• titti81

Du kör över en katt, vad gör du?

Det här är ett hett ämne för många. Jag undrar ärligt hur andra gör.

Motivera gärna varför ni gör som ni gör. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du kör över en katt, vad gör du?
  • Gammelsmurfen
    Palma skrev 2012-10-14 21:42:57 följande:
    Jag har kört på en katt en gång. Eller det var min man som körde. Han vågade inte gå ut och titta så jag fick göra det. Katten var död som tur var, vet inte vad jag gjort om den levde och var jätteskadad. Vet att jag när jag klev ur bilen och gick emot katten hela tiden tänkte "snälla var död, snälla var död, snälla var död..." Detta hände 04:30 på morgonen och jag ville inte ringa ägarna då, katten hade halsband, jag lindade in den i en handduk och tog med den i bilen. Senare på morgonen ringde vi ägarna som givetvis kom och hämtade sin katt. :(

Vore det min katt så spelar det ingen roll om klockan vore 4,30 på julaftonsmorgon. Just saying.
  • Zchimla
    Knytt skrev 2012-10-15 09:52:16 följande:
    Intressant. Jag visste inte detta men jag kommer inte att låta det påverka mitt beteende. Ska mina skattepengar gå till att folk ringer 112 när de kört på en katt i stället för att avliva den på plats? Nej tack. 
    Du ringer inte och rapporterar in att du kört på vilt heller då? Klövdjur syftar jag på då, så du inte missförstår

Du vet alla delar inte din krassa syn på husdjur som icke fullvärdiga familjemedlemmar - de flesta vill faktiskt veta vad som hänt deras katt eller hund om den inte kommer hem igen.  

Det är sin skyldighet att ringa polisen. Och man ringer 11414 - inte 112 
  • Knytt
    Zchimla skrev 2012-10-15 12:07:12 följande:
    Du ringer inte och rapporterar in att du kört på vilt heller då? Klövdjur syftar jag på då, så du inte missförstår

Du vet alla delar inte din krassa syn på husdjur som icke fullvärdiga familjemedlemmar - de flesta vill faktiskt veta vad som hänt deras katt eller hund om den inte kommer hem igen.  

Jo, det gör jag, delvis eftersom jag inte kan avliva dessa själv och jag vill inte att några djur ska lida, men också av "tradition" - tills för en liten stund sedan trodde jag enbart att det var vilt som man var tvungen att anmäla. 

Ja, jag vet att alla inte delar min syn på detta kring katter. Men jag tycker att vi kan ha i åtanke att vi se senaste åren har haft en kraftig ökning av vilka skador som gör att man tar dem till veterinären i stället för att avliva. Min syn i frågan är mer traditionell/gammalmodig. Jag förstår inte och sympatiserar inte med den utveckling som nu sker där djur (av vissa) ses som minst lika viktiga som barnen och där djuren ska räddas till varje pris med dryga veterinärkostnader som följd. Det skrämmer mig, framförallt när man likställer barn och djur och börjar prioritera djuren högre t.o.m. 

Gällande katten i detta fall skulle jag skulle naturligtvis inte hållit det hemligt bara för att, men vill inte heller lägga massa energi på att lösa problemet heller. Om man inte är bered att bli av med sin katt, varför låter man den då springa fritt? 

Det står i länken att man ringer 11414 om djuret är dött men 112 om det är skadat.  Vi har redan idag ett problem med att vissa får vänta när de ringer 112 och 11414. Jag vill inte bidra till att någon inte får den hjälp som de behöver pga. en katt. Människor är viktigare i min värld. Så är det bara.

Någon skrev ovan att om katten var skadad så skulle man i ilfart ta djuret till veterinären. Ni som gör detta: betalar ni för det eller hur resonerar ni här? 
  • EnGladPingvin
    Knytt skrev 2012-10-15 12:30:22 följande:
    Någon skrev ovan att om katten var skadad så skulle man i ilfart ta djuret till veterinären. Ni som gör detta: betalar ni för det eller hur resonerar ni här? 

Hade jag kört på en katt så den skadats, men levde, eller om jag hittat en katt som var skadad hade jag tagit den till veterinär. Förhoppningsvis hade de hos veterinären kunnat identifiera ägarna, t.ex. om katten är chipmärkt, och då tagit kontakt med ägarna. Om man inte fann någon ägare eller om ägaren var ovillig att betala hade jag beroende på kostnad och på i vilket skick katten varit kunnat tänka mig att ta kostnaden. Katter är levande varelser och många gånger älskade familjemedlemmar. Jag handlar som jag önskar att någon som körde på någon av våra katter skulle göra.

