• Anonym (längtar)

10% chans med insemination?

Hej! Jag ska snart genomgå en insemination, och är nyfiken på er som gjort detta, och hur det gick. Enligt vad jag har läst så är det endast ca 10-15 % chans att det leder till graviditet, mot något högre vid IVF? Detta gör ju att man inte har nåt större hopp om att det lyckas, och jag funderar på varför vår läkare valde denna metod egentligen? Hon sa att metoden skulle innebära mindre obehag för mig, men om det inte leder till graviditet så...?

• Svar på tråden 10% chans med insemination?
  • Pimpinellan

Ja,det stämmer att chansen är "bara" 10-15%,men det kanske är betydligt högre chans än vid vanlig samlag. Man har ju alltid försökt ett tag innan man provar insemination så tiden man försökt tyder ju i sig på att nåt är fel och då kan insemination hjälpa. Man tar ju bara de allra bästa spermierna och placerar dem på plats direkt vilket gör förutsättningrna bättre från start. Att man börjar med insem. beror ju på att det är en väldigt enkel-och billig- procedur. IVF ger högre chans,men är mycket mer påfrestande för kroppen och mycket dyrare och krångligare så kan insmem. hjälpa slipper man ju en massa besvär. Dock bör man inte prova hur många ggr som helst för då hjälper det sannolikt inte utan då bör man gå vidare med IVF.

Lycka till!

• Anonym (längtar)

Tack, jag hoppas du har rätt! Har du själv gjort insemination?

• Pimpinellan
    Anonym (längtar) skrev 2012-10-12 15:20:25 följande:
    Tack, jag hoppas du har rätt! Har du själv gjort insemination?
    Ja 2ggr,en gång istället för IVF och en gång "bara för att"-gick inte.
Svar på tråden 10% chans med insemination?