• oagnes

Juridikhjälp!

Hej!

Jag lever tillsammans med en man och hans två barn. Han är skild från barnens mamma sedan tre år tillbaka. Exfrun har nu påbörjat en rättsprocess för att ändra i bodelningen som skrevs på för ganska exakt tre år sedan, i närvaro av ett oberoende vittne. Hon kräver min sambo på 55 000 kr därför att de glömde att ta med studieskulderna i bodelningen. Varken han eller hon tänkte på att ta med dem när de, tillsammans, gjorde bodelningen och bådas skulder utelämnades. Hon vill nu att bodelningen ska kompletteras och tänker anlita en bodelningsförrättare att göra det. Jag undrar om någon vet hur stora chanserna är att hon kan driva igenom detta?

Till saken hör (tror jag) att hon fick 175 000 mer för deras gemensamma hus än vad hon skulle ha fått med hänsyn till marknadsvärdet.  Hon har också under dessa tre år fått båda barnbidraget, trots att de har barnen lika mycket. Så, hon har alltså inte blivit förfördelad i skilsmässan. 

Vore mycket tacksam för svar! Både jag och min sambo är rätt så stressade över det här. Vi vill få det här ur världen med så lite stridigheter och bråk som möjligt...

• Svar på tråden Juridikhjälp!
  • Iam

När jag var i kontakt med advokat kring just detta å min sambos vägnar så fick jag lära mig att en bodelning ska göras inom ett år från att man inte längre delar adress. Efter det året är alla chanser till bodelning rökta. 
    Om det redan har gjorts en bodelning men hon tre år senare ångrar sig så vet jag inte om man kan överklaga.
    Men man kan i alla fall inte göra bodelningen senare.

Jag skulle dock råda dig att ringa en advokat och fråga, det brukar var avgiftsfritt på en så enkel fråga.  

Svar på tråden Juridikhjälp!