• Carrobarro1

Strulig kvällsamning, tips!

Hej! Jag har en 6 veckor gammal dotter som jag helammar. Amningen fungerar bra dagtid, och hon är då också glad och nöjd. Kvällstid från halvåtta och framåt är hon lite missnöjd till och från. Visar tecken på atthonvill äta och kan äta Varje/varannan timma. Ibland under kvällsamningen blir hon "arg" typ suger 1 minut sen släpper bröstet och illvrålar, rivs och fäktas ellerhur man ska beskriva det. Upplever det som att hon har magknip då och då om kvällarna också, känns då fel att amma men samtidigt är det de enda som trotsallt gör henne nöjd.... Ngn som känner igen sig??? Tips/råd? Jag blir rätt frustrerad...vill att det ska fungera bra på kvällarna också! jag har inget emot att amma hela kvällen om hon vill de, bara hon inte "krånglar". På BVC sa dom att mjölken är fetare kvällstid och att hon då äter upp sig inför natten. Hon går upp fint i vikt, och sover bra om nätterna. Ammas 1 gång per natt. Tacksam för svar! Caroline

• Svar på tråden Strulig kvällsamning, tips!
  • Piano

Min son var likadan. Mjölken är inte fetare då utan snarare tunnare så de behöver äta mer. Den är fetare på morgonen.
    För oss hjälpte det lite med sempers magdroppar, deras tarmar har inte mognat fick vi som en möjlig orsak, sen är de ofta grinigare på kvällen oxå. Nu när han är 14 v så är det mycket bättre!

• Carrobarro1

Använder både minifom och sempers magdroppar. Tycker det fungerat något iaf.

• hannis

Oh ja, detta är jättevanligt! Tror att det beror dels på att bebisen försöker smälta alla intryck från dagen och dels på att mjölken är lite tunnare och mer lättsmält på kvällen. Man får amma oftare helt enkelt och det är varken någon konstigt eller fel med det. Jag ammade ofta i stort sett hela kvällarna mellan ca 19 och 22 när min son var liten. Det är ju också nödvändigt att amma så ofta för att bebisen skall få i sig tillräckligt för att klara natten med mindre mat så se det som en investering i tid inför natten.

Amma, byt bröst, amma igen, byt bröst osv till bebisen är nöjd. Blir bebisen för upprörd så trösta, gå en liten sväng, bada eller något annat mysigt och sen amma igen. Det går över när bebisen blir lite äldre!

• Gaytjej

Känner igen detta från båda mina två. Mitt tips är bärsjal! Testade (tyvärr) aldrig med sonen, men använde  till dottern, och det har fungerat osvikligt bra när inget annat duger! Där har hon kommit till ro och somnat med en gång, och jag har fått händerna över till annat - eller för den delen, fått ro att bara sitta i soffan eller framför datorn. Finns billiga och bra trikåsjalar på Tradera och kan jag lära mig att knyta så kan alla =)

Det där med fet (eller inte fet) mjölk har jag också hört, men också hört att det är en 'skröna'?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

PS Upplevde inte att dottern ammat mindre för att hon sov i sjalen vissa kvällar! Tror kvällsmaratonamningar snarare handlar om att behöva närhet efter en dag med många timmar vaken och mycket intryck, än att de är väldigt hungriga eller att de behöver äta upp sig inför natten?
    På nätterna har vi förövrigt samsovit och då har hon ätit ca kl 23, 03 och 07 "i sömnen".

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

PS igen

Mina barns gnällighet har även hängt ihop med lite ont i magen. Blev aldrig klok på hur mkt nytta Minifomet gjorde, men gav det ändå. Provade aldrig med mjölkfri kost för egen del, vilket många rekommenderar. Sjalen var kalas även vid ren magknip. Vid ca 5 månaders ålder försvann magbesvären på båda, puh!

• apelsin81

Min dotter var också så när hon var i den åldern. Vissa kvällar hängde ungen vid bröstet hela kvällen och det kändes som om hon aldrig blev nöjd. Men det går över... Nu är hon 3,5 månad och äter på kvällen precis som på dagen med några timmars mellanrum.

• apelsin81

Glömde skriva att min också krånglade jättemycket vid bröstet. Hon skrek, vände bort huvudet, vände tillbaka huvudet, slogs och revs. Ibland fick jag mer eller mindre tvinga in bröstet i munnen på henne för att hon skulle fatta att hon ju faktiskt ville äta ;)

• sannaaa

Känner väl igen mig! Har två tvillingpojkar på 3v som är väldigt svåra att få nöjda på kvällen... helammar i stort sett, vilket än är ca varannan/ var tredje timme dygnet runt men på kvällarna blir det hela tiden och ingen blir nöjd... Vi har "löst" det med att ge en ordentlig dos med ersättning på kvällen vid 22-tiden så somnar de nöjda och sover oftast gott nästan 3-4 timmar innan de vaknar och villa amma igen...

• Brumma

Här med Skrattande
    Sonen gallskrek och fullkomligt vägrade ta bröstet på kvällen.. Dagen/natten fungerade utan problem. Men på kvällen skrek han så det fungerade bara inte - inte en droppe tog han..
    Eftersom jag hade väldigt rikligt med mjölk så pumpade jag på kvällen istället, och gav honom på flaska. Var lite rädd att det skulle påverka amningen övrig tid men han hade inga problem med det.
    Flaskan tog han utan krångel - kändes lite konstigt att han accepterade den men inte bröstet - men huvudsaken var ju att han åt Glad

• ldis

Håller med de som skrivit ovan. Vill dock tillägga att din dotter börjar på att få till en normal dygnsrytm och säkert är trött på kvällen och har (som typ alla andra bebisar) svårt att komma till ro. Vi gjorde som så att när det blev mer skrik och fäkt än amning på kvällen stoppade vi ner barnen i en bärsjal och gick runt tills de kom till ro (det brukade gå snabbt) Sedan fick de sova i sjalen tills vi gick och la oss.

Svar på tråden Strulig kvällsamning, tips!