Linnna skrev 2012-12-04 21:10:39 följande:
Hej! Jag är snart på väg till Sofiahemmet då vår gyn har gjort utredningar av mig som har PCO och min sambo. Hur länge fick ni vänta sedan remissen skickats innan ni fick kontakt? Vad har vi att vänta vid första kontakten med Sofiahemmet?
Jag tror jag väntade någon månad, kanske 1,5, innan jag fick en tid, så det gick fort.
När jag kom dit så hade jag med mig de tester som gjorts av den tidigare gynekologen, och allt såg bra ut, men jag fick komplettera med ett prov som missats att göra (nånting med bröstmjölksproduktionen, är den igång så ägglossar man inte). Så det kan nog vara bra att se till att alla test har tagits på dig innan du går dit (så du kan ta med dem och slipper onödig väntan sen)
Eftersom jag inte ägglossar av mig själv alls och har konstaterad PCO sen många år, och då Pergotime inte funkat, så sa gynekologen redan vid första besöket att det skulle bli sprutor för mig. Förutsatt att mitt sista prov också var bra. Och det var det. Så sprutorna (Puregon och Ovitrelle) skrevs ut, jag fick instruktion av en sköterska om hur de skulle tas och sedan en ny tid 6 dagar senare (för att kolla hur äggblåsorna växt).
Till min och gynekologens förvåning hade jag så snabbt fått en mogen blåsa och tog sen ägglossningssprutan samma dag. Dagen efter ägglossade jag för första gången och blev också gravid. Så det gick väldigt fort för mig. Är i vecka 8 idag. Normalt sett behöver man reglera dosen på sputorna en hel del så det kan ta en månad eller mer första gången. Det beror på hur lättstimulerad man är.
Det som jag tycker är superpositivt är att de verkligen tar tag i problemet på en gång och inte håller på och jamsar med annat och slösar tid.