• Babybel

PCO -Utredning på Sophiahemmet, nån mer?

Hej,

Jag börjar min fertilitetsutredning på Sophiahemmet denna vecka och tänkte att det kanske kunde vara kul att följas åt om vi är flera i ungefär samma sits.

Jag har konstaterad PCO sen många år tillbaka och ägglossar inte på egen hand. Jag är inte överviktig enligt BMI men just nu äter jag LCHF-kost för jag tycker gott att jag kan loosa några kilon och sen har jag hört att det ska vara bra för PCO:n.

Mina värden och sambons sperma ser bra ut, så vi får se vad nästa steg blir!

• Svar på tråden PCO -Utredning på Sophiahemmet, nån mer?
  • trav3lla

Jag/vi gick på Sophiahemmet (jag pco, han ok) och de är superbra! Blev gravid efter 2:a omgången puregon-/ägglossningsspruta, dock är det högst 20% chans - visste vi inte först - så vi räknade med minst 4 försök.
    Fick råd att inte gå ner i vikt / ändra kost under tiden.
    Lycka till!

• Babybel

Tack för ditt svar!!
    Den behandlingen du fick kostar inte väl, utan det är väl bara om man behöver IVF?! Hur snabbt fick du börja med puregon?

• Babybel
    Babybel skrev 2012-10-16 12:20:08 följande:
    Tack för ditt svar!!
    Den behandlingen du fick kostar inte väl, utan det är väl bara om man behöver IVF?! Hur snabbt fick du börja med puregon?

Fick svar på detta själv på besöket nu, hehe, man är så otålig. Blir sprutor för mig också!
  • Babybel

Min gynekolog skickade remiss och jag fick en kallelse på en månad ungefär! Men man kan boka egen tid, men remisser prioriteras!

• LängtansBlåaBlomma
    Babybel skrev 2012-11-13 20:13:34 följande:
    Min gynekolog skickade remiss och jag fick en kallelse på en månad ungefär! Men man kan boka egen tid, men remisser prioriteras!
    Så din gamla gynekolog gjorde inga utredningar? Eller var ditt fall "så svårt" att gyn valde att ge remiss till fertilitetscentrum? jag menar, lite kan väl en vanlig gyn också göra?
  • LängtansBlåaBlomma

Jag vill inte låta framfusig, jag är bara genuint intresserad, hamnar eventuellt själv i denna sväng snart...

• Babybel

Haha, inga problem alls. Min Gyn var egentligen inte kvalificerad för utredningar. Jag åt 2 omgångar pergotime när jag gick hos henne men fick inte ägglossning av dessa (trots positivt ÄL-test). På sophiahemmet så de på en gång att puregonsprutor nog var grejen för mig, och efter första omgången (visade sig att jag var extremt lättstimulerad så på lägsta dosen fick jag en sprickfärdig blåsa på 6 dagar) så blev jag gravid! Är ju supertidigt ännu, men då vet jag att det går. I min presentation har jag beskrivit min "resa".

• Linnna

Hej! Jag är snart på väg till Sofiahemmet då vår gyn har gjort utredningar av mig som har PCO och min sambo. Hur länge fick ni vänta sedan remissen skickats innan ni fick kontakt? Vad har vi att vänta vid första kontakten med Sofiahemmet?

• Babybel
    Linnna skrev 2012-12-04 21:10:39 följande:
    Hej! Jag är snart på väg till Sofiahemmet då vår gyn har gjort utredningar av mig som har PCO och min sambo. Hur länge fick ni vänta sedan remissen skickats innan ni fick kontakt? Vad har vi att vänta vid första kontakten med Sofiahemmet?
    Jag tror jag väntade någon månad, kanske 1,5, innan jag fick en tid, så det gick fort.

