tvättar, målar lite, pärlar, läser. De leker rollekar etc. Är vi riktigt ambitiösa så går vi och handlar . Vi har precis börjat med en eftermiddagsaktivitet - gymnastik - som de tycker är jättekul.

• hannis

Jag har 3-4 lediga dagar/vecka. Varannan vecka på helgen tillsammans med min man och varannan vecka på vardagar. Det blir alltså 1-2 lediga vardagar för sonen.

Min son är 2,5 och hemma med mig för det mesta på dessa dagar. Han går alltså på dagis 3-4 dagar/vecka.

Vi brukar gå upp vid 7 och äta frukost och titta på tv en stund. Jag fixar hemma, duschar, klär på oss och slänger in en tvätt.

Runt 9 är vi klara att gå ut. Då går vi först en promenad med hundarna på 1,5 timme. Sonen går en del själv och åker vagn resten. När vi kommer hem får han leka ute en stund. Han gungar, leker med bilar, hoppar i vattenpölar osv.

Runt 11 går vi in. Sonen leker och jag lagar lunch. Vi äter och sen diska och röjer jag.

Runt 12.30 lägger jag sonen i vagnen för vila. Han sover 1-1,5 h. Under tiden vilar jag eller surfar/tittar på tv. Avkoppling helt enkelt. Ibland måste jag städa eller hänga tvätt och då blir det så istället.

Vid 14 väcker jag sonen. Han får vakna i lugn och ro och erbjuds sen mellis som han oftast inte vill ha. Skall vi iväg någonstans gör vi det nu. Storhandling och ärenden som skall skötas tex. Har vi tid och är pigga och friska kanske vi träffar någon vän eller åker till en lekplats.

Vid 17 är vi oftast hemma igen. Vi går en promenad på ca 30 minuter med hundarna. Maken kommer hem. Vi lagar mat och äter runt 18.00.

Mellan 18.30 och 19.30 myser vi i soffan.

19.30 är det bad och pyjamas. 20.00 är det godnatt.

Svar på tråden Hur ser era dagar ut? Vad gör ni med barnen?