• En struts

ÄR fett nyttigt eller farligt? BESTÄM ER!

Livsmedelsverket, vetenskapsmän, kostrådgivare och dietister.
    Här ÖSER folk, familjer, föräldrar på fett på sina egna och barns tallrikar, i LCHF:diet-trendernas tider. ALLT med fett tar slut i affärer. Leverpastej, ost, chips, alla mejeriprodukter, glass, feta kakor, you name it...Affärerna gapade tomma på alla såna typer av hyllor förra hösten speciellt, då det rådde brist på smör i hela landet.
    Japp, folk öser på med fett som sagt.

Och så bestämmer sig Livsmedelsverket för att gå på skolorna, och endast ställa fram lättmargarin till barnen.
    Eh, hallå, HUR stor del är för det första den delen av fettintaget under en dag? Inte speciellt stor?

Och för det andra. VARFÖR ta bort en nyttig del av fettintag, om vi ska börja skära på ner på fett då lite (för faktiskt har jag också hört att de fått ökade problem av att folks kolesterol har höjts i vården, med tillhörande sjukdomar),
    men SMÖR, som funnits i alla tider, innehåller en viktig del av vårt D-vitamin intag bland annat.
    Dessutom finns det inga bevis för att de mättade fetterna i smör skulle vara en farlig källa?

Nej, sans och reson i detta!
    Gå ut till alla överdrivna fettkonsumenter, som i LCHF-dieternas fotspår ÖSER på fett i sina hushåll istället i så fall. Och kör info om ni kommit fram till det.

Ta bort alla lightprodukter med tillsatser överhuvudtaget från hyllorna, men se till att folk har sans och reson, när de vacklar från den ena vidriga ytterligheten (det här med smalprodukter, light och inget fett. Har jag aldrig anammat) till den andra ytterligheten att fullständig vräka i sig fett.

Smör, fett, röd mjölk, grädde, creme fraise o s v  o s v. Jag kör allt, och har alltid gjort, och kommer alltid göra, för det är också en nyttig källa för bland annat D-vitamin,
    MEN med sans och reson!!!

• Svar på tråden ÄR fett nyttigt eller farligt? BESTÄM ER!
  • Gladskit

Jag har ätit enligt LCHF i snart två år och jag vräker inte i mig fett. Det tror jag inte att mina LCHF-kompisar gör heller. Däremot använder vi fullfeta produkter hemma (riktigt smör, grädde, riktig creme fraiche osv) och jag vill att det fett jag får i mig kommer från bra källor. Avocado tex. är något jag äter i princip varje dag.

Man kommer långt med sunt förnuft, något som många verkar tappat helt idag. Istället förfasas man över tidningsrubriker där den ena ytterligheten efter den andra slås upp stort. Ens egen uppfattning om vad som kan tänkas vara "bra mat", var tog den vägen?

• En struts
    Gladskit skrev 2012-10-15 22:18:50 följande:
    Jag har ätit enligt LCHF i snart två år och jag vräker inte i mig fett. Det tror jag inte att mina LCHF-kompisar gör heller. Däremot använder vi fullfeta produkter hemma (riktigt smör, grädde, riktig creme fraiche osv) och jag vill att det fett jag får i mig kommer från bra källor. Avocado tex. är något jag äter i princip varje dag.

Man kommer långt med sunt förnuft, något som många verkar tappat helt idag. Istället förfasas man över tidningsrubriker där den ena ytterligheten efter den andra slås upp stort. Ens egen uppfattning om vad som kan tänkas vara "bra mat", var tog den vägen?
    Jo, det låter ju som jag då, lite.
    Vad tycker Du om det här med att Livsmedelsverket ser till att skolor har lättmargarin då?
  • Simbelmynë
    En struts skrev 2012-10-15 22:47:38 följande:
    Vad tycker Du om det här med att Livsmedelsverket ser till att skolor har lättmargarin då?
    Kan ju svara vad jag tycker! HELT GALET! Tydligen tycker de det är mer hälsosamt att ge barnen tillverkad skit! Än naturliga produkter!
  • TobbePetra
    Gladskit skrev 2012-10-15 22:18:50 följande:

Samma här, men väldigt många verkar tro att bara för att man käkar lchf så äter man bara en massa fett hela tiden, när man igentligen äter samma saker som vanligt, förutom att man byter lightprodukter mot helfeta och har mer grönsaker etc till sin fisk/kött/kyckling.
  • Gladskit
    En struts skrev 2012-10-15 22:47:38 följande:
    Helt värdelöst! Hörde debatten på P1 igår och det var ju.... intressant.
    Sen såg jag sent igårkväll att de hade backat. Barn ska inte äta lightprodukter, så är det bara.
    Barn ska ha fullfeta produkter som främjar deras utveckling och håller dem mätta. Sen ska de röra på sig och inte äta mackor och snacks till förbannelse. Då blir de inte heller feta!
  • Gladskit
    TobbePetra skrev 2012-10-16 07:47:18 följande:
    Samma här, men väldigt många verkar tro att bara för att man käkar lchf så äter man bara en massa fett hela tiden, när man igentligen äter samma saker som vanligt, förutom att man byter lightprodukter mot helfeta och har mer grönsaker etc till sin fisk/kött/kyckling.

