ÄR fett nyttigt eller farligt? BESTÄM ER!
Livsmedelsverket, vetenskapsmän, kostrådgivare och dietister.
Här ÖSER folk, familjer, föräldrar på fett på sina egna och barns tallrikar, i LCHF:diet-trendernas tider. ALLT med fett tar slut i affärer. Leverpastej, ost, chips, alla mejeriprodukter, glass, feta kakor, you name it...Affärerna gapade tomma på alla såna typer av hyllor förra hösten speciellt, då det rådde brist på smör i hela landet.
Japp, folk öser på med fett som sagt.
Och så bestämmer sig Livsmedelsverket för att gå på skolorna, och endast ställa fram lättmargarin till barnen.
Eh, hallå, HUR stor del är för det första den delen av fettintaget under en dag? Inte speciellt stor?
Och för det andra. VARFÖR ta bort en nyttig del av fettintag, om vi ska börja skära på ner på fett då lite (för faktiskt har jag också hört att de fått ökade problem av att folks kolesterol har höjts i vården, med tillhörande sjukdomar),
men SMÖR, som funnits i alla tider, innehåller en viktig del av vårt D-vitamin intag bland annat.
Dessutom finns det inga bevis för att de mättade fetterna i smör skulle vara en farlig källa?
Nej, sans och reson i detta!
Gå ut till alla överdrivna fettkonsumenter, som i LCHF-dieternas fotspår ÖSER på fett i sina hushåll istället i så fall. Och kör info om ni kommit fram till det.
Ta bort alla lightprodukter med tillsatser överhuvudtaget från hyllorna, men se till att folk har sans och reson, när de vacklar från den ena vidriga ytterligheten (det här med smalprodukter, light och inget fett. Har jag aldrig anammat) till den andra ytterligheten att fullständig vräka i sig fett.
Smör, fett, röd mjölk, grädde, creme fraise o s v o s v. Jag kör allt, och har alltid gjort, och kommer alltid göra, för det är också en nyttig källa för bland annat D-vitamin,
MEN med sans och reson!!!