• aussibaby

Sluta nattamma 7 månaders?

Hejsan,
    Min dotter är 7.5 månad och sover i en spjälsäng i anslutning till vår säng. Tidigare har hon sovit där merparten av natten och vaknat 2-3 gånger för att amma och då blivit kvar i vår säng från kanske 3-5 tiden då jag liggammar och somnar medan hon äter.
    Hittills har varken hon eller jag haft problem med detta, men de senaste veckorna har hon börjat sova mycket oroligare. Hon vaknar varje till varannan timme hela nätterna och somnar bara om ifall  jag ammar henne. 

Nu vill jag ha hjälp och råd från er som tagit er ur en liknande sits och återfått nattsömnen.
    Hur gjorde ni?

Jag funderar på att sluta nattamma henne då jag vet att hon knappast behöver det för maten utan endast för närhet, vilket är okej ett par gånger per natt men inte funkar såhär.
    När slutade ni nattamma? Hur funkade det? Slutade uppvaken då?

Jag har hört att det inte är bra att sluta nattamma i samband med separationsfasen så jag tänkte att det kanske är bra att sluta nu innan den inträffar. Vad tycker ni? Har någon läst experttips om detta och i så fall var?

Mycket tacksam för råd. 

• Svar på tråden Sluta nattamma 7 månaders?
  • Laudamus

Vi håller precis på att dra ner på nattamningen för sonen, 7 mån på lördag. Nu får han gröt vid 19, sedan ammas han precis innan läggdags vid 21. Han får äta när han vaknar till vid ett-två och sedan tidigt på morgonen vid sex-sju. Vaknar han däremellan får min man ta honom och sjunga till sömns... Förut sov sonen bredvid mig och ville äta hela tiden, nu har vi introducerat spjälsängen som står som hos TS och min man ligger närmast. Jag trodde sonen skulle skrika mkt mer än vad han har gjort, hittills har det gått väldigt bra faktiskt. Det verkar dessutom som att han skriker för att han är trött och inte vet hur han ska somna om och inte för att han är ledsen/hungrig (förutom då han faktiskt äter.) Efter att han morgonammats sover han ett par timmar till (förhoppningsvis...) och sedan får han gröt till frukost.

• skogsvitter
    Devinsmammi skrev 2012-10-17 07:54:16 följande:
    Testa ge välling och vatten. De tar ca 2-3 nätter innan de blir bra. Men man får försöka hålla ut och inte ge med sig
    ??? Låter högst korkat att byta ut amningen som är det bästa för bebisen till en mycket sämre ovana att få flaska så fort hon vaknar.
  • mikroE

Jag har bara en 3½ månaders så för oss är inte avslut av nattamning aktuellt men en vän gjorde en kompromiss som funkade för hennes barn att bara amma före 12 och efter 5 och om barnet vaknade däremellan så tröstade hon med att smeka håret eller vagga. Det funkade jättebra och på ett par nätter så vaknade inte barnet emellan dessa klockslag. Om du inte har problem med att amma egentligen kanske en sådan kompromiss funkar?

• skogsvitter
    aussibaby skrev 2012-10-17 07:42:08 följande:
    Tack så mycket för era svar. Det känns skönt att veta att andra har/har haft det likadant. Dottern har aldrig tagit flaska så bra. Hon kan få i sig 60ml eller så på kvällen, men de gånger jag försökt med välling eller ersättning efter att hon somnat för natten har hon blivit jättearg/ledsen och jag har ammat istället. Tyvärr tar hon heller inte napp. Hon suger på tummen ytterst sporadiskt. Jag har egentligen inget emot att amma ett par gånger per natt utan jag undrar mest om hon kanske somnar om själv utan mig de andra gångerna om jag inte ammar. Tycker att det är mysigt att sova nära, så jag vill inte flytta ut henne egentligen men har hört flera säga att de sover bättre en bit ifrån ibland. Jag får inte känslan av att vi väcker henne, men det kanske är så ändå. Är det nån som lyckats att bara amma någon gång per natt eller är det allt eller inget som gäller?
    Självklart kan man amma bara någon gång, och det har ni ju gjort hittills!

Det är bara dumt att tro att bara för att man följer bebisens behov för stunden så "förstör" man något! Man förstör inte sömnen eller att de kan somna själva bara för att man ammar när bebisen behöver det!!

Din bebis är oroligare nu, det kan bero på många saker. Tillväxtfas, utvecklingsfas, tänder på gång, sjukdom på gång eller separationsfasen som brukar påbörjas runt den här åldern. Det de behöver då är närhet i massor, dvs du ska inte försöka flytta henne ifrån dig när hon så uppenbart behöver er närvaro, de sover inte bättre en bit ifrån när de är i separationsfasen utan tvärtom kan vissa bebisar behöva 100% närvaro, varje sekund på dygnet, under några dagar för att det sedan ska kunna bli bättre igen.