När jag kom dit så hade jag med mig de tester som gjorts av den tidigare gynekologen, och allt såg bra ut, men jag fick komplettera med ett prov som missats att göra (nånting med bröstmjölksproduktionen, är den igång så ägglossar man inte). Så det kan nog vara bra att se till att alla test har tagits på dig innan du går dit (så du kan ta med dem och slipper onödig väntan sen)

Eftersom jag inte ägglossar av mig själv alls och har konstaterad PCO sen många år, och då Pergotime inte funkat, så sa gynekologen redan vid första besöket att det skulle bli sprutor för mig. Förutsatt att mitt sista prov också var bra. Och det var det. Så sprutorna (Puregon och Ovitrelle) skrevs ut, jag fick instruktion av en sköterska om hur de skulle tas och sedan en ny tid 6 dagar senare (för att kolla hur äggblåsorna växt). 

Till min och gynekologens förvåning hade jag så snabbt fått en mogen blåsa och tog sen ägglossningssprutan samma dag.  Dagen efter ägglossade jag för första gången och blev också gravid. Så det gick väldigt fort för mig. Är i vecka 8 idag. Normalt sett behöver man reglera dosen på sputorna en hel del så det kan ta en månad eller mer första gången. Det beror på hur lättstimulerad man är. 

Det som jag tycker är superpositivt är att de verkligen tar tag i problemet på en gång och inte håller på och jamsar med annat och slösar tid.
  • Linnna

Tack för ditt svar! Det kändes så skönt att läsa och vad roligt att det gått så bra, grattis! Jag har inte heller någon ägglossning alls så vid får se vilken behandling det blir. Var provrör aktuellt för er om det inte fungerat med denna behandling? Hur mådde du av Sprutorna?

• Babybel
    Linnna skrev 2012-12-05 19:51:04 följande:
    Tack för ditt svar! Det kändes så skönt att läsa och vad roligt att det gått så bra, grattis! Jag har inte heller någon ägglossning alls så vid får se vilken behandling det blir. Var provrör aktuellt för er om det inte fungerat med denna behandling? Hur mådde du av Sprutorna?
    Vi pratade aldrig om det faktiskt, utan man tar väl ett steg i taget. Dock betonade den gynekologen jag träffade först på Sophiahemmet att de med PCO är "perfekta objekt" just för sprutor och att det är sällsynt att man behöver gå vidare från det (förutsatt att man inte också har massa andra problem). Det "kruxiga" är att hitta rätt dos och det kan ta upp till 1,5 månad vad jag förstår. Jag fick ingen ägglossning alls av pergotime, men sprutorna reagerade min kropp som tusan på direkt på lägsta dosen. 
    Men så fort de hittat "din" dos (väääldigt individuellt tydligen) så kan man ju fortsätta köra på den om man behöver fler omgångar. Gynekologen sa att 75% var gravida inom 6 försök. Så dina chanser är supergoda!!! Jag tror verkligen inte att du kommer att behöva insemination. Men jag förstår hur dina tankar går, det var samma för mig.

D e s s u t o m har vi med PCO oftast en väldigt hög kvalitet på våra ägg (när vi väl lyckas locka fram dem).

Hur har din livmoderslemhinna varit? Jag har alltid haft supertunn. 
  • Linnna

Tack för ditt utförliga svar. Hur min livmoderhals hinna varit har jag inte tänkt på...

• LängtansBlåaBlomma
    Babybel skrev 2012-11-13 20:47:26 följande:
    Haha, inga problem alls. Min Gyn var egentligen inte kvalificerad för utredningar. Jag åt 2 omgångar pergotime när jag gick hos henne men fick inte ägglossning av dessa (trots positivt ÄL-test). På sophiahemmet så de på en gång att puregonsprutor nog var grejen för mig, och efter första omgången (visade sig att jag var extremt lättstimulerad så på lägsta dosen fick jag en sprickfärdig blåsa på 6 dagar) så blev jag gravid! Är ju supertidigt ännu, men då vet jag att det går. I min presentation har jag beskrivit min "resa".
    Åh jag hoppas min väg blir likadan som din! Har ätit två Pergotimeomgångar utan resultat. Ska nu remitteras till fertilitetsmottagning. Tänk om jag också får äl av puregonsprutor! Och blir gravid! Hoppas hoppas hoppas.
Svar på tråden PCO -Utredning på Sophiahemmet, nån mer?