• Lottastockholm

Blivit varnad för gratis samboavtal mall Hjälp!

jag blir inte riktigt klok på samboavtal. Jag och min sambo har köpt en bostad ihop bara att jag har lagt mer i kontantinsatsen och vi är överens om att jag därför ska äga lite mer av bostaden. Jag pratade med ne jurist om min situation och han sa att jag måste skriva ett samboavtal annars kan det bli "hälften var" om något händer. han sa också att jag inte kan använda den gratis samboavtal mall som jag har hittat eftersom den var för "sträng" för min situation. Han menade att ett samboavtal kan se ut på olika sätt och att det passade mig att ha en mildare form. Saken är också att han vill ca 2500 kr för att göra ett sånt avtal vilket jag känner är ganska dyrt.

Är det någon som har erfarenhet av samma situation. Såklart jag kan betala men 2500 känns så magstarkt.

• Svar på tråden Blivit varnad för gratis samboavtal mall Hjälp!
  • Olympia

Hur mycket pengar rör det sig om?
    Är det mycket kanske det är värt att lägga ut 2500 för att få ett giltigt aval. 

• Ruter

När jag och min sambo flytta ihop i en bostadsrätt som han köpte själv pga att jag studerar frågade han en jurist på hans jobb om de gratismallarna som fanns och denna sa att de duger jättebra som samboavtal bara att man får ett varsit exemplar och sparar det på olika ställen. Så vi har skrivit ett sådant gratismall på att min sambo äger lägenheten till 100%. 

Samma när vi köpte en bil tillsammans då bara 1 kan stå som ägare då skrev vi även då ett avtal via en gratismall på att vi äger 50% i var.  

• Kjell2

Skriv aldrig på något du inte begriper. Mallen kan säkert duga fint om den innebär det ni vill uppnå. Läs alltså igenom mallen och se om innehållet är det ni vill ha.

• Tonårsmorsan

Jag tror nog juristen råd beror mest på att han vill tjäna 2500kr på dig

Men juristen kan ha en poäng att de färdiga mallarna upphäver samboavtalet helt om jag minns rätt. Det måste ni komma ihåg. Det betyder att även möbler, TV, diskmaskin osv ägs enbart av den som köpte det och kan visa kvitto på det. Varning för den sk kvinnofällan i så fall dvs att du står för alla förbrukningsvaror som tex mat mens din sambo står för allt som har ett 2:a hands värde. Det kan bli väldigt orättvist vid en separation för du kan inte kräva att han delar matkostnaderna retroaktivt i efterskott vid en ev separation.

Tänk också på att sambos inte ärver varandra. Om din sambo skulle dö är det hans föräldrar som ärver honom (om han inte har barn förstås).

OBS! Du skriver också att du ska äga lite mer men ni måste bestämma ordentligt hur mycket mer eftersom det ska stå på på köpekontraktet av bostadsrätten eller lagfarten på villan!!! Tveksamt om det kan stå 50/50 på köpekontraktet men tex 75/25 i samboavtalet. Det har att göra med skattetekniska skäl osv.

Tänk också på att om du står som mer ägare än din sambo så är det du som ska stå för mer vid renoveringar osv också. Annars kan det återigen bli lite fel. 

Lycka till

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Steven01

Noterar att det hade vart ett helt annat intresse för den här tråden om det vore en man som vill avskriva sin flickvän från bostadens framtida värde..

• Noname00

Ännu ett exempel på hur man kan krångla till det, om man skriver ägande i % på köpeavtalet så kan man ju tycka att det borde räcka när båda skriver under, men nej denna sabla lag gör att köpekontraktet  värdelöst ur den aspekten.

Hoppas dom ändrar lagen nån dag till att köpeavtal faktiskt gäller.

• Magnus af Frodenkvist

Finns bara ett råd att ge, fixa samboavtalet hos en advokat så att det blir som ni/du tänkt den dagen det behövs. Oftast skriver man även ett testamente i samband med samboavtalet som reglerar vad som ska hända med huset om någon av er dör eftersom sambor inte ärver varandra enligt lag.

Jag arbetar på en advokatbyrå och har sett allt för många hemmasnickrade avtal och testamenten som vid skarp läge inte har den verkan som önskas eller är helt och hållet ogiltiga.

Svar på tråden Blivit varnad för gratis samboavtal mall Hjälp!