Ju mer närhet och trygghet du ger nu, desto tryggare och mer självständig kommer bebisen bli när denna period är över.

Gör det så enkelt som möjligt för dig själv genom att liggamma och samsova. Det går snart över igen
  • skogsvitter

Vår dotter helammades förövrigt vid 7 månaders ålder, och då hade hon börjat sova hela nätter. Trots att hon ammades till sömns och alltid fått amma så fort hon vaknat. Sedan kom separationsfasen när hon närmade sig 8 månader, och nätterna blev ett rent helvete. Jag ammade tusen gånger per natt helt plötsligt. Men då hade jag erfarenhet sen innan och visste hur det fungerar, så jag lät det vara. Och sedan gick det över igen

• Marcia

Kollade precis in på tråden och tänkte berätta hur vi gjorde med vår 11 månader son.

Min son har hell ammat i 11 månader och vägrade tom att ta nappflaskan i början. Han började ta nappflaska när han var ungefär 5 månader och tog napp i 2 månader och då var det bara då o då.

Men så för 2 veckor så började att bli alldeles för jobbigt att inte ens kunna bada utan att behöva gå upp för han var tvungen att sova och att amma var det ända sättet att få honom att somna.
    Men som vår bvc sköterska sa "är du inte här, så är du inget alternativ". Så jag sov hos grannen den första natten medans min man tog honom men nappflaskan och välling. Shockerande nog så gick det jätte bra. Antagligen var han väl redo.
    Men det finns en liten nackdel nu kan inte jag alls natta honom antagligen för att jag inte är lika ihärdig och jag fick sova på soffan nästan en vecka så att han skulle förstå ingen mer tutte. Fick ett återfall då jag sov i sängen pga att han hade saknat mig. Var jätte rädd att hjulet hade bryttits men det hade det ej och det fortsatte att gå lika bra.
    Nästa steg få honom att sova i spjällsäng han är alldeles för lättväckt

Men så gjorde vi hoppas ni fick någon hjälp 

är du inte här, så är du inget alternativ
  • Devinsmammi

Vill man sluta amma så kan man låta bebis få "tutta" lite på vatten flaskan tills den blivit avvänjd. Sen gör jag välling om hon vaknar på natten och är hungrig. Fungerar jätte bra för oss.

• Devinsmammi

Jag ger vatten ibland när jag märker att hon vill snutta bara. Blir hon arg ger jag vällingen och hon blir nöjd. Jag tycker hon sover längre efter vi slutat amma.

Nu för nån dag sen har jag börjat klappa i rumpan istället för att ge vatten och ofta somnar hon om men inte alltid.

• skogsvitter
    Devinsmammi skrev 2012-10-17 21:14:13 följande:
    Nu för nån dag sen har jag börjat klappa i rumpan istället för att ge vatten och ofta somnar hon om men inte alltid.
    Så här har vi gjort, vi har framförallt buffat/tassat båda våra barn utöver amning till sömns (särskilt då pappan). Personligen tycker jag som sagt att det är dumt att byta ut en vana mot en ännu jobbigare (o)vana, för nog fasen är det sjukt mycket jobbigare att gå upp och göra i ordning välling titt som tätt på nätterna! Själv sov jag mig ju mer eller mindre genom all amning, så något enklare sätt än så existerar ju inte.
  • Devinsmammi

Jag värmer vällingen het och när hon vaknar nån timme efter är den precis lagom. Men lättast är ju som sagt att börja klappa eller gunga dom

• hannis

Usch vad jag känner igen mig. Min son är 7 månader och ammar heeeela nätterna. Kan inte släppa mitt bröst för en sekund för då vaknar han. Detta innebär att jag ligger sjukt obekvämt hela natten och att jag inte kan gå upp och kissa på natten om jag behöver. Jag kan heller ofta inte somna om efter jag har vaknat eftersom det är så obekvämt och det är så obehagligt med snuttandet. (Han äter knappt och byter jag bröst till det fulla bröstet på "fel" sida så spottar han ut och vill ha det tomma som han har snuttat på hela natten)

Jag ammade min förra son i 2 år så jag vet hur man liggammar och kan alla knep men har fått svårt att sova i alla fall.

Är så otroligt trött och sliten nu och på gränsen till deprimerad av sömnbristen. Det har varit så här sedan han var 4 månader. Innan dess ammade han bara 3-4 grr/natt och somnade om sen. En lång period alltså...