Eller hur. Och ägg & bacon till frukost varje dag, jo tjena 
    Tycker att LCHF är underbart, väldigt enkelt att förhålla sig till och massor av variation.
  • MrsMurphy

Det är ju ett problem att vetenskapsmännen helt enkelt inte är överens om saker och ting. Livsmedelsverket har väl haft sina råd baserade på ett uppskattat snitt av vad folk äter och köper och då det idiotiska infallet med lättprodukter. 

Nu har jag en vän som pluggar på karolinska och hon har snappat upp att livsmedelsverket ändrar rekommendationer  under 2013 och kommer absolut inte se ut som det gör idag. Så det som är sagt idag, kommer inte gälla om några månader. Ska bli intressant att se hur råden utformas. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • En struts

Idag läste jag i DN att de gått ut med den här riktlinjen för att barn är för överviktiga.
    DÅ undrar jag faktiskt om de är HELT BOMBADE på Livsmedelsverket?

För det första, här har folk MATATS med artiklar och vetenskap och riktlinjer under de senaste åren med "ATT DET ÄR INTE FETTET VI BLIR FETA AV UTAN DET ÄR SOCKRET OCH STILLASITTANDE" och jag har faktiskt införlivat det förhållningssättet, även om jag inte tror på LCHF, men att jag inte tycker om LCHF beror definitivt inte på att jag tror att folk skulle bli feta av den. Tvärtom folk GÅR ju ner av fett. Har inte Livsmedelsverket snappat det? Eller har de levt på Mars de senaste 10 åren?
    Så med anledningen att skära ner på smör (lite fett i skolan) för att barn är överviktiga är för mig obegripligt?

För det andra, så är det som sagt var väldigt lite fett det där med lite nyttigt smör (i förhållande till andra feta produkter man får i sig under dagen)?

För det tredje, då det gäller barn, så är fett livsviktigt för hjärnans utveckling då de är små.
    Förutom det så lider många av D-vitaminbrist i Sverige (speciellt kvinnor) och där är smör en näringskälla för D-vitamin.

Nej, jag tycker Livsmedelsverkets grepp mot smöret är helt irrelevant.

(Men OM det är så att folks kolesterol har höjts på sistone av alla dieter så skulle det kunna vara en fingervisning då det gäller detta. Det är väl det jag kan köpa då.)

• de Robespierre
    En struts skrev 2012-10-16 13:14:16 följande:
    Jo, jag såg att de backade idag.
    Men detta på grund av folkstormen, inte på grund av att de begrep.
    Det finns två saker i detta:

1) Kostdiskussionen
    2) Föräldrarnas rätt att bestämma vad som är bäst för deras barn.

Den första kan man hålla på med hur länge som helst. Det kommer alltid finnas argument för och emot. Själv är jag den inställningen att naturliga saker hör bättre hemma i kroppen än crackat fett. Ja, lightprodukter genomgår en identisk process med när man crackar olja (värme, kemiska tillsatser mm).

Den andra saken är också viktig. Om staten skall bestämma hur och vad jag äter så är det ett intrång i mitt privatliv. De har alltid rättigheten att erbjuda mig alternativ. Men aldrig förbjuda mig att äta det jag anser mig mest lämpad att välja själv. Speciellt när jag kanske inte tillhör den riskgrupp som de vill kollektivansluta mig till. Om de tvingar mig trots allt så bör de då även ha ett ansvar för de eventuella konsekvenser deras dekret innebär. 
  • Gladskit
    de Robespierre skrev 2012-10-16 13:24:09 följande:
    Den andra saken är också viktig. Om staten skall bestämma hur och vad jag äter så är det ett intrång i mitt privatliv. De har alltid rättigheten att erbjuda mig alternativ. Men aldrig förbjuda mig att äta det jag anser mig mest lämpad att välja själv. Speciellt när jag kanske inte tillhör den riskgrupp som de vill kollektivansluta mig till. Om de tvingar mig trots allt så bör de då även ha ett ansvar för de eventuella konsekvenser deras dekret innebär. 

...och särskilt inte när det handlar om barn! Min son tar av det smör som finns när han gör smörgås i skolan. Han vet inte vad skillnaden är annat att det kan smaka olika. Han kan inte näringslära.
Svar på tråden ÄR fett nyttigt eller farligt? BESTÄM ER!