Våra katter har halsband, men ibland lyckas de bli av med dem. Därför är de även chipmärkta. Tar någon vår katt till veterinär eller ringer polis kommer de snabbt kunna kolla vem som står som ägare och kontakta oss och vi skulle vara väldigt tacksamma för det.  
  • YokohamaNr2

Har lyckligtvis aldrig kört på något djur men en gång på väg till jobbet hittade jag en katt som blivit påkörd, den typ dog i mina armar. Jag spenderade hela dagen med att spåra ägarna, katten hade en tatuering i örat. De var inte speciellt tacksamma men det kanske var chocken.

• Zchimla
    Knytt skrev 2012-10-15 12:30:22 följande:
    Jo, det gör jag, delvis eftersom jag inte kan avliva dessa själv och jag vill inte att några djur ska lida, men också av "tradition" - tills för en liten stund sedan trodde jag enbart att det var vilt som man var tvungen att anmäla. 

Ja, jag vet att alla inte delar min syn på detta kring katter. Men jag tycker att vi kan ha i åtanke att vi se senaste åren har haft en kraftig ökning av vilka skador som gör att man tar dem till veterinären i stället för att avliva. Min syn i frågan är mer traditionell/gammalmodig. Jag förstår inte och sympatiserar inte med den utveckling som nu sker där djur (av vissa) ses som minst lika viktiga som barnen och där djuren ska räddas till varje pris med dryga veterinärkostnader som följd. Det skrämmer mig, framförallt när man likställer barn och djur och börjar prioritera djuren högre t.o.m. 

Gällande katten i detta fall skulle jag skulle naturligtvis inte hållit det hemligt bara för att, men vill inte heller lägga massa energi på att lösa problemet heller. Om man inte är bered att bli av med sin katt, varför låter man den då springa fritt? 

Det står i länken att man ringer 11414 om djuret är dött men 112 om det är skadat.  Vi har redan idag ett problem med att vissa får vänta när de ringer 112 och 11414. Jag vill inte bidra till att någon inte får den hjälp som de behöver pga. en katt. Människor är viktigare i min värld. Så är det bara.

Jag kan faktiskt hålla med om att jag inte heller skulle ringa 112, även om länken uppmanar till det - pga din anledning. 11414 skulle jag däremot ringa

Vi (jag och sambon) har kört på en katt en  gång och jag var ute ur bilen på 2 röda - katten dog när jag höll den. Vi hade ändå "tur" att en granne till kattägaren sett vad som hände och visste vems katt det var och ägaren kom. Det var tredje eller fjärde katten de hade som blev påkörd - även här ställer jag mej lika frågande som du: Varför skaffar man då katt efter katt om de uppenbarligen blir påkörda, eller envisas med att de ska gå lösa ute?? 

• Otäcking

Kört vidare.

I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • Zchimla

Ibland kommer man på att man är på FL och då kan det vara bra att vara övertydlig. 
    Naturligtvis ringer jag INTE polisen OM jag får tag på ägaren - allt är inte självklart för alla *vet sen tidigare erfarenhet*  

• rriot
    Knytt skrev 2012-10-14 17:23:09 följande:
    Jag skulle stanna, men enbart för att försäkra mig om att katten verkligen vad död. Jag skulle inte vidta ytterligare åtgärder. 

Orsaken till att jag resonerar så är att för mig är en katt ett djur. Jag äter djur så som kor, grisar, kycklingar osv. En död katt för mig är inte mer värd för mig än en död ko. De katter och hundar jag själv har haft är inte fullvärdiga familjemedlemmar. 

Mitt ansvar är att ge dem mat och skydd och en värdig död när den tiden kommer och även om jag tyckt att det är tråkigt när mina djur dött, så har jag aldrig gråtit över det och skulle inte heller gråta över en död katt som inte ens är min. Men som sagt jag skulle försäkrat mig om att den verkligen var död så att den inte låg och led, för det tycker jag inte är acceptabelt.  
    Lite OT men tyckte ditt resonemang var intressant. Du har alltså själv haft både katter och hundar men har inte känt starkare för dom än en random ko? Varför har man då husdjur? Hoppas du förstår vad jag menar, jag tycker det verkar rätt ovanligt att ha husdjur som man inte har någon känslomässig koppling till. De flesta som känner som dig brukar ju oftast avstå husdjur.
  • Knytt
    rriot skrev 2012-10-15 16:36:32 följande:
    Lite OT men tyckte ditt resonemang var intressant. Du har alltså själv haft både katter och hundar men har inte känt starkare för dom än en random ko? Varför har man då husdjur? Hoppas du förstår vad jag menar, jag tycker det verkar rätt ovanligt att ha husdjur som man inte har någon känslomässig koppling till. De flesta som känner som dig brukar ju oftast avstå husdjur.
    Nja, jag har haft en känslomässig koppling och absolut starkare "än random ko" (jag har inte ätit upp dem ;) ), men inte så mycket att jag har gråtit när de dött. Jag har tyckt om dem, gillat att mysa med dem och vara med dem. Lägga tid på uppfostran osv. Jag gillar djur. Men de är djur.