Vi har provat flaska, gå upp och vagga, sjunga, buffa, att pappan tar honom, napp...

Är så desperat att jag snart slutar amma helt...

• skogsvitter

Hannis låter väldigt jobbigt
    Vad händer när ni buffar osv eller när pappan tar honom? Har du kollat upp avvänjningsmetoden i boken "somna utan gråt"? Det låter som att han kanske har utvecklat en vana av att alltid ha bröstet i munnen när han sover, ungefär som när vissa bebisar får den vanan med en napp. Jag har alltid använt bröstet bara just vid insomningen, jag har inte tillåtet att de ligger och snuttar hela nätterna (förutom vid enstaka speciella tillfällen som tex värsta nätterna under separationsfasen eller liknande) och precis likadant resonerar jag med napp. Äldsta dottern använde napp en period, men då bara vid insomning och sedan tog vi bort den igen. Det är alltför många som får störd sömn för att de måste dit och stoppa in nappen titt som tätt så fort bebisen tappar den och därmed vaknar. Då måste man vänja av själva mönstret att behöva ha något i munnen under sömn. Där kan avvänjningsmetoden hjälpa

• hannis

Vad som händer är att han gallskriker. Vi har försökt men till slut blir man ju alldeles tokig själv av att han skriker och att ingen annan får sova. Så fort han får bröstet så somnar han sött och resten av familjen får sova igen...utom jag då. Vad vi inte har provat är att jag sover i ett annat rum och låter pappan ta hela natten. Det känns liksom grymt att beröva honom min närhet hela natten men det är kanske det dom krävs?

Har försökt med metoden i "somna utan gråt" men han blir så jäkla ledsen. Gallskriker om man tar ut bröstet och förälder med nåt annat än bröstet. Tyvärr vet jag väl att jag måste ta tag i det och bryta vanan. Måste bara orka också...

• skogsvitter
    hannis skrev 2013-10-11 14:45:49 följande:
    Vad som händer är att han gallskriker. Vi har försökt men till slut blir man ju alldeles tokig själv av att han skriker och att ingen annan får sova. Så fort han får bröstet så somnar han sött och resten av familjen får sova igen...utom jag då. Vad vi inte har provat är att jag sover i ett annat rum och låter pappan ta hela natten. Det känns liksom grymt att beröva honom min närhet hela natten men det är kanske det dom krävs?

Har försökt med metoden i "somna utan gråt" men han blir så jäkla ledsen. Gallskriker om man tar ut bröstet och förälder med nåt annat än bröstet. Tyvärr vet jag väl att jag måste ta tag i det och bryta vanan. Måste bara orka också...
    Fast den avvänjningsmetoden går ju inte ut på att du ska ta bort bröstet och byta ut med något annat, utan man ger bröstet och låter bebisen amma tills han kommit till ro och nästan somnat, då tar man försiktigt bort bröstet, behöver man lätta på greppet kan man sticka dit lillfingret i ena mungipan liksom för att få greppet att släppa. Börjar bebisen vakna till och leta efter bröstet igen så ger man genast tillbaka det, innan det blivit en massa skrik och gråt. Sedan försöker man snart försiktigt att ta bort bröstet igen och så fortsätter man på det viset.

Hur söver ni om dagarna? Är det samma snuttande då? Om han somnar vid bröstet även dagtid kan det kanske vara lättast att prova då först.

Skulle också känna att det var grymt mot bebisen att försvinna helt en hel natt, jag tror att man kan hitta andra sätt för det mesta.
  • hannis

Jo jag vet hur metoden går till. Men när bebisen nästan har somnat och jag försiktigt tar ut bröstet så vaknar han och gnäller. Jag ger bröstet igen och så fort han blir lugn och jag tar bort det igen så börjar han gnälla. Och på natten har jag liksom inte tålamod att hålla på så i all evighet. Är ju så trött!

På dagen sover han i vagnen. Där somnar han utan problem och sover 2-3 timmar utan bröst eller napp. Men på natten är det omöjligt. Och ja, jag har provat vagnen på natten. Gallskrik!

• Maggilooo

Hej! Kom in på den här tråden när jag började googla om detta problem. Min tjej är 7mån och jag har det precis som "hannis" hade det. Jag sover super dåligt och så har det varit sen hon föddes, hon vill snutta hela tiden.

Hur gick det för er? Gjorde ni nån förändring eller gick det över med tiden? Hoppas nån orkar svara!

Är så trött, vet inte hur länge till man orkar.

Svar på tråden Sluta nattamma 7 månaders?