• maaowliiin

Råd inför pergotime-kur??

Hej!
    Jag fick konstaterat PCO för snart två år sen.
    Har dock sista tiden fått mer och mer regelbunden mens och ägglossning.

Hade ägglossning runt 1-4 september sen fick jag mens den 17:e. Min partner och jag tänkte då chansa och se om man kunde pricka en ägglossning nu runt den 30:e till 5:e så vi har haft regelbundet sex under dessa dagarna och även ett par innan och efter.
    Men jag har inte känt någonting.. inte ont i bröst eller känt av någon ägglossning. Tagit ÄL-tester som bara visat negativt..

Nu är vi verkligen sugna på att sätta igång bebisverkstaden på riktigt och jag har fått utskrivet till 2 kurer pergotime.

Frågan jag undrar mest över .. om jag hade mens den 17-22:a september, är de då för tidigt att börja med pergotime på måndag då? alltså den 15:e oktober?
    & ska jag boka tid till gyn så man kan följa upp hur äggen utvecklas? Jag är helt ny på detta!
    Vill ju att man ska göra det rätt , för så bra chanser som möjligt :)

Jätte tacksam för svar, man vill ju inte skrika ut bland dem man känner att man planerar bebis. Utan då skaffar jag hellre lite vänner att rådfråga här :)

• Svar på tråden Råd inför pergotime-kur??
  • maaowliiin

menar att börja med primolut-nor på måndag, sen då pergotime därefter mensen :) eller om det är för tidigt att få mens nu om nån vecka? Borde det ju egentligen inte vara.. men hade variit skönt med någon annans synvinkel :)

• langtarefterbarn78

Sa inte din gyn till när du ska börja med tabletterna när han skrev ut dem? Man ska börja ta pergotime på tredje elelr femte mensdagen. Så har du mens 1-5 okt så börjar du ta dem tredje eller femte okt. Så du får nog vänta på nästa mens om du senast hade mens 17-22 sep.

• langtarefterbarn78

Jag fick också primolut nor utskrivet. Åt två tabletter i tio dagar. Sedan väntade jag på mensen som tog 3-4 dagar och sedan började jag med pergotime på femte mensdagen. Primolut nor kan du ju börja ta direkt, men bra att ta gravtest.

• maaowliiin

Tack för svar :)
    Jo jag fick instruktioner och så, fast det jag är orolig över nu är egentligen om det är för tidigt att börja med primolut-nor nu i förhållande till mensen jag hade 17-22:a september. Så att den mensen och den mensen man "framkallar" inte kommer för tätt inpå..
    Det är väl något att någon hinna ska bli tjock vilket leder till den mängd mens man får? Eller är jag ute och cyklar nu? haha

Är bara orolig så inget krockar i systemen så att säga :)

• langtarefterbarn78

börjar du med primolut nor på måndag tar du ju den i tio dagar, sedan får du kanske mens runt 25-28 oktober och det blir väl perfekt, då är får du ju en cykel på drygt 30 dgr...

Svar på tråden Råd inför pergotime-kur??