Nu gjorde inte varit där, men jag har en vän som växt upp på bondgård och han berättade att de när han var liten hade namn på kossorna och kelade med dem osv. väl medvetna om att de skulle skicka kossorna till slakteriet och att en av dessa kossor skulle slaktas och ätas upp av familjen. Man kan helt enkelt bry sig och känna för djuren på olika nivåer. 

Om du tänker på hur det var förr: Där man hade husdjur, men de inte var så framstående i hushållet som de är idag så kanske du kan ha lättare att förstå mig?  
  • Thaleya1
    Zchimla skrev 2012-10-15 12:07:12 följande:

Tänkte också på det, visst fan ringer man veterinär, viltjour om man kör över en ko med. Inte kliver man väl ur bilen och drar djuret ur vägen och kör vidare.

Jag kliver ur djuret vad för djur jag än trott mig köra på (förutom insekter)

Detta innefattar kor, ekorrar, rävar, människor, älg, katt, hund, fågel osv.
  • Mandel

Nu kunde jag inte ringa eftersom jag inte visste vems katten var utan jag gick till närmsta hus och sa att jag hade kört på en svart katt och undrade om de visste vems den var.
    Det var deras...
    De tackade för att jag sa till.

Det konstiga i det hela var att jag tror faktiskt inte att katten verkligen dog. Den kom springandes rakt in i mitt hjul så jag körde verkligen aldrig över den och bilen bakom mig stannade den med och såg till katten under tiden som jag gick och knackade på i huset.
    Bara några dagar senare såg jag en precis lika dan katt på samma ställe...
    Den tuppade kanske bara av av smällen för jag hörde hur det riktigt tjongade till i fälgen och bilen bakom sa exakt samma sak, att katten bara hade sprungit rakt in i hjulet.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thaleya1
    Mandel skrev 2012-10-16 09:56:34 följande:
    Nu kunde jag inte ringa eftersom jag inte visste vems katten var utan jag gick till närmsta hus och sa att jag hade kört på en svart katt och undrade om de visste vems den var.
    Det var deras...
    De tackade för att jag sa till.

Det konstiga i det hela var att jag tror faktiskt inte att katten verkligen dog. Den kom springandes rakt in i mitt hjul så jag körde verkligen aldrig över den och bilen bakom mig stannade den med och såg till katten under tiden som jag gick och knackade på i huset.
    Bara några dagar senare såg jag en precis lika dan katt på samma ställe...
    Den tuppade kanske bara av av smällen för jag hörde hur det riktigt tjongade till i fälgen och bilen bakom sa exakt samma sak, att katten bara hade sprungit rakt in i hjulet.
    Kan ha varit att den överlevde. Min pappas katt blev påkörd och kom två dagar senare hem och var så gott som frisk, sade veterinären.

Mammas katt blev påkörd och den trodde vi verkligen hade dött för vi bevittnade händelsen. Men katten kom hem tre dagar senare, och lever än idag 14 år senare.
  • Otäcking
    Thaleya1 skrev 2012-10-16 09:34:47 följande:
    Tänkte också på det, visst fan ringer man veterinär, viltjour om man kör över en ko med. Inte kliver man väl ur bilen och drar djuret ur vägen och kör vidare.

Jag kliver ur djuret vad för djur jag än trott mig köra på (förutom insekter)

Detta innefattar kor, ekorrar, rävar, människor, älg, katt, hund, fågel osv.
    Well, man stannar när man kör på en ko eller något liknande stort djur eftersom det med största sannolikhet innebär skador på bilen. Hade jag inte fått några skador på bilen så hade jag nog kunnat dra den åt sidan och kört vidare faktiskt. Man stannar inte för att man körde på en råtta, katt eller småfågel och dylikt eftersom det kvittar.

