• JanuariBarnet

Hur går en äggdonation till?

Hur ser det ut för donaton?

Vilka tester görs?

Vilken ersättning kan man förvänta sig?

Vilka risker utsätter man sig för?

Vilket band får "jag" som donator till barnet? Tänker på genetik, dna

Vad för uppgifter har barnet rätt till i vuxen ålder, om mig?

Det är så att jag har fått reda på att jag och min man är extremt förtila av en gynekolog och blivit oplanerade gravida mer en 1 gång.
     Tänker efter då att med tanke på utlåtandet måste jag ha extremt bra meterial.

• Svar på tråden Hur går en äggdonation till?
  • lillamillan
    För att få rätt information rekomenderar jag sig att vända dig till den fertilitetsenhet som finns i ditt landsting, eller som landstinget tillhör.

Ersättningen är olika beroende på landsting.

Donatorn får ta infektionsprover med minst 6 månaders mellanrum, sen även prover för att kontrollera äggreserven och lite hormonprover tor jag ingår. 

Risker finns väl med alla olika behandlingar och ingrepp, Biverkningar av läkemdel, överstimulering, stickskador vid ägguttag (även om detta är väldigt ovanligt)

Du som donator får INGET band till barnet. Barnet har rätt att få vetskapen om sitt genetiska arv. Donatorn får lämna ett brev som barnet kan kräva ut vid 18-års ålder. Men juridiskt sett finns inget annats om binder donatorn å barnet samman. Biologiska föräldern är den som föder barnet.   

Kontakta din fertilitetsenhet så kan de förklara bättre vad det innebär. Men känner du att du kan tänka dig att ge denna gåva åt någon så är det storartat av dig! Vi som inte kan sjävl behöver många som ställer upp för vår räkning!!!  
Svar på tråden Hur går en äggdonation till?