Är det rätt att straffa missbrukare av andra droger än alkohol som vi gör i Sverige?
Ni som svarar "Ja", motivera er åsikt! Varför straffas isåfall inte alkoholister?
Ni som svarar "Ja", motivera er åsikt! Varför straffas isåfall inte alkoholister?
Straff? Hur då? Blir försörjda och får allting gratis?
Måste va jobbigt värre.
Inga droger borde vara staffbara. Men användning på eget ansvar.
Nej, det är medeltida häxjakt och modern slaveri.
Legalisera rakt genom skalan och låt vuxna myndiga individer själva avgöra vilka droger som passar.
Det finns inte ens ett hållbar argument som kan berättiga det som pågår idag.
Vad drogförespråkare verkar ha missat är att vi redan vet följderna av okontrollerad droganvändning. Tidsperioden mellan 1870-1914 brukar kallas "The Great Binge" (ungefär "Den Stora Utsvävningen") därför att droger som heroin och kokain var helt lagliga och såldes över disk. De lagar vi har i dag har sitt ursprung i konsekvenserna detta gigantiska experiment fick för samhället i stort och den misär som drabbade enskilda individer. Det är möjligt att det finns individer som kan kontrollera sitt droganvändande men chanserna är stora att om man anser sig ha ett behov av att använda droger så hör man antagligen inte till den kategorin.
Vår folkhälsominister Maria Larsson (KD) påstår att Sverige har världens bästa narkotikapolitik. Märkligt påstående då Sveriges drogpolitik blev hårt kritiserat under EU:s drogsamordning i Wien tidigare i år. Dödligheten bland droganvändare (alkohol, tobak och koffein exkluderat) är 22 per 1000000 invånare. Detta är dubbelt så högt som EU:s genomsnitt. I Portugal där man avkriminaliserat allt bruk av droger så är dödligheten c:a 4,5 per 1000000 invånare. Det är alltså ungefär fem gånger så hög dödlighet i Sverige än vad det är i drogliberala Portugal.
Det mest humana och minst kostsamma Sverige skulle kunna göra är att legalisera alla lätta till medeltunga droger som cannabis, ecstasy, lsd, amfetamin och avkriminalisera bruket av de tunga som alkohol, kokain, metaamfetamin. heroin etc.
En avkriminalisering innebär att det fortfarande är olagligt att tillverka och sälja droger, men fullt lagligt att använda den. Anledningen till varför många europeiska länder valt att avkriminalisera droger är för att drogbrukare ska få hjälp och inte hamna i fängelse. Detta innebär inte en kostnad för samhället på något vi eftersom det enda man gör är omprioriterar kostnaderna. Istället för att man lägger pengar på polis och rättsväsende så lägger man pengarna på medicinsk hjälp.
Det är så otroligt märkligt att det finns lagar vars enda syfte är att skydda mig från mig själv. Jag kan förstå att det finns lager mot att skada andra eller att utsätta andra för fara. Men jag blir minst sagt förbannad när folk kommer med resonemang om att cannabis rökning sänker ens IQ eller att det gör en slö och passiv. Även om det skulle stämma så är vad jag gör med min kropp min ensak. Vill jag bli dummare så är det mitt beslut. Jag behöver inte att någon annan ska lagstifta över vad som är bäst för mig själv.
Det är lika bisarrt som att det är lag på att ha bilbälte på sig. Om jag enbart riskerar att skada mig själv så bör ingen ifrågasätta vad jag gör. Jag vet att någon kommer att gnälla på att det finns en risk att jag blir en kostnad för samhället om jag röker på i och med sjukvård och så vidare. Men om vi ska ha en av världens största skattesatser så har man liksom rätt att ta del av de pengar man faktiskt för in till samhället. Om man ska förbjuda cannabis på grund av att det kan bli en kostnad för samhället bör man även förbjuda fet mat och tvinga de som väntar barn med downs syndrom att göra abort.
Men som slutnotis. Det är på alla sätt fel att straffa drogbrukare. De behöver medicinsk hjälp och inte straff.
PPS. Man hör ofta resonemanget att cannabis gör en dummare, men visste ni att det finns seriös forskning som tyder på att man blir smartare av att använda LSD. Det borde inte förbjudas snarare uppmuntras.
Är det nån som fattar att det har med kostnader att göra?