Det är folk med utekatter idag som ser till att katter fortsätter ha den sjukt låga statusen i samhället idag som de har. De bryr sig uppenbarligen inte ett skvatt om sina djur, vilket sänder en ganska tydlig signal till oss andra. Varför bry sig om man kör över en då?
    I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • Thaleya1
    Otäcking skrev 2012-10-16 14:02:56 följande:
    Well, man stannar när man kör på en ko eller något liknande stort djur eftersom det med största sannolikhet innebär skador på bilen. Hade jag inte fått några skador på bilen så hade jag nog kunnat dra den åt sidan och kört vidare faktiskt. Man stannar inte för att man körde på en råtta, katt eller småfågel och dylikt eftersom det kvittar.

Det är folk med utekatter idag som ser till att katter fortsätter ha den sjukt låga statusen i samhället idag som de har. De bryr sig uppenbarligen inte ett skvatt om sina djur, vilket sänder en ganska tydlig signal till oss andra. Varför bry sig om man kör över en då?
    Oj finns det folk som är så elaka?

Jag tycker att allas liv är viktiga, så jo kör jag över en småfågel så lägger jag den naturligtvis av vägen om jag kan och ägnar några sekunder åt att vara ledsen.

Hade det varit en katt så hade jag försökt att hitta en ägare eftersom utekatt inte är likamed ägarlös. Det trodde jag alla visste.

Jag tycke inte katter har låg status i samhället, de har den status de har, högre än hamstrar och kaniner, men lägre än hundar. Jag tycker att ett år utomhus är mer värt för en katt än fem inomhus.
  • Knytt
    Thaleya1 skrev 2012-10-16 14:18:25 följande:
    Oj finns det folk som är så elaka?

Jag tycker att allas liv är viktiga, så jo kör jag över en småfågel så lägger jag den naturligtvis av vägen om jag kan och ägnar några sekunder åt att vara ledsen.

Hade det varit en katt så hade jag försökt att hitta en ägare eftersom utekatt inte är likamed ägarlös. Det trodde jag alla visste.

Jag tycke inte katter har låg status i samhället, de har den status de har, högre än hamstrar och kaniner, men lägre än hundar. Jag tycker att ett år utomhus är mer värt för en katt än fem inomhus.
    Jag undrar vad du fann som var elakt? Att hon inte sörjde en fågel som vad död? Och vem var hon elak mot, fågeln?
  • Thaleya1
    Knytt skrev 2012-10-16 14:30:52 följande:
    Jag undrar vad du fann som var elakt? Att hon inte sörjde en fågel som vad död? Och vem var hon elak mot, fågeln?
    Djurens liv. Att hon inte respekterar djurens liv nog att tycka att det är synd om deras liv, inte bara om hennes bil. det är rätt uppenbart att hon ser djur som ägodelar eller träd typ.
  • Jackie85

Finns det inte vissa regler gällande sånt här. Har för mig att man om man har möjlighet skall döda djuret på plats ifall det är illa skadat och lider. Jag har som tur var aldrig kört över något husdjur, men rent instinktivt så vill man ju låta katten slippa lida så om det vore på tok för långt bort från en veterinär så hade jag dödat den på plats.

• Regnig måndag

Prio ett är att katten inte lider. Alltså gäller att ta den till veterinär eller knacka en stor sten i skallen på den.
    Först i andra hand kommer eventuellt ägaren. Har man utekatt får man räkna med ett visst spill så att säga.
    Går det att ta reda på tatuering efter stenknackningen alt veterinären så kollar jag upp det, mer gör jag inte.

Jackie85 skrev 2012-10-16 14:44:00 följande:
    Finns det inte vissa regler gällande sånt här. Har för mig att man om man har möjlighet skall döda djuret på plats ifall det är illa skadat och lider. Jag har som tur var aldrig kört över något husdjur, men rent instinktivt så vill man ju låta katten slippa lida så om det vore på tok för långt bort från en veterinär så hade jag dödat den på plats.
    Jag har för mig att man inte får avliva hur som helst utan ska tillkalla veterinär. Men seriöst, jag har sett djur lida och vill aldrig uppleva det igen. Är det så att jag ser att halva katten är mos så struntar jag fullkomligt i den eventuella lagöverträdelsen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anton Chigurh

Det finns en viss typ av folk som kör över katter, med gott samvete, dessutom utan att bry sig ett jävla skit precis som det finns en viss typ av folk som jag kör över, med gott samvete, dessutom utan att bry mig ett jävla skit.

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden Du kör över en katt, vad gör du?