Har ni berättat?
Jag och min man har nu varit ofrivilligt barnlösa i ca 1,5 år. Vi har precis påbörjat utredning och hoppas på att de ska hitta något som går att åtgärda på ett eller annat sätt.
Framförallt jag känner det svårt att hantera omgivningen. Har ni berättat för nära/kära/jobbet osv om era problem. Och hur har ni lagt fram det?
Finns kanske fler som vi som håller det mest för oss själva (vi har berättat för föräldrar och min närmsta väninna) som känner att det orsakar för mycket smärta att riva upp det flera gånger till många olika personer.
Det är bara så jobbigt att se folk i min närhet med små bebisar och alla pratar om att snart bli gravida eller har redan blivit det fast än det inte var tänkt att det skulle gå så fort.
Då sitter vi bara där och nickar snällt, när jag helst bara vill skrika rätt ut att det minsann inte går så lätt för alla, och att vi faktiskt försökt länge, vi vill ha barn! det är inte så att vi väljer bort det.
Men det känns kanske inte som något man bara slänger ur sig på en middag/fest. Förstör ju stämningen en aning.