• Orkide

    Vi med endometrios som vill ha syskon

    Hej,

    Jag och sambon har försökt bli gravida ett tag nu och gick till gyn för att kolla vad man kan göra. Men då fick jag veta att jag har endometrios. Tydligen så kom det fram när vi gjorde en fertilitetsundersökning 2010 utan att jag uppfattade det. Men vi blev i alla fall gravida på egen hand och har nu en son på 11 månader. Men idag så sa gyn att vår bästa chans är IVF men eftersom vi redan har ett barn så får vi bekosta det själva.. IVF kostar ju massor!! Gråter Vi hoppas att vi ska klara det här på egen hand. Finns det fler som redan har barn och som längtar efter syskon?

  • Svar på tråden Vi med endometrios som vill ha syskon
  • aqua84

    Hej. Jag har oxå endometrios. Men opererat bort bägge äggledarna pga detta. Vi har en dotter via IVF hon är 21 månader nu....Vi håller på med syskonförsök just nu...kostar skjortan, men enda utvägen för oss!!

    Fortsätt kämpa om ett syskon...har det funkat tidigare kan det göra det igen. Dessutom kanske du blivit kvitt eller fått mindre Endometrios efter din graviditet. Jag känner INGET efter att jag fick barn!

    Lycka te

  • Orkide

    Hej,

    Vad tråkigt att du behövde operera bort äggledarna. Jobbigt att man måste betala IVF själv men det är ju tur att det finns! Men man måste väl kunna ta lån för att göra IVF annars så tar det så lång tid att spara ihop pengar :S

  • aqua84

    Vissa företag går med på bruttolöneavdrag (dvs att företaget betalar och sen betalar du tebax till sen genom att de drar en summa ni är överens om på din bruttolön) men alla går inte med på detta, inte nåt av våra företag.

    Vi fick ta ett lån..50 000 för ett 3-pack i Falun. Men man kan ju spara till det!

    Lycka te!

  • Orkide

    Tror inte mitt jobb skulle betala.. Vet inte ens om jag skulle vilja att chefen vet om våra privata problem. Men det är ju bra att bruttolöneavdrag finns :)

  • Vicki123

    Hej Orkide,

    Jag/Vi vill!Glad

    Har precis blivit mamma och jag längtar redan efter en till. 

    Graviditeten är ju jättebra mot endometrios och jag ammar för fullt för att hålla den borta...

    Tar du några hormoner för din endo?

    Kram
    Vickis 

  • Orkide

    Hej,

    Vad kul!! Jag har inte ens riktigt förstått mig på endometrios än och vad jag behöver tänka på. Försöker hitta en vettig gyn som förstår sig på endo vilket inte är det enklaste tydligen hehe. Så nej inga hormoner. Eller jag ska prova progesterall om du hört talas om det, hälsokostpreparat.

    Min son fyllde precis ett år och vi är redan på femte försöket.. Känns jobbigt att inte veta om man kan bli gravid igen :/

    Hur känner du och vad tar du?

  • Vicki123

    Hej,

    Gå med i Endometriosföreningen! (Googla).
    Har fått bästa hjälpen och infon från dem. De har ett forum och alla är otroligt stöttande och hjälpsamma.

    Jag ska till Reproduktionstekniska i december och får se vad de säger.
    Men det är många tjejer som fått barn på det gamla vanliga sättet i föreningen så det är ju inte kört. ;)

    Jag håller också på att få kläm på endo, och försöker hålla igen på socker samt sänka östrogenet som jag får i mig via maten (byter ut mjölk och yoghurt men äter mjölk i mat).

    Jag hade inte själv börjat experimentera med att tillsätta hormoner/progesteron själv, utan pratat m läkare.

    Går du till ngn läkare?

  • Orkide

    Jag har inte pratat med någon läkare. Kanske tar upp Progesterall om jag lyckad få tag i någon kunnig på endo och fertillitet. Men långa köer.

    Jag har märkt att det är många som har en mycket jobbigare endo än jag. Mer smärtsam och kanske behövt operera bort äggstockar så jag har hållit mig borta från "stötteföreningar". Men får kolla upp sidan, tack.

    Blev ni gravida själva eller med själv? Vi lyckades försena min ÄL med 10 dagar med munkpeppar och då lyckades vi själva. Nu får vi inte ÄL att bli sena. Och ingen gyn hittills vill stimulera min ÄL bara för att jag har regelbunden mens och ÄL. Alla säger bara IVF..

    Det är en djungel :)

  • Vicki123

    Ja, det är svårt tycker jag med.

    Jag har heller inte ont av min endometrios (än så länge). Skönt att höra att du inte heller har så ont av din endo, för det är precis som du säger... många har såna smärtor i föreningen att jag blir lite oroad att det kan bli värre....

    Vi gjorde IVF och det gick bra för oss. Men jag har lite andra problem och kände att det var det bästa för oss. Det blir IVF för oss nästa gång med.

    Har ni försökt på vanligt sätt hittills? Funderar ni på IVF?

    Själv vill jag ju vänta ett par månader i alla fall innan nästa. Letar med ljus och lykta efter info om hur jag kan få endon att ligga lågt fram tills dess... Det KAN ju gå vanligt också.

    Åh, längtar redan efter nästa lill*. :)

    Kram

  • Orkide

    Har ni fryst ner något eller får ni börja om med IVF processen?

    Ja, vi har tagit upp IVF. Det är ju lite jobbigt att veta att varje mens gör endon värre så man vill ju inte vänta för länge. Men om jag får som jag vill så gör vi två egna försök och sen stället vi oss i kö. Sambon vill åtminstone fem försök till. Det är svårt att välja när det kommer kosta runt 50 000 kr :/

    Hur gammal är din bebis?

Svar på tråden Vi med endometrios som vill ha syskon