• linnea02

högstadielärare hjälp

Har en son som är 15 år och går i åttonde klass han har alltså gått om 1 år.Han har stora svårigheter i skolan.Vid prov och läxor så måste han lägga ner mycket tid för att ens klara av proven.Han har en diagnos och han orkar inte plugga i flera timmar utan han klarar kanske 30 min i ett sträck sen blir han trött och okoncentrerad.Eftersom han alltid "hatat " skolan så öppnar han inte självmant en läxbok utan det är vi föräldrar som måste hjälpa honom att traggla in prov och läxor.Det blir oftast att vi kör 30min två gånger per kväll,med ca 1-1,5 timmes paus.Likadant på helgen men då bara 1 dag.Inför ett prov så brukar han behöva 4-5 dagar för att det ska sitta.Oftast får han godkänt på proven men då han är blyg så räcker han sällan upp handen eller visar vad han kan i diskussioner mm Han jobbar bra på lektionerna.Han har godkänt i några få ämnen resten är icke godkänt.Jag märker  att han börjar tappa lusten mer och mer för skolan.Och det förstår jag absolut.Han får sällan någon cred för alla timmar han pluggar.Vi som föräldrar har aldrig haft till mål att han ska få högsta betyg i alla ämnen utan bara han gör sitt bästa så är vi nöjda.Och vi beundrar honom verkligen att han har orkat det här 1.5 året.Vi vet och även våran son att han kommer inte kunna gå en linje utan det blir iv programmet.Nu till mina frågor ska vi fortsätta att kämpa med alla ämnen som vi gör?eller ska vi satsa det mesta på de ämnen han är godkänd i?Kan vi som föräldrar bli anmälda eller något om vi inte ser till att han pluggar så mycket som han borde? Rädslan är att han till slut skiter i skolan helt och hållet det är därför jag skriver det här inlägget och behöver råd.Jag vill också att han har lust kvar till gymnasiet där han får satsa på praktik för att få chans till arbete.Kan tillägga att han missköter sig inte i skolan.Och jag vet inte hur vi ska klara allt när hans 2 småsyskon börjar högstadiet om 1år.Då dom också har stora svårigheter i skolan.

• Svar på tråden högstadielärare hjälp
  • Flickan och kråkan

Hej!

För det första så tänker jag spontant att din son, eftersom han har en diagnos, troligen ska "pysas" vid bedömning. Hur beror givetvis lite på vilken diagnos han har. Troligtvis görs redan detta, men det kan ju vara bra att du själv är informerad och vet vad det innebär. Jag har elever som lyssnar på det vi läser och som redovisar sina kunskaper muntligt för att de har konstaterade läs- och skrivsvårigheter exempelvis. 

Att han arbetar med skolarbete en timme om dagen låter faktiskt inte extremt på något vis, utan snarast rätt rimligt. Däremot förstår jag att det är jobbigt och trögt när han tycker att det är så jobbigt och tråkigt och motigt, inte minst när han kanske inte upplever att det ger så tydliga resultat betygsmässigt.

Vad får han för hjälp av skolan? I mina öron låter han som en lätthjälpt elev även om han har svårigheter. Du säger att han jobbar bra på lektionerna, arbetar ordentligt hemma etc. I de ämnen han inte når betyget E, hur långt ifrån är han? Jag antar att det handlar om matte, svenska , engelska (eller något av dem) eftersom vi pratar IV. 

• mère de R

Vad står det i hans i åtgärdsprogram? För jag utgår från att han har ett eftersom han inte når kunskapskraven i flera ämnen. Vad har skolan för åtgärder/anpassningar för att han ska bli godkänd. Han har rätt till anpassade uppgifter, andra redovisningssätt mm. Om man ska tänka taktiskt är ju det bästa att satsa på att han får godkänt i kärnämnena för då kan han iallafall söka till ett vanligt program. Prata med hans mentor/klassföreståndare och försök komma fram till en lösning där han får godkänts så många ämnen som möjligt samtidigt som han inte helt tappar lusten till skolan. Lycka till!

Svar på tråden högstadielärare